H
Har du redan vattenburet och oljepanna så sätt in en pelletsbrännare och börja spara pengar redan i höst.
Glöm det där med solfångare, solceller och acktankar, du får aldrig igen pengarna.
Bulkförråd är inte heller nödvändigt. I mellansverige kostar inte säckad pellets mer på Byggmax än vad bulkpellets kostar.
Att slänga i ett par 15kg säckar pellets om dagen i ett veckoförråd är inget jobb tycker jag.
Bulförråd fungerar bra när det fungerar men problemen är många. Förr eller senare måste också bulkförråder tömmas på allt damm och spån som följer med pelletsen för annars fungerar inte pelletsframmatningen.
Har du öppen planlösning så koppla en varmvattenberedare efter pannan och installera en luftvärmepump så har du billig uppvärmning under den varma årstiden då pelletsbrännaren kan stängas av.
Allt beror på vilken sorts oljepanna du har men de flesta vanliga oljepannorna går bra att elda med pellets.
www.pellets.info finns allt att läsa om kombinationer av brännare och panna, bara att använda sökfunktionen.
En enkel brännare utan rörliga delar kan du få på Blocket för omkring 8000 och monteringen är rätt enkel bara man läser på lite först.

jo visst kan det va bra med pellets men nu hade ju han tänkt att ha en tillfällig lösning typ i 5 år vilket får mig att reagera, varför kosta på en brännare förråd o pellets i 5 år när man senare ska byta system???? lägga ut 50-60.000 på fem år helt i onödan om man ändå senare ska byta.. den mattematiken går inte ihop för mig..

Vad är det för panna i huset ?

Jag tycker som de flesta att ni bör sikta på en beg.pelletsbrännare, T.ex en janfire med 2 år på nacken för 8-10000:- inkl förrådsskruv..
Vill ni göra det simpelt så bygg bulkförrådet av golvspånskivor o gör ett hål i väggen där ni stoppar in skruven, Visst ni måste skotta mot slutet men ni rymmer mer pellets på liten yta o janfireskruven håller.. Ovanför skruven gör ni inspektionsluckan/dörren så ni kommer in i förrådet då ni måste raka fram mer..
Jag gjorde ett sånt förråd o tätade noga alla skarvar med silicon o dörren gjorde jag av en överbliven golvspånskiva som har måtten 120x55 cm med inspektionsglas på..
Förrådet har måtten 3,55x1,8x2,15 (LxBxH) o får där in knappt 9 ton vilket gör att man inte behöver skotta förrän man förbrukat ca 3,5 ton, Första gångerna behöver man bara slå på väggen så skutsar det fram pellets för några dagar..
Totalt kostade förråddet 3900:- inkl reglar,silicon,inspektionsglas,tätningslist,bulkanslutningsrör o skruv, Byggde de på 1 dag o jag är ingen vidare duktig snickare..

H
Patrik79 skrev:
jo visst kan det va bra med pellets men nu hade ju han tänkt att ha en tillfällig lösning typ i 5 år vilket får mig att reagera, varför kosta på en brännare förråd o pellets i 5 år när man senare ska byta system???? lägga ut 50-60.000 på fem år helt i onödan om man ändå senare ska byta.. den mattematiken går inte ihop för mig..
En pelletslösning med befintlig panna behöver inte kosta mer än 8000 om man gör jobbet själv.
Värma huset med solceller om 5 år är nog mer fria fantasier för det går helt enkelt inte!
Om 5 år kommer också elpriserna vara så höga att värmepump knappast heller är något alternativ. En enkel pelletslösning som senare om önskan finnes kan kompletteras med ny panna är väl en vettig början. Att binda mycket pengar för något som senare visar sig dyrt och olönsamt är bara dumt.

S
Vad snackar alla värmepumpstjommar om?

5år med pellets
15 000 installation, 15 000kr pellets per år = 90 000kr

5år med olja/el
0kr installation 30 000kr olja/el per år = 150 000kr

Du har alltså sparat 60 000kr! (Som du kan använda till bergvärme om elkostnaden fortfarande är okej om 5 år)
Kan någon få fram en bättre kalkyl på 5år än 90 000kr?

Jag skulle skippat solcellerna och gjort en riktig lösning på studs istället för att lägga x-antal SEK på en tillfällig lösning.

Ni som kan detta med solceller, vad har man för återbetalningstid på dem nuförtiden?

Vet inte om jag missat något, men är det inte bättre att installera en luft/vatten värmepump?

Då kan ni ju senare komplettera med solceller och då kan värmepumpen få vila över sommaren då ni kopplar solcellerna till VVB.

H
abrovink skrev:
Jag skulle skippat solcellerna och gjort en riktig lösning på studs istället för att lägga x-antal SEK på en tillfällig lösning.

Ni som kan detta med solceller, vad har man för återbetalningstid på dem nuförtiden?
Solceller kan man aldrig få igen pengarna för även om man utnyttjar ekonomiministerns 60% bidrag så återbetalningstiden är oändlig. Dessutom kan man inte värma en villa med solceller.
En pelletslösning är väl en riktig lösning på studs. Ingen har väl nämnt något om en tillfällig lösning. Går att göra en enkel eller en dyrare pelletslösning allt efter önskemål.

Luft-vatten var det någon som nämnde. Kräver kanske ombyggnad av värmesystemet för att få låg framledningstemperatur. Kräver också en mekanisk ventilation för att undvika fuktskador. Dyra satsningar i ett läge när man vet att elprisrena kommer att öka kraftigt de närmaste åren.

holmertz skrev:
Luft-vatten var det någon som nämnde. Kräver kanske ombyggnad av värmesystemet för att få låg framledningstemperatur. Kräver också en mekanisk ventilation för att undvika fuktskador. Dyra satsningar i ett läge när man vet att elprisrena kommer att öka kraftigt de närmaste åren.
Nu är jag inte alls med. Varför skulle en installation av en Luft-vatten värmepump på något sätt påverka inneklimatet och ge fuktskador. Det är ju precis samma radiatorer som kommer att värmas upp till samma temperatur som innan, dock med en annan energikälla. Du kan ju dessutom ha en luft/vatten kopplad till din befintliga oljepanna som går in vid behov (på vintern).

Nu är jag med igen, du menar såklart att vid byte från olja till VP så kommer inte skorsten att användas längre och om det då finns en kallvind så kommer denna bli ännu kallare med ev. fuktskador som följd?

Jag tänkte utifrån mig själv här och vi ska skaffa Luft/vatten VP, dock skall vi vedelda vintertid dels för att det är ekonomiskt, men framförallt för att värma upp skorstenen och även vinden.

Det handlar inte bara om att värma upp vinden, det handlar om att en varm skorsten 'suger' ut en nedrans massa luftfuktighet och hjälper ventilationen i huset. Har man självdrag (som enkelt innebär att det ska läcka in lite här och var), så ska absolut skorstenen värmas upp regelbundet, annars kan du få obehagliga bekymmer i hela huset.

Detta är faktum men såklart inget värmepumpsvärlden talar högt om.

Att det läcker in lite här och var är i sig inget jättestort problem. Problemet uppstår när du inte har ett lufttätt vindsbjälklag. Ex brukar varm fuktig luft läcka upp på vinden genom vindsluckan och övriga genomföringar. Om du lägger resurser på att täta vindsbjälklaget så torde behovet av att ha en varm skorsten minska.

H
Varm skorsten är motorn i självdragsventilationen. Stängs den av måste det till mekaniskt meck med tilluftsventiler, fläktar och frånluftsventiler. Har man en riktigt modern kåk kanske en ComfortZone gör hela jobbet men så moderna kåkar brukar å andra sidan aldrig vara byggda med skorsten.

pokergoja skrev:
Vi hade tänkt att detta med uppvärmingslösningen fick kosta ca 60 000, bättre alternativ?
Lägg 60000:- till o borra ett hål i backen.En jobbar kompis borra 1993 o är hel nöjd.Han värmer 175m2 total årskostnad 11800kwh ink hushållsel.Han fick lite kondens problem i början med skorsten,men det löste han smidigt genom att istallera in braskamin,som han eldar i var fjortonde dag+ att han har nåt att värma sig med vid ev långvarit strömavbrott.:)

sad_ant skrev:
Vad snackar alla värmepumpstjommar om?

5år med pellets
15 000 installation, 15 000kr pellets per år = 90 000kr

5år med olja/el
0kr installation 30 000kr olja/el per år = 150 000kr

Du har alltså sparat 60 000kr! (Som du kan använda till bergvärme om elkostnaden fortfarande är okej om 5 år)
Kan någon få fram en bättre kalkyl på 5år än 90 000kr?

ja håller med dig varför satsa på en tillfällig lösning som bara kostar pengar, bättre att satsa på ett borrhål direkt,..
som du skrev 90.000 för pellets på 5 år inkl kringutr, är väldigt mycke för en tillfällig lösning,,.
bättre att lägga det på ett hål istället,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.