Det finns alldeles för många alternativ när det gäller isolerings material och metoder så jag känner mig extremt osäker på hur jag ska gå vidare med isoleringen av innertaket. Det rör sig om ett soldattorp från tidigt 1800 tal som nu skall bli ett beboligt året runt hem. Innan hade strukturen en kallvind som används som förråd med en liten trappa upp, vi vill nu öppna upp till nock för att kunna få plats med ett sovrum/loft i övervåningen alltså finns ingen kallvind kvar. Yttertaket är sprillans nytt av plåt med icke diffusionsöppet takpapp, sen spont undertill. Helst ska isoleringen få plats emellan tak stolarna för att uppnå maximal takhöjd på ovanvåningen. Då handlar det om ett utrymme på ca 120mm. Tanken jag leker med är att installera isoleringsfolie (räddningsfilt) mot sponten på insidan av huset emellan tak stolarna, sen en luftspalt på ca 25mm följt av 45mm cellulosa skivor, ångbroms, innertak.

Då blir tak strukturen följande:

Plåt
Takpapp
Råspont
Tak stolar
Isolerings folie
Luft spalt
Cellulosa skivor
Ångbroms
Innertak

Som sagt ska detta ske emellan tak stolarna så dessa lager kommer inte vara kontinuerliga utan inbyggda mellan varje takstol. Såklart är detta inte en optimal konstruktion för maximal isolerings effekt men det är det bästa jag kan komma på utan att göra ovanvåningen oanvändbar pga för låg takhöjd. Vad tror ni, är detta en bra lösning eller fins det andra bättre möjligheter?

Hej och välkommen till Byggahus!

120mm isolering är för lite för att få vettig värmeekonomi i ett permanentboende med dagens energipriser, jag skulle rekomendera att dubbla eller tredubbla takisoleringen.

Det finns massor av hus i Sverige med halvtaskig isolering i taket, och dom blir inte ruinerade. Men 120 mm - 25mm är lite väl klent… Om du kan få till en luftspalt som ventilerar takfot till takfot, eller helst till nock hade jag kört 120mm isolering. Vanlig sten eller glas samt diffussionsspärr inåt.
Personligen har jag byggt både diffusionsöppna tak utan luftspalt samt diffusionstätt med luftspalt i gammalt hus. Så länge huset är konstant uppvärmt funkar båda varianterna. Skall det kallställas är det diffussionsöppet som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.