435 läst ·
27 svar
435 läst
27 svar
Hur ska jag ströläkta detta?
Jag mäter ut i varje ände och sedan slår man linjer med ett snörslå så blir det rakt och tydligt på varje inföstningapunkt.T Tobbe32 skrev:
Laser är mer för kakel.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Tack🙏👍 jag menar plant dvs att glesen sitter i ett plan så att alla gler sitter på samma höjd, så att inte någon sittrer lägre när man ska skruva gipsskivor så att de inte blir plana. Hur viktigt är det att det blir plant om man sätter innertaketFrerider skrev:
Ja det är viktig på så vis att bulor syns igenom gipsen om du har ett plant tak och släpljus..T Tobbe32 skrev:
Jag brukar utgå ifrån +-3mm på 2m så det kollar jag av med en rätskiva.
Behöver man justera så använder jag en elhyvel för det är nästan alltid nedbuktningar av naturliga skäl.
Tack, menar du att +-3mm är okej så att bulor inte syns?Frerider skrev:
Behöver jag spänna upp snören för att få referenshöjder?
Har du laser är det ändå sjukt smidigt att ställa upp den nära taket, sen snabbt mäta dina takstolar/infäsnignspunkter för glesen med en måttstock. då får du snabbt koll på om det skiljer mycket eller lite. speciellt på lite längre avstånd. går även att göra efter att glesen monterats.
om det behövs kan man sen montera glesen med justerskruv, och då justera ner högpunkter..
om det behövs kan man sen montera glesen med justerskruv, och då justera ner högpunkter..
Är det ett större rum så är c/c måttet rätt viktigt så att inte skivskarvarna ramlar av glesen.K kniv skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden