1 478 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur ska man lösa det med JFB:er i hus med garage?
Jag har ett hus med tillbyggt garage. I dagsläget finns det ingen JFB, men det står högt på önskelistan. Jag undrar hur man ska göra med garaget, det ska ju bli separat jfb där såklart, garagets uc matas idag av en treledare med jord i skärmen, 2,5 mm2, som är avsäkrad med 16A i huvudcentralen. Säkringarna till garaget sitter i en egen kapsling tillsammans med skitpumpen, vvb och spismatningen. Alternativen som jag ser det är att undanta hela den lådan från jfb:n i huvudcentralen och låta den mata garage och elpatroner, och flytta spisen till centralen med jfb. Eller att byta till 10mm2 matning till garaget och skippa säkringarna i hc. (Då får jag ytterligare tre säkringar över i hc). Att koppla en JFB över hela anläggningen är väl inte praktiskt möjligt iom att garaget saknar separat nolla (är det ens tillåtet att ha det så))?
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Som sagt det varken går eller är tillåtet att ha en JFB på allt, iom. att du har en PEN ledare till garaget. Låter väl som en rimlig lösning att undanta den extra boxen, och lägga in spisen på den riktiga centralen.
Det finns rätt många obehagliga felmöjligheter vid en sådan installation, så ge dig inte på det själv.
Det finns rätt många obehagliga felmöjligheter vid en sådan installation, så ge dig inte på det själv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Kanske även flytta VVBn om det finns plats så den hamnar under JFBn. VVBer brukar förr eller senare börja läcka (både vatten och ström) vilket man vill upptäcka i tid.
Finns det uttag och belysning utomhus? Dessa brukar vara bra att lägga på en egen JFB. Det beror på vilka möjligheter som finns, om centralen är en gammal diazed etc.
Kabeln till garaget antar jag är gammal, 80-tal eller äldre? Idag krävs 10 mm² för PEN-ledare. Men är kabeln i gott skick så ska den vara lika säker idag.
Finns det uttag och belysning utomhus? Dessa brukar vara bra att lägga på en egen JFB. Det beror på vilka möjligheter som finns, om centralen är en gammal diazed etc.
Kabeln till garaget antar jag är gammal, 80-tal eller äldre? Idag krävs 10 mm² för PEN-ledare. Men är kabeln i gott skick så ska den vara lika säker idag.
Ja, det kanske är en god ide att lägga utomhusuttagen på egen JFB.
Garaget är tillbyggt i efterhand (-84) och avsäkrat i hc med 16A så det ska väl vara riktigt, även idag? Installationen i garaget ser i övrigt ut att vara välgjord och inget hemmamickel, så det är nog bra. Garaget ligger vägg-i-vägg med huset, så det skulle väl inte vara så besvärligt att dra en ny kabel dit. Idag är det en svart kabel som går ut ur huset och ner i jorden en bit innan den går in i garaget, men den skulle lika gärna kunna gå 10 meter genom källaren.
Vad ska det vara för kabel till detta? Typ EKK eller är det något annat som gäller? Tänkte jag skulle kolla lite priser.
Jag ska inte göra detta själv, det fixar elektrikern, även om jag säkert skulle kunna fixa det själv. Är gammal elkille, men har aldrig jobbat praktiskt med installationsarbete så jag har dålig koll på material m.m.
Garaget är tillbyggt i efterhand (-84) och avsäkrat i hc med 16A så det ska väl vara riktigt, även idag? Installationen i garaget ser i övrigt ut att vara välgjord och inget hemmamickel, så det är nog bra. Garaget ligger vägg-i-vägg med huset, så det skulle väl inte vara så besvärligt att dra en ny kabel dit. Idag är det en svart kabel som går ut ur huset och ner i jorden en bit innan den går in i garaget, men den skulle lika gärna kunna gå 10 meter genom källaren.
Vad ska det vara för kabel till detta? Typ EKK eller är det något annat som gäller? Tänkte jag skulle kolla lite priser.
Jag ska inte göra detta själv, det fixar elektrikern, även om jag säkert skulle kunna fixa det själv. Är gammal elkille, men har aldrig jobbat praktiskt med installationsarbete så jag har dålig koll på material m.m.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Jag ser inga behov att byta denna kabel som det ser ut. Det som ansågs säkert på 80-talet anses fortfarande lika säkert idag i lagens mening, även om det idag finns säkrare sätt
.
Men vill du byta är valet av kabel ganska fritt. I mark är kraftkablar som EKKJ, N1XV och ACEFLEX bra val (de får även förläggas inomhus). Tror inte det finns EKK och dylika installationskablar i utförandet 5G6 mm².
Men vill du byta är valet av kabel ganska fritt. I mark är kraftkablar som EKKJ, N1XV och ACEFLEX bra val (de får även förläggas inomhus). Tror inte det finns EKK och dylika installationskablar i utförandet 5G6 mm².
Klicka här för att svara