Stenull, 2 lager a 145mm

T Tobbe32 skrev:
Låter vettigt. Hur kortlar man, dimension på virket? Avstånd mellan?
Man siktar alltid om max. 1200c/c för uppfästningen av glesen.
45x70 eller 45x95 på högkant som takstolarna emellan dom befintliga.

Frerider Frerider skrev:
Man siktar alltid om max. 1200c/c för uppfästningen av glesen.
45x70 eller 45x95 på högkant som takstolarna emellan dom befintliga.
Hur viktigt är det att det blir plant när man sätter gles och om man ska ha gips? Behöver jag en laser, eller klarar jag mig med ett långt vattpass?

T Tobbe32 skrev:
Hur viktigt är det att det blir plant när man sätter gles och om man ska ha gips? Behöver jag en laser, eller klarar jag mig med ett långt vattpass?
Jag mäter ut i varje ände och sedan slår man linjer med ett snörslå så blir det rakt och tydligt på varje inföstningapunkt.
Laser är mer för kakel.

Frerider Frerider skrev:
Jag mäter ut i varje ände och sedan slår man linjer med ett snörslå så blir det rakt och tydligt på varje inföstningapunkt.
Laser är mer för kakel.
Tack🙏👍 jag menar plant dvs att glesen sitter i ett plan så att alla gler sitter på samma höjd, så att inte någon sittrer lägre när man ska skruva gipsskivor så att de inte blir plana. Hur viktigt är det att det blir plant om man sätter innertaket

T Tobbe32 skrev:
Tack🙏👍 jag menar plant dvs att glesen sitter i ett plan så att alla gler sitter på samma höjd, så att inte någon sittrer lägre när man ska skruva gipsskivor så att de inte blir plana. Hur viktigt är det att det blir plant om man sätter innertaket
Ja det är viktig på så vis att bulor syns igenom gipsen om du har ett plant tak och släpljus..
Jag brukar utgå ifrån +-3mm på 2m så det kollar jag av med en rätskiva.
Behöver man justera så använder jag en elhyvel för det är nästan alltid nedbuktningar av naturliga skäl.

Frerider Frerider skrev:
Ja det är viktig på så vis att bulor syns igenom gipsen om du har ett plant tak och släpljus..
Jag brukar utgå ifrån +-3mm på 2m så det kollar jag av med en rätskiva.
Behöver man justera så använder jag en elhyvel för det är nästan alltid nedbuktningar av naturliga skäl.
Tack, menar du att +-3mm är okej så att bulor inte syns?

Behöver jag spänna upp snören för att få referenshöjder?

T Tobbe32 skrev:
Tack, menar du att +-3mm är okej så att bulor inte syns?

Du borde ju kunna utgå ifrån att vägglivet där takstolarna ligger på är bra, normalt behövs inte snören, utan en längre rätskiva så ser man det som bultar ned.

K
Har du laser är det ändå sjukt smidigt att ställa upp den nära taket, sen snabbt mäta dina takstolar/infäsnignspunkter för glesen med en måttstock. då får du snabbt koll på om det skiljer mycket eller lite. speciellt på lite längre avstånd. går även att göra efter att glesen monterats.

om det behövs kan man sen montera glesen med justerskruv, och då justera ner högpunkter..

• Gilla
Tobbe32
  • Laddar…
K
snörslå slår man linjer tvärs takstolarna, så att du får fina raka och parallella linjer att montera glesen på. spelar väl mindre roll för gipstak där skruvar spacklas, men för panel exempelvis vill ha raka spikrader...

• Gilla
Tobbe32
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Du borde ju kunna utgå ifrån att vägglivet där takstolarna ligger på är bra, normalt behövs inte snören, utan en längre rätskiva så ser man det som bultar ned.
Tack, ska pröva detta. 🙏🙏👍

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
K kniv skrev:
snörslå slår man linjer tvärs takstolarna, så att du får fina raka och parallella linjer att montera glesen på. spelar väl mindre roll för gipstak där skruvar spacklas, men för panel exempelvis vill ha raka spikrader...
Är det ett större rum så är c/c måttet rätt viktigt så att inte skivskarvarna ramlar av glesen.

K
Ja precis. Men man använder inte snöre för att mäta höjdskillnad vilket TS verkar tolkat hur snörslå används..
T Tobbe32 skrev:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.