6 652 läst ·
99 svar
7k läst
99 svar
Hur ska vi leva med nya el priser?
Sida 1 av 7
Tyskland har börjat. Jag tror alla andra ska följa deras beslut att avveckla kärnkraften.
Hur ska vi villa ägare klara oss om priset på el stiger med 300%?
Vilka åtgärder kommer det att krävas för att klara sig? Alka kan inte bygga nya passiva hus?
Vad tror ni?
Hur ska vi villa ägare klara oss om priset på el stiger med 300%?
Vilka åtgärder kommer det att krävas för att klara sig? Alka kan inte bygga nya passiva hus?
Vad tror ni?
Om elpriset stiger med 300% så finns det en hel del pengar att tjäna på andra alternativ så jag tror helt enkelt att ökade elpriser kommer på sikt driva på en utveckling där "alternativa" energikällor blir lönsamt att satsa på vilket kommer att göra att vi inte kommer se en sådan permanent höjning av elpriserna. Sen blir det naturligtvis mer intressant att investera i åtgärder som minskar elförbrukningen för den enskilde husägaren om/när priserna sticker iväg. Men har man ett stort dragigt hus som går på direktel så bör man nog ganska snart fundera både en och två gånger vad man bör göra åt situationen för billigare lär det väl knappast bli på sikt.
Om elpriset stiger med 300% så går jag över till oljeeldning.
Allvarligt talat så lär inte elpriset stiga med 300% över en natt så faran är nog en smula överdriven. Visst får vi räkna med högre pris på el i framtiden men ökningen kommer inte abrupt utan succesivt så vi lär nog anpassa oss och fortsätta gnälla på höga elpriser som vi gjort så långt som jag kan minnas. Förbrukar vi färre kWh så ökar i stället den fasta avgiften. Vi kommer inte ur rävsaxen hur vi än gör...
Allvarligt talat så lär inte elpriset stiga med 300% över en natt så faran är nog en smula överdriven. Visst får vi räkna med högre pris på el i framtiden men ökningen kommer inte abrupt utan succesivt så vi lär nog anpassa oss och fortsätta gnälla på höga elpriser som vi gjort så långt som jag kan minnas. Förbrukar vi färre kWh så ökar i stället den fasta avgiften. Vi kommer inte ur rävsaxen hur vi än gör...
Ja du. Slänga ut all eldriven uppvärmning inklusive bergvärmepump etc och släpa in veduppvärmning modell stenålder igen. Spika igen alla fönster och använda stearinljus. Miljövänligt? Nä. Hurraaaaa!!
Som vanligt är den vanlige arbetande skattebetalande medborgaren som skall betala för alla glassiga politiska utopier. Sanslöst vilken populism som kan säljas in med miljövänligt klistrat på.
Som vanligt är den vanlige arbetande skattebetalande medborgaren som skall betala för alla glassiga politiska utopier. Sanslöst vilken populism som kan säljas in med miljövänligt klistrat på.
Min åtgärd vad att stoppa in en vedpanna..
Inga elradiatorer kvar..
Jag ger bara lite fikapengar till elbolaget resten går till lokala förmågor..
Kul att kalla vedeldning stenålder
instämmer inte.
Inga elradiatorer kvar..
Jag ger bara lite fikapengar till elbolaget resten går till lokala förmågor..
Kul att kalla vedeldning stenålder
Redigerat:
Ja. Där har ni rätt. Man bör ha detta i bakhuvudet. Men visst låter det stenålder "ved". 
För mig betyder det, såga, frakta, torka, hugga, bära ...
Tror att priserna kommer att höjas i en takt som vi inte är vana vid.
För mig betyder det, såga, frakta, torka, hugga, bära ...
Tror att priserna kommer att höjas i en takt som vi inte är vana vid.
Njae, Tyskland har väl inte gjort nåt alls egentligen? i vart fall inget som inte redan svenska politiker gjort för länge sen dvs fattat ett beslut att man ska avveckla kärnkraften.
Politiker fattar många kortsiktiga beslut som bara syftar till att antingen klara sej kvar vid makten eller så ska man tillfredsställa en högljudd, mediastödd opinion som för tillfället kräver åtgärder, oftast är det en kombination av båda. :@
Att nån sen genomför det hela är ytterst sällsynt vilket jag tror gäller även detta.
Tysk kärnkraft kommer bara att avvecklas OM det går att göra UTAN att deras egen industri drabbas av det. Och utifrån det gäller att antingen struntar dom i vad dom beslutat när dom står inför de reella konsekvenserna (då vänder opinionen plötsligt också) eller så lyckas dom ersätta kärnkraften utan att det drabbar den egna befolkningen och då är det inget problem för då kan vi göra likadant som dom.
Slutsatsen är att jag nog sitter still i båten som vanligt och så får vi se hur det går.
Politiker fattar många kortsiktiga beslut som bara syftar till att antingen klara sej kvar vid makten eller så ska man tillfredsställa en högljudd, mediastödd opinion som för tillfället kräver åtgärder, oftast är det en kombination av båda. :@
Att nån sen genomför det hela är ytterst sällsynt vilket jag tror gäller även detta.
Tysk kärnkraft kommer bara att avvecklas OM det går att göra UTAN att deras egen industri drabbas av det. Och utifrån det gäller att antingen struntar dom i vad dom beslutat när dom står inför de reella konsekvenserna (då vänder opinionen plötsligt också) eller så lyckas dom ersätta kärnkraften utan att det drabbar den egna befolkningen och då är det inget problem för då kan vi göra likadant som dom.
Slutsatsen är att jag nog sitter still i båten som vanligt och så får vi se hur det går.
Media är duktiga på att skapa debatt, här är ju ett lysande exempel.. Man ska inte oroa sig all för mycket, det finns ju faktiskt gränser för hur mycket det går att höja.. Det är väl bara problem om man har lite större hus än man kanske skulle behöva, DÅ blir det dyrt..
Man för prioritera fritid eller pris helt enkelt... Jag fixade min årsförbrukning radad och klar på c:a 20 timmar av egen arbetskraft, veden kostade mig 5.000 kr. Miljömässigt är det nog det bästa man kan ha, men är väl inte så många som räknar med miljön...
Man för prioritera fritid eller pris helt enkelt... Jag fixade min årsförbrukning radad och klar på c:a 20 timmar av egen arbetskraft, veden kostade mig 5.000 kr. Miljömässigt är det nog det bästa man kan ha, men är väl inte så många som räknar med miljön...
För 10 år sen, brydde jag mig inte det minsta med tanke på el förbrukningen. Jag slösade. Idag kollar man det.
Om 10 år kostar "kanske" uppvärmningen halva lönen. Då blir man tvungen att snåla. Det är som med bensin priset.
Det börjar bli för mycket.
Redan nu finns det en del villaägare som ligger på gränsen och klarar sig precis. Stiger priserna mer, blir de tvungna lämna sina bostäder. Och ska flytta till? Mamma? Pappa? Kyrkogård?
Om 10 år kostar "kanske" uppvärmningen halva lönen. Då blir man tvungen att snåla. Det är som med bensin priset.
Det börjar bli för mycket.
Redan nu finns det en del villaägare som ligger på gränsen och klarar sig precis. Stiger priserna mer, blir de tvungna lämna sina bostäder. Och ska flytta till? Mamma? Pappa? Kyrkogård?
Ligger man på gränsen idag och det enbart är elpriset som gör att bägaren rinner över så bör man fundera på att investera i en annan uppvärmningsform eller utföra andra åtgärder för att spara el när man fortfarande har möjlighet. Det som man kan vara hyfsat säker på är att elen kommer inte att bli billigare inom den närmaste framtiden så kan man investera i åtgärder som minskar kostnaden per månad och återbetalningstiden är någorlunda rimlig så är det troligen en bra idé.
Ved är inte alls stenålder, snarare effektivt, enkelt, billigt, hur bra som helst även fast du köper din ved. Rätt mängd vatten i tankarna och en stor bra panna med solpaneler på taket = väldigt lite pengar till energibolagen! Sånt gillar jag!
Varför köpa dyra värmepumpar som går på el och kompressorfel eller kretskortsfel gång på gång... Efter tio är är anläggningen helt avräknad i försäkringssynpunkt... När man kan elda med ved?! Beprövat! Lätt val! d^_^b
Varför köpa dyra värmepumpar som går på el och kompressorfel eller kretskortsfel gång på gång... Efter tio är är anläggningen helt avräknad i försäkringssynpunkt... När man kan elda med ved?! Beprövat! Lätt val! d^_^b
Redigerat:
Det du nämner kräver extra utrymmen, vattenburet och Gud vet vad.krilleman_215 skrev:Ved är inte alls stenålder, snarare effektivt, enkelt, billigt, hur bra som helst även fast du köper din ved. Rätt mängd vatten i tankarna och en stor bra panna med solpaneler på taket = väldigt lite pengar till energibolagen! Sånt gillar jag!
Varför köpa dyra värmepumpar som går på el och kopressorfel eller kretskortsfel gång på gång... När man kan elda med ved?! Beprövat! Lätt val! d^_^b
Men kan vara lämplig att tänka på vid nybygge. Skulle vilja se ett nytt modern hus med vedpanna...
Ja, det kräver lite utrymme, men varför snåla på utrymme när det har blivit halvt "status" att ha en ny bil på uppfarten för 200k, att man sen får leva på vatten och bröd och ha dyra elräkningar är ju inte direkt mitt problem...
Själv har man en Audi 80 för 5000:- och 4000 liter ack
Helt enkelt en prioriteringsfråga!
Själv har man en Audi 80 för 5000:- och 4000 liter ack
Helt enkelt en prioriteringsfråga!