Ven har talat om en tillfällig lösning??Patrik79 skrev:
90000 på 5 år är väl bra.
Borrhål med utrustning kanske kostar 130000, Ombyggnad av värmesystemet för att få låg framledningstemperatur 15000.
Ventilationslösning i stället för skorstenen 10000.
Sedan tillkommer kostnad för el under 5 år och det blir inte de elpriser som vi har idag utan mer EU anpassat.
Tar ju väldigt många år för borrhålet att komma ikapp pelletslösningen kostnadsmässigt.
Binda en massa pengar helt räntelöst är värdelöst speciellt om man dessutom får låna pengarna. Har man pengar över är det bättre att stoppa in dem på fonder (kapitalförsäkring).
Och sen tror jag nog inte att det är särskilt lönt att installera solceller i dagsläget, det är bättre att installera solfångare som värmer vatten istället för att göra el.. 
Pellets är ingen dum lösning, men att sätta en pelletsbrännare i en oljepanna är inte det mest optimala i komfortväg, med tanke på att oljepannan inte har någon askbehållare -> du får sopa/dammsuga/skotta sot och aska ur oljepannan var och varannan dag.
Det är nog riktigt som ni säger, dock, att pellets i framtiden kommer vara billigare än en värmepump i drift.
Pellets är ingen dum lösning, men att sätta en pelletsbrännare i en oljepanna är inte det mest optimala i komfortväg, med tanke på att oljepannan inte har någon askbehållare -> du får sopa/dammsuga/skotta sot och aska ur oljepannan var och varannan dag.
Det är nog riktigt som ni säger, dock, att pellets i framtiden kommer vara billigare än en värmepump i drift.
Jag sa inte att det blir billigare, jag sa att det blir billigare än en värmepump. Elen blir dyrare i rasande takt, jag tror inte att riktigt samma inflation råder i "pressad-sågspånscylinder-industrin"... 
Men fortfarande, komforten med en värmepump är ju enorm.
Men fortfarande, komforten med en värmepump är ju enorm.
Det åtgår en massa el för att pressa pellets. Stiger priset på el stiger priset på alla bränslen för att fler konverterar osv.
Tycker du ska strunta i vad som är billigast om 10 år utan kolla på vad som finns nu. Det viktiga är bra isolering och att frångå olja eller direktverkande eluppvärmning.
Solpaneler/celler är inget man köper för att "spara massa pengar" utan snarare ett litet lyxalternativ som på lång (väldigt lång) sikt kan betala sig bra i både bekvämlighet och lite ekonomiskt.
Väg fördelar och kostnader mot varandra och välj vad NI tycker känns bäst för er.
Glöm inte bort markvärme bergvärme för de som är smarta (och har mark)
Tycker du ska strunta i vad som är billigast om 10 år utan kolla på vad som finns nu. Det viktiga är bra isolering och att frångå olja eller direktverkande eluppvärmning.
Solpaneler/celler är inget man köper för att "spara massa pengar" utan snarare ett litet lyxalternativ som på lång (väldigt lång) sikt kan betala sig bra i både bekvämlighet och lite ekonomiskt.
Väg fördelar och kostnader mot varandra och välj vad NI tycker känns bäst för er.
Glöm inte bort markvärme bergvärme för de som är smarta (och har mark)
Pellets eller värmepump kvittar, dom kommer följas åt i driftkostnad nu och år framöver. Om det inte blir subvention på pellets som vissa länder i Europa har.knekten skrev:
Sol är bara och lägga ner för tillfället, finns inte ett öre och tjäna på det
Har en värmepump samma cop efter 12år som första året?
Det finns inte en chans att ett borrhål har en livslängd på snitt 100år,
Jag har två på jobbet som fått borra om sina hål redan efter 6 resp 7 år pga slut energi. Även att tre i min hemby borrar om nu pga jordbävningen sist, sånt händer inte ofta iof, men endel har otur
Ventiler termostater och framförallt kompressorn är detaljer som kommer bytas ut om en VP ska hålla 18 år. Pris på kompressor?
Har räknat på det här i månader nu. Ska snart överta en kåk som fortfarande eldas med olja.
Får man över 4 års pelletsuppvärmning inklusive brännare och allt för samma kostnad som en halv bergvärmeinstallation så kan jag inte se att bergvärme blir särskilt lönsamt.
Om det då tar 10 år att "tjäna in" bergvärmen gentemot pellets så vet ju ingen hur mycket elpriserna har stigit. På kontinenten finns inga värmepumpar därför att elpriserna är för höga.
Sarkozy är en fuling som bara tänker på sitt eget land och alla EU bidrag som går att få dit. Får han bestämma (och det verkar ju bli så) har vi nog 2,5-3 gånger så högt elpris om 10 år.
Någon enegiminister typ Olof Johansson som kan bestämma lite finns det inte utan allt ligger öppet för elbolagen att bestämma.
VD:n för Eon sade i en intervju något som "varför ska vi sälja el billigt till Sverige när vi kan sälja den dyrt till europa". Han har ju alldeles rätt! I en moderatiserad folkförsörjning är det bolagen och endast bolagen som bestämmer.
Verkar som om alla bergvärmefantaster bara räknar med installationskostnaden och sedan är det "gratis".
Får man över 4 års pelletsuppvärmning inklusive brännare och allt för samma kostnad som en halv bergvärmeinstallation så kan jag inte se att bergvärme blir särskilt lönsamt.
Om det då tar 10 år att "tjäna in" bergvärmen gentemot pellets så vet ju ingen hur mycket elpriserna har stigit. På kontinenten finns inga värmepumpar därför att elpriserna är för höga.
Sarkozy är en fuling som bara tänker på sitt eget land och alla EU bidrag som går att få dit. Får han bestämma (och det verkar ju bli så) har vi nog 2,5-3 gånger så högt elpris om 10 år.
Någon enegiminister typ Olof Johansson som kan bestämma lite finns det inte utan allt ligger öppet för elbolagen att bestämma.
VD:n för Eon sade i en intervju något som "varför ska vi sälja el billigt till Sverige när vi kan sälja den dyrt till europa". Han har ju alldeles rätt! I en moderatiserad folkförsörjning är det bolagen och endast bolagen som bestämmer.
Verkar som om alla bergvärmefantaster bara räknar med installationskostnaden och sedan är det "gratis".
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Ska det bara räknas pengar så är det ju ingen svår matematik.
sätt in en vedpanna. finns inget billigare uppvärmningsalternativ.
sätt in en vedpanna. finns inget billigare uppvärmningsalternativ.