H
Hej,

jag har en lada i fint skick på tomten som jag gärna vill isolera delar av för att kunna hålla underhållsvärme under vintertid, säg kanske 10-15 grader iaf. En del av väggarna är murade (som normalt där man tidigare höll djur) men de flesta delar är av trä. Jag kommer vilja isolera och inreda båda dessa delar, men kommer sannolikt först fokusera på delarna med träväggarna.

Frågan är hur jag ska bete mig vid isoleringen? Jag vill helst inte riva bort fasadplanen så går det att göra detta från insidan och hur ska det då göras för att undvika fuktproblem?

Min tanke är hittills att göra det som en normal yttervägg med (utifrån och in) 1) träpanel med luftspalter, 2) vindpapp eller asfaboard, 3) reglar och isolering, 4) diffuisonsspärr (plast), 5) OSB+gips. Låter det rimligt att göra på detta sätt? Kan man isf även låta vindpappen gå "runt" balkarna på insidan eller hur hanterar man dessa? Jag kan inte ta ner taket då det sitter solceller ovanpå.

Hur mycket isolering är rimligt anser ni?
Hur bör jag hantera ventilationen?
Gällande djurhållardelen med murade väggar, hur bör man lösa uppbyggnad av vägg och isolering där?

Jag är nybörjare så fråga gärna om jag har missat någon viktig förutsättning. :)

Interiör av ladugårdsvind med träpanel och takbjälkar, fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träväggar och takbjälkar inuti en traditionell lada, potentiell isoleringsyta.
Skapa konto
Träkonstruktion inuti en lada med synliga reglar och plankor, föreslagen för isolering.
Skapa konto

H
Ingen som har någon idé?

Tack på förhand! :)

Nr 1. Se till att gnagarsäkra precis överallt.
Tar de jäklarna sig in så är snart isoleringen ett minne blott.

Om gnagarsäkrat så kan du göra som du tänkt.

När det gäller isoleringstjocklek så beror det på vilken temp inne som ska hållas, men också lite på storleken av utrymmet. Det är ju självklart billigare att värma en mindre rumsyta/volym än en större, så med ett litet uppvärmt utrymme kan man tillåta sig lite mindre isolering om t ex arbetsinsats eller takhöjd etc är kritiska. Med större utrymmen så vill man ju ha det välisolerat pga driftskostnader för uppvärmning.

Vad gäller plastfolie/ångspärr så är det alltid ngt att fundera på i gamla hus. Om utrymmet är stort och det endast kommer att vistas ngn enstaka person där några strötimmar nu och då så tillförs i stort sett obetydliga mängder fukt till luften. Det är alltid bra att ha en konstruktion som kan torka ut både inåt och utåt när fuktbelastning kan komma både inifrån och utifrån.

Nu beror även mtrl/väggbeklädnad inne delvis på vad utrymmet är tänkt att användas till, men massivt trä är förhållandevis billigt, är trevligt att arbeta med, kräver inga specialverktyg, kräver inte ett jämnt underlag eller specifika regelavstånd, är fukttåligt, samt är ett utmärkt underlag för kabeldragningar, hyllor och krokar etc.

H
Oldboy Oldboy skrev:
Nr 1. Se till att gnagarsäkra precis överallt.
Tar de jäklarna sig in så är snart isoleringen ett minne blott.

Om gnagarsäkrat så kan du göra som du tänkt.

När det gäller isoleringstjocklek så beror det på vilken temp inne som ska hållas, men också lite på storleken av utrymmet. Det är ju självklart billigare att värma en mindre rumsyta/volym än en större, så med ett litet uppvärmt utrymme kan man tillåta sig lite mindre isolering om t ex arbetsinsats eller takhöjd etc är kritiska. Med större utrymmen så vill man ju ha det välisolerat pga driftskostnader för uppvärmning.

Vad gäller plastfolie/ångspärr så är det alltid ngt att fundera på i gamla hus. Om utrymmet är stort och det endast kommer att vistas ngn enstaka person där några strötimmar nu och då så tillförs i stort sett obetydliga mängder fukt till luften. Det är alltid bra att ha en konstruktion som kan torka ut både inåt och utåt när fuktbelastning kan komma både inifrån och utifrån.

Nu beror även mtrl/väggbeklädnad inne delvis på vad utrymmet är tänkt att användas till, men massivt trä är förhållandevis billigt, är trevligt att arbeta med, kräver inga specialverktyg, kräver inte ett jämnt underlag eller specifika regelavstånd, är fukttåligt, samt är ett utmärkt underlag för kabeldragningar, hyllor och krokar etc.
Tack för bra svar! Ska försöka gnagarsäkra så bra som möljigt. Är ju dock en lada så det finns en viss risk för att dom känner till utrymmen som jag inte vet om ännu. ;)

I förlängningen så handlar detta om 3-4 olika utrymmen. Ett rum för övernattningsmöjligheter, en del som snickarverkstad på ca 40kvm, ett utrymme på ca 40kvm med möjlighet för bryggning/slakt där det kommer finns tillgång till vatten samt ett rum på ca 25kvm som ska husera ett mindre hemmagym.

Jag börjar med övernattningsrummet då det verkar enklast. Skulle nog säga att alla utrymmena kommer endast användas sporadiskt några timmar i stöten så jag har inga krav på att det ska vara uppvärmt hela tiden, men jag vill hålla en underhållsvärme på kanske 15 grader iaf så att maskiner mår bra och det inte tar allt för lång tid att värma upp när det ska nyttjas.

Tänker mig kanske 90mm + 45mm som tjocklek på isolering. Tror du det blir tillräckligt?
Tror du inte att det är bra med ångspärr som en normal yttervägg i dessa fall? Utrymmena är ju ganska små separata rum.

Om temp inne kommer att vara minst 15 C året om så går det att sätta plast/ångspärr. För brygg/slaktrum med vatten så är det nog tom att rekommendera då det låter som att det kan bli ganska fuktigt vid användning. Gym kan bli fuktiga vid användning, men det är oftast kort tid, om det bara egna familjen som använder det, så väggar med fuktbuffrande innerskikt kan jämna ut belastningen så att det inte är nödvändigt med plast/ångspärr. Såvida nu inte duschmöjligheter ska finnas där också förstås.

90+45 är ok med mestadels 15 C, men det skulle inte skada med ytterligare 45 mm. Det blir sammantaget ganska stora ytor (>100 m2) så uppvärmningskostnaderna blir inte försumbara. Beror förstås på uppvärmningssätt och ventilation, men min gissning är primärt eluppvärmt och självdragsventilation?

Vad gäller gnagare så kommer de från alla håll: nerifrån, uppifrån, utifrån, inifrån.
Bygg gärna med vattentäta skott, av massiva plankor med stödlister runtom, mellan väggfack, takstolsfack, vägg och tak och golv, och gärna extra i facken också. Om de då lyckas ta sig in någonstans så blir utbredning och skador begränsade.

• Gilla
arevaloism och 2 till
  • Laddar…
H
Oldboy Oldboy skrev:
Om temp inne kommer att vara minst 15 C året om så går det att sätta plast/ångspärr. För brygg/slaktrum med vatten så är det nog tom att rekommendera då det låter som att det kan bli ganska fuktigt vid användning. Gym kan bli fuktiga vid användning...
Tack för svar! Planen har varit att ha utrymmet uppvärmt med underhållsvärme. 15 grader låter högt dock, hade nog tänkt typ 10 för att sedan höja vid användning ett par gånger i veckan. Möjligen 15 grader vi gymmet då denna lokal är så pass liten idag. Menar du då att det oavsett inte är att rekommendera att sätta plast eller ångspärr vid 10 grader?

Lokalerna är seperata. Litet gym på ca 15-20 kvm (ej dusch), träverkstad på ca 30-40 kvm (luftfuktigheten bör ej vara för hög) och brygg/slakt-lokal på ca 40kvm (vatten kommer hanteras). Senare även övernattningsrum på övervåningen. Det är alltså inte 100 kvm ihop. Jag kan tänka mig en luftvärmepump för brygg/slakt och verkstaden på sikt, då 2 mindre separata. Ventilationen har jag inte reflekterat över mer än att sätta luftventiler för in och utsläpp samt en extra fläktkåpa för bryggdelen.

Tack igen för din input! Uppskattats verkligen! :)

• Gilla
Fjanten
  • Laddar…
Jo, det kan nog fungera även vid 10 C.

Dock har jag för mig att 10 C är lite i minsta laget om man vill undvika "sommarstugelukt". Tror 12 - 15 C är rekommenderat. Men om det inte finns textilier, stoppade möbler, mattor, papperstapeter etc mtrl som kan ta upp lukten så är det kanske mindre kritiskt.

Om utrymmena inte är sammanhängande så betyder det att varje m2 golvyta får mer ytterväggsyta, vilket kyler mer, så det är eg ytterligare ett skäl att ha väl tilltagen isoleringstjocklek. Men, om temperaturen sällan är fulluppvärmd under vinterhalvåret så spelar det inte så stor roll. Dock, när man ändå håller på så är lite extra isolering en liten del av totalkostnaden, och ger fullständiga möjligheter i framtiden, (för dig eller nya ägare), att ändra användning/uppvärmning.

Håller på med ett liknande projekt och bestämda mig för att det var enklast att isolera gaveln genom att plocka ner den fasaden. Övriga väggar kommer jag att isolera inifrån och tanken är att sätta vindpapp fack för fack vid reglarna.
Hur jag gör: https://www.fstvs.se/gds/isolera-gavel/

När det gäller gnagare så ser jag det som ett rätt hopplöst projekt att få en drygt hundra år gammal lada tillräckligt tät. Det finns hål och springor överallt och jag ser inte hur man skulle lösa det utan att sätta upp en helt ny fasad. Jag kommer istället att hålla ladan fri från mat och placera ut gift både ute och inne.
//Anders

• Gilla
M D
  • Laddar…
Sprutisolera med polyuretan!

Står inför samma resa idag. Hur gick du tillväga?

H hewini skrev:
Hej,

jag har en lada i fint skick på tomten som jag gärna vill isolera delar av för att kunna hålla underhållsvärme under vintertid, säg kanske 10-15 grader iaf. En del av väggarna är murade (som normalt där man tidigare höll djur) men de flesta delar är av trä. Jag kommer vilja isolera och inreda båda dessa delar, men kommer sannolikt först fokusera på delarna med träväggarna.

Frågan är hur jag ska bete mig vid isoleringen? Jag vill helst inte riva bort fasadplanen så går det att göra detta från insidan och hur ska det då göras för att undvika fuktproblem?

Min tanke är hittills att göra det som en normal yttervägg med (utifrån och in) 1) träpanel med luftspalter, 2) vindpapp eller asfaboard, 3) reglar och isolering, 4) diffuisonsspärr (plast), 5) OSB+gips. Låter det rimligt att göra på detta sätt? Kan man isf även låta vindpappen gå "runt" balkarna på insidan eller hur hanterar man dessa? Jag kan inte ta ner taket då det sitter solceller ovanpå.

Hur mycket isolering är rimligt anser ni?
Hur bör jag hantera ventilationen?
Gällande djurhållardelen med murade väggar, hur bör man lösa uppbyggnad av vägg och isolering där?

Jag är nybörjare så fråga gärna om jag har missat någon viktig förutsättning. :)

[bild] [bild] [bild]

H
Jag har tyvärr inte hunnit påbörja det ännu, men kommer sannolikt att ta ner panelen och lägga papp och läkt på normalt sätt. Det blir för många frågetecken och för mycket specialare för mig del annars. Lycka till!

M MrKnowNothing skrev:
Står inför samma resa idag. Hur gick du tillväga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.