Passa dig för Flex-a. Finns tydligen inte reservdelar till elektronikboxen att köpa när den går sönder.pokergoja skrev:
Många mekaniska delar inuti också som kan bli dyra att reparera.
Jag skulle vänta tills någon mer modern brännare dök upp.
Pelletsinstallatörer är INTE intresserade av att installera en brännare som man köpt begagnad. De får enligt gällande bestämmelser ändå stå för någon sorts ansvar även om de inte levererat brännaren.
Du tjänar mycket på att installera själv eller mha. någon bekant. För att få den intrimmad kan du koppla in sotaren eller en installatör, det kostar kanske 1000 kr men även det klarar man själv med lite tålamod.
På pellets.info kan du läsa massor och även söka på hur många som har vilka brännare i din panna.
Du kan ju testa att registrera dig också men räkna inte med att bli aktiverad, administratören har sedan en tid tillbaka tyvärr gått upp i rök :/
Du kan ju testa att registrera dig också men räkna inte med att bli aktiverad, administratören har sedan en tid tillbaka tyvärr gått upp i rök :/
Att många säljer sina brännare beror på fjärrvärme och en del köper också ny panna.
Att många säljer Flex-a beror på att tillverkaren inte kan leverera reservdelar, servicenivån från Janfire är noll och att det är en gammaldags svårinställd brännare. Injustering är dyrt, med en annan brännare kan man lättare klara den biten själv och på det viset spara pengar. Ingen finess med pellets om man måste koppla in en installatör för injustering varje gång man köper pellets.
Att många säljer Flex-a beror på att tillverkaren inte kan leverera reservdelar, servicenivån från Janfire är noll och att det är en gammaldags svårinställd brännare. Injustering är dyrt, med en annan brännare kan man lättare klara den biten själv och på det viset spara pengar. Ingen finess med pellets om man måste koppla in en installatör för injustering varje gång man köper pellets.
holmertz, jag har aldrig haft de problem du beskriver med mina Janfire brännare. Att den skall vara besvärlig att ställa in köper jag inte heller. Har 5 st i drift och jag tycker de är mycket driftsäkra. I mitt tycke mycket enkel i sin uppbyggnad. Den servicekille jag anlitar har då inga problem med att göra en injustering och dyrt är det inte. Har inte på någon brännare haft problem med elektronikboxen. Vad menar du med att man skall behöva justera brännaren varje gång man köper pellets?
Bra att du inte haft några problem. En som jag hjälpte i vintras hade fått fel på elektronikboxen i sin Flex-a. Fyra dagars telefonerande och mailande under kallaste vintern till Janfire gav inget resultat. Nya elektronikboxar skulle komma in om ett par månader. Pannan gick på elpatron så han skaffade en billig begagnad KMP PX21 brännare till pannan för att åtminstone kunna köra pellets.JanneL skrev:holmertz, jag har aldrig haft de problem du beskriver med mina Janfire brännare. Att den skall vara besvärlig att ställa in köper jag inte heller. Har 5 st i drift och jag tycker de är mycket driftsäkra. I mitt tycke mycket enkel i sin uppbyggnad. Den servicekille jag anlitar har då inga problem med att göra en injustering och dyrt är det inte. Har inte på någon brännare haft problem med elektronikboxen. Vad menar du med att man skall behöva justera brännaren varje gång man köper pellets?
KMP brännaren sitter fortfarande i pannan och blir nog kvar där. Den hade toppensupport fastän den köpts begagnad. Inga rörliga delar och inte mycket förutom tändelement och brännarrör som kan gå sönder.
Köper man en Flex-a begagnad är man helt lämnad åt sig själv. Hela serviceapparaten bygger på att man köpt brännaren av en återförsäljare. När garantin gått ut ska man teckna ett serviceavtal för att ha någon att vända sig till.
Utan vare sig garanti eller serviceavtal finns det ingen att vända sig till. Detta är Janfires upplägg
Vad jag sade var att måste man vända sig till en servicekille för att få brännaren injusterad blir det dyrt. Pellets varierar en hel del från gång till gång även av samma fabrikat.. Ska man ha en bra förbränning bör man trimma om brännaren varje gång man köper ny pellets.
Moderna brännare är lätta att justera in själv. Äldre brännare som Flex-a och KMP har vridpottar som justerdon och då bör intrimmningen göras av en servicekille med ett rökgasintrument.
Det stämmer att det är vridpottar och att man behöver ett rökgasinstrument för inställningen. Ditt påstående att man bör trimma om brännaren varje gång man får en pelletsleverans kan jag varken bekräfta eller dementera. Har aldrig gjort det. Att pelletskvaliten skiljer mellan leveranserna håller jag dock med om. Skillnaden kan vara enorm. Dock har jag trots det inte haft några större och allvarligare problem. Två av mina fem brännare är köpt beg. men det har inte varit några problem att få hjälp med intrimmning. Speciellt dyrt var det inte hellre. Kanske har jag haft tur?
Jag har alltid haft uppfattningen om ATT man tjänar in en solpanel och acc.-tank.
Jag har alltså tänkt att byta till solpaneler och ha ved eller pellets framför allt på vintern. Till det acc.-tankar på ca 2-3m2.
Detta för att man slipper elda på sommaren.
Ska samtidigt köra på lågtemps radiatorer eller golvvärme.
Jag vill gärna ha lite åsikter om varför det inte skulle vara bra, så jag inte gör något dumt?!
Jag har alltså tänkt att byta till solpaneler och ha ved eller pellets framför allt på vintern. Till det acc.-tankar på ca 2-3m2.
Detta för att man slipper elda på sommaren.
Ska samtidigt köra på lågtemps radiatorer eller golvvärme.
Jag vill gärna ha lite åsikter om varför det inte skulle vara bra, så jag inte gör något dumt?!
Om man tjänar in solfångare och tank beror väl mest på hur mycket varmvatten man gör av med på sommaren.zeus_axel skrev:
Du nämner ved. Om du ändå har vedpanna och tank så behöver du kanske bara elda ett par gånger i veckan för att få varmvatten. Då tjänar du knappast på att dessutom installera solfångare.
Med egen ved tjänar man aldrig in något annat än bekvämlighet 
Själv är det såpass att jag nästan saknar att få elda lite då och då, solfångaren fungerar såpass bra att det kan vara en månad sen sist ibland.
En sak som är grymt bra med solfångare är att när väl skiten sitter där så kostar den noll nada inget och kommer troligen göra så i många år. Min anläggning är 10 år kanske och den fungerar 100% (efter att jag lagat den RIKTIGT en gång).
El drar den ju men 15W känner jag att jag har råd med även om den skulle gå dygnet runt hela året kostar det bara 130 spänn.
Men ska man se det så, en thailandsresa kostar säkert 30-40 papp innan allt är betalt och enligt undersökningar så varar semesterkänslan en vecka. För det dubbla får man något som kanske håller 30 år
Det gäller bara att prioritera
Själv är det såpass att jag nästan saknar att få elda lite då och då, solfångaren fungerar såpass bra att det kan vara en månad sen sist ibland.
En sak som är grymt bra med solfångare är att när väl skiten sitter där så kostar den noll nada inget och kommer troligen göra så i många år. Min anläggning är 10 år kanske och den fungerar 100% (efter att jag lagat den RIKTIGT en gång).
El drar den ju men 15W känner jag att jag har råd med även om den skulle gå dygnet runt hela året kostar det bara 130 spänn.
Men ska man se det så, en thailandsresa kostar säkert 30-40 papp innan allt är betalt och enligt undersökningar så varar semesterkänslan en vecka. För det dubbla får man något som kanske håller 30 år
Det gäller bara att prioritera