Så här ser det ut vid ett av våra källarfönster...
Hur gör man för att undvika att regnvatten och snö tränger in genom fönstret? Kan man bygga något skydd runt, eller bör man ta bort fönstret?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gör man för att undvika att regnvatten och snö tränger in genom fönstret? Kan man bygga något skydd runt, eller bör man ta bort fönstret?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du måste ta bort så mycket jord framfför och vid sidorna att vatten som träffar fönsterblecket kan rinna av.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...aellarfoenster-bygga-ett-ljusinslaepp.262852/
Min tråd, exakt samma problem. I tråden finns bilder på genomförande. Har fungerat klockrent sen den gjordes.
Min tråd, exakt samma problem. I tråden finns bilder på genomförande. Har fungerat klockrent sen den gjordes.
Ja, det känns som att man måste ta bort en del jord vid fönstret.. problemet är bara att marken är så hög vid kanten (och framsidan) av huset... Känns som att lutningen blir lite konstig!J justusandersson skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Det är dock den principen du ska sträva efter.Lind77 skrev:
Vattenmängderna i mitt fall motsvarar inte ens 1 liter vid skyfall så avloppet känns överdimensionerat.
Det finns väldigt simpla konstruktioner med trädgårdsplattor som verkar funka också. De gör sitt jobb, är fult och med tiden lutar plattorna ojämt så det blir än fulare, men fungerar dock!
Ska absolut ta med mig ditt exempel som inspirationS SueCia skrev:Det är dock den principen du ska sträva efter.
Vattenmängderna i mitt fall motsvarar inte ens 1 liter vid skyfall så avloppet känns överdimensionerat.
Det finns väldigt simpla konstruktioner med trädgårdsplattor som verkar funka också. De gör sitt jobb, är fult och med tiden lutar plattorna ojämt så det blir än fulare, men fungerar dock!![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken ordning lägger man papp och plåt vid takfot
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta USB-stickor vid nystart med HA Green?
Villalarm & Hemautomation -
Störningar satellit-TV vid regn
Teknik -
Vad gäller vid installation av ugn och micro?
El -
Hur skyddar jag golvspånskiva från kondens vid rörgenomföring?
Vatten & Avlopp