Hej
Jag har rätt nyligt köpt ett Per-Albin torp/hus och det är från 1930-talet skulle jag tro. Nu när vintern tagit ett hårt grep, -25 till -38 märks det att det är golvkallt värre. Huset har krypgrund med ca 1-1.5meters höjd, dvs hyfsat bra höjd för att isolera underifrån. Mitt i huset är en matkällare på ca 10m². Golvet verkar orört och isolering verkar vara spån och det som "fanns" att lägga i. Hur skulle ni ha gjort, vill gärna behålla golvet då det är rejält grangolv tror jag. Bifogar skiss på krypgrund samt bilder som jag lyckats ta via ventiler. Standard som jag googlat mig till är att plasta marken, lägga in mineralull samt någon form att vindtätskiva underifrån. Absolut ingen plast.
Jag har rätt nyligt köpt ett Per-Albin torp/hus och det är från 1930-talet skulle jag tro. Nu när vintern tagit ett hårt grep, -25 till -38 märks det att det är golvkallt värre. Huset har krypgrund med ca 1-1.5meters höjd, dvs hyfsat bra höjd för att isolera underifrån. Mitt i huset är en matkällare på ca 10m². Golvet verkar orört och isolering verkar vara spån och det som "fanns" att lägga i. Hur skulle ni ha gjort, vill gärna behålla golvet då det är rejält grangolv tror jag. Bifogar skiss på krypgrund samt bilder som jag lyckats ta via ventiler. Standard som jag googlat mig till är att plasta marken, lägga in mineralull samt någon form att vindtätskiva underifrån. Absolut ingen plast.
Ett vanligt fel med sågspånsfyllda golv är att sågspånet sjunker ihop och det blir ett tomrum mellan spåret och innergolvet. Om det kommer in kall luft där blir golvet kallt.
Förr fick man bryta upp golven och fylla på spån eller annan isolering, men det blir ju en del förstört då. Du skulle kunna isolera underifrån med tex Västkustskiva då blir ju inget förstört invändigt. Detta brukar funka om det inte fattas spån i golvet.
Förr fick man bryta upp golven och fylla på spån eller annan isolering, men det blir ju en del förstört då. Du skulle kunna isolera underifrån med tex Västkustskiva då blir ju inget förstört invändigt. Detta brukar funka om det inte fattas spån i golvet.
När jag isolerade bjälklaget här hemma så ville jag som du behålla golvet. Så jag skyfflade bort allt spån underifrån och sög med grovdammsugare allt eftersom jag rev trossbotten. Sen isolera jag med mineralull och hängde upp Västkustskiva. Vad det gäller marken så lade jag ut plast över den. Sen får man ju hålla ett öga på luftfuktigheten efteråt och se om man behöver göra några ytterligare åtgärder. Har man möjligheten att göra allt ovanifrån istället skulle jag starkt rekommendera det då det är både sjukt otrevligt och tidsödande att göra det underifrån men förstår om alla inte har den möjligheten.
Jag vill gärna också riva ut det gamla då man inte vet hur det ser ut med spånet. Så jag kommer nog köra på din variant David. Min krypgrund är ju minst 1.5m hög så det borde gå hyfsat bra att fixa tycker jag.
Var bor du David? Jag själv bor högt upp i Norrland och huset ligger högt på en kulle så dräneringen är kanon och jag inbillar mig att fukt inte kommer vara ett problem. Samt hur högt upp efter grunden la du ut plast?
Var bor du David? Jag själv bor högt upp i Norrland och huset ligger högt på en kulle så dräneringen är kanon och jag inbillar mig att fukt inte kommer vara ett problem. Samt hur högt upp efter grunden la du ut plast?
Jag bor i Småland så kan inte påstå att jag har samma problem med kyla som ni har där uppe. Plasten la jag upp ca 1 dm på grunden.S Strande skrev:Jag vill gärna också riva ut det gamla då man inte vet hur det ser ut med spånet. Så jag kommer nog köra på din variant David. Min krypgrund är ju minst 1.5m hög så det borde gå hyfsat bra att fixa tycker jag.
Var bor du David? Jag själv bor högt upp i Norrland och huset ligger högt på en kulle så dräneringen är kanon och jag inbillar mig att fukt inte kommer vara ett problem. Samt hur högt upp efter grunden la du ut plast
Klicka här för att svara