Hur kopplar man detta element där svarta kabel är fas?

• Fyra kablar; svart, brun, blå, gul/grön, hålls framför ett element. Svarta anslutningen är fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad anslutningsdosa med flera kablar, inklusive en svart fasledning, visas för kopplingsråd.
    Skapa konto
  • Elektrisk elementanslutning med synliga svarta, blå och vita kablar, termostat och skruvmejsel bredvid.
    Skapa konto
  • Element med etikett från LV produkter, 230V, 800W.
    Skapa konto
RoTe
Varför är det inkopplat på en bild och sedan har någon skruvat bort kontakten?

Vilken förg som är vad, får man nog analysera kopplingen i elementet lite mer i detalj för. I princip så är en fas, en neutral, en skyddsjord, en är för nattsänkning, en är vidarekoppling till slavradiator. Men vilken som är vad....

En sak till med din dosa på väggen. Där är det lätt att anta att de svarta är fas och blå neutral, men det är fullt tänkbart att svart är en fas, och att blå är en annan fas. I så fall har du 400V mellan dem. Ditt element som är avsett för 230V bränns i så fall sönder om du kopplar in det där. Vad har det suttit för element där tidigare? Går det att se om det är ett element för 230V eller 400V?

Det står på bilden att den är 230V

Ja, men är det det elementet som har suttit där tidigare?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vet inte!

A Abraham B skrev:
Vet inte!
Därmed måste man reda ut om det skall vara ett 230V element eller ett 400V element. Kopplar man bara blint in ett 230V element så kan det gå illa. Iofs. troligen inte mer illa än att det förstörs.

Den har suttit här tidigare. Kopplade bort det ett tag sen och nu vet inte hur kablarna suttit i elementdosan i början!!

• Öppen väggmonterad dosa med flera färgade elledningar synliga och anslutna till terminaler.
    Skapa konto
  • Flera lysande elektriska kablar i olika färger, hållna av en hand, med en elementdosa i bakgrunden.
    Skapa konto
RoTe
Varför drog du inte bara ut kontakten?

Jag kopplade en annan element med kontakten

RoTe
Det är rätt svårt att hänga med på vad du har gjort.

Det är inte viktigt vad har jag gjort tidigare. Jag vill koppla elementen till dessa kablar nu. Viket hade suttit tidigare oxå men nu är den bortkopplad och jag har tappat rätt ordningen på kablar.

RoTe
Ja då är det bara att börja forska. Ingen kan se vad som är vad på dina bilder.

Om vi då kan förutsätta att dosan levererar 230V till elementet, inte 400V (men jag har lite svårt att hänga med i svaren). Och du är säker på att den svarta i elementkabeln är fas (hur säker är du på det??).

I så fall tror jag att man kan testa med svart till svart i väggdosan, och blå till blå. OM det är fel, så borde ändå inget farligt hända. Men om du inte är absolut säker på att svart i elementkabeln är fas, så bör man nog tänka till ytterligare en gång.

Av de övrriga trådarna så kopplar du jord (gulgrön) och övriga lämnar du oinkopplade (isolera ändarna).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.