Finns ingen anledning att göra ngt åt detta. Det kommer att torka ut framåt våren. När huset är klart kommer det att fortsätta vara torrt och inte orsaka några problem. Iom att husets plastas på insidan så kommer inga mögelsporer att komma in i huset oavsett hur mkt mögel det må finnas i stommen. Det som syns på bilderna nu är ju inget att bry sig om.

Ska huset isoleras mm nu under vintern så är det dock ett problem då tjock isolering och plast på insidan gör att det tar lååång tid att torka ut. Dvs, det kommer att förvärra situationen.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Cheesen
M Martin Lj skrev:
Håller på att bygga ett nytt hus i 1,5 plan. Vi är väldigt rädda för mögel och påväxter på träet. Därför körde vi på med stomresning under sensommaren i rask tempo med hjälp ifrån snickare. Detta gick fort och det regnade i princip inget på stommen innan taket var på och duk runt huset. När jag mätte fuktkvot på stommen låg den runt 11-13%. Detta gjorde mig väldigt glad och tänkte att vi lyckats bra.

Hösten kom och fönsterleveransen strulade och blev försenad, därför drog det ut på tiden med panel och fönster. Huset blev helt klart på utsidan för ungefär 3 veckor sedan så vi hann inte isolera och värma upp huset innan vintern.

Nu till stora bekymren, vi bor på västkusten och senaste månaden har det i princip regnat konstant och varit runt 5-10 grader med extrem hög luftfuktighet. Detta verkar ha medfört att stommen sugit åt sig fukt ifrån luften? förstår inte vad som hänt annars för nu ligger fuktkvoten på stommen runt 16-18% och det har börjat bildas påväxter överallt inne i huset. Detta gör både mig och min fru stressade och deprimerade.

Vad kan man göra nu? Ska jag bara gilla läget och vänta tills våren kommer så huset kan torka? Ska jag börja slipa/hyvla bort påväxter? Det är lite svårt att värma upp huset eftersom det inte är isolerat och hela golvet är öppet ner mot krypgrund. Kommer avfuktare ge något i detta läge när det är så öppet?

Detta är några exempel på hur det ser ut nu, det finns liknande påväxter på ~20 ställen till och det blir mer för varje dag känns det som.

[bild]

[bild]
[bild]
Har du platta på mark så är det grunden som torkar ut. Viktigt att få huset tätt och varmt så fort som möjligt för att slippa fukt i stomme. Du behöver inte vara orolig stommen torkar vad det lider, men skönhetsfläckar som du aldrig ser kommer du inte ifrån.

Se till att hålla jämt och god temperatur. Det lönar sig alltid. Mögel kommer av fukt och fukt uppstår då det är tätt och icke uppvärmt. Kolla på alla kallställda hus som går om intet rätt fort som har tidigare fungerat fint då dessa var uppvärmda.
Håll god ventilation, men se till att aldrig kallställa utrymmen i tron om att det ger en kostnadsminskning- det kan bli tvärt om! Mögel är levande organismer och trivs där fukt finns och där fukt får stanna kvar på grund av att man kallställer och inget torkar ut.
Bättre att hålla kåken varm- skippa luftavfuktare då dessa drar ström och enbat arbetar lokalt där dessa står.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.