4 337 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Hur ska jag göra så inte det nybyggda huset möglar sönder?
Jag gissar att det ska isoleras 45 mm liggande utanpå stolparna.Centano skrev:
Om ni har fuktigt virke ska ni vara försiktig med för mycket värme då det gynnar påväxten. Avfuktare är nog bra att köra till att börja med och höja värmen stegvist. Förutsätter dock att det är relativt lufttät. Sen får du försöka slipa/hyvla virket rent från påväxt när det torkat.
Hur sitter egentligen vindduken, är det en luftspalt innanför vindduken och utanför?
[bild]
Med uppvärmning betyder inte att det behöver vara rumstemperatur utan kanske bara 5 grader varmare än utomhus då Rh sjunker fort med de första graderna som luften värms upp och det är detta som är viktigt för att komma under 75% Rh i så stor volym av byggytan och dess väggar som möjligt och helst lite lägre.
varmare luft vill också stiga och ser man till att kontrollera dess utlopp så att man inte får kondensutfällning och rinnande vatten från kalla delar om vägen ut för luften är i plastmaterial - eller att det hålls varmare av den varmare luften som passerar med tillräcklig flöde utan att kylas för mycket för att inte bli för fuktigt om det är utförd i trämaterial
varmare luft vill också stiga och ser man till att kontrollera dess utlopp så att man inte får kondensutfällning och rinnande vatten från kalla delar om vägen ut för luften är i plastmaterial - eller att det hålls varmare av den varmare luften som passerar med tillräcklig flöde utan att kylas för mycket för att inte bli för fuktigt om det är utförd i trämaterial
Man ser på blånaden i första fotot att det fanns redan innan regeln sattes upp. Man ser spår från distanspinnarna då virket låg staplat, förmodligen under en presenning eller nåt där det var fuktigt.M Martin Lj skrev:Håller på att bygga ett nytt hus i 1,5 plan. Vi är väldigt rädda för mögel och påväxter på träet. Därför körde vi på med stomresning under sensommaren i rask tempo med hjälp ifrån snickare. Detta gick fort och det regnade i princip inget på stommen innan taket var på och duk runt huset. När jag mätte fuktkvot på stommen låg den runt 11-13%. Detta gjorde mig väldigt glad och tänkte att vi lyckats bra.
Hösten kom och fönsterleveransen strulade och blev försenad, därför drog det ut på tiden med panel och fönster. Huset blev helt klart på utsidan för ungefär 3 veckor sedan så vi hann inte isolera och värma upp huset innan vintern.
Nu till stora bekymren, vi bor på västkusten och senaste månaden har det i princip regnat konstant och varit runt 5-10 grader med extrem hög luftfuktighet. Detta verkar ha medfört att stommen sugit åt sig fukt ifrån luften? förstår inte vad som hänt annars för nu ligger fuktkvoten på stommen runt 16-18% och det har börjat bildas påväxter överallt inne i huset. Detta gör både mig och min fru stressade och deprimerade.
Vad kan man göra nu? Ska jag bara gilla läget och vänta tills våren kommer så huset kan torka? Ska jag börja slipa/hyvla bort påväxter? Det är lite svårt att värma upp huset eftersom det inte är isolerat och hela golvet är öppet ner mot krypgrund. Kommer avfuktare ge något i detta läge när det är så öppet?
Detta är några exempel på hur det ser ut nu, det finns liknande påväxter på ~20 ställen till och det blir mer för varje dag känns det som.
[bild]
[bild]
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De nakna takstolarna i mitt garage har haft ganska rejält med blånad i snart 25 år men det ökar inte.
Bra observationCruzze skrev:
Man ser på blånaden i första fotot att det fanns redan innan regeln sattes upp. Man ser spår från distanspinnarna då virket låg staplat, förmodligen under en presenning eller nåt där det var fuktigt.
[bild]
De nakna takstolarna i mitt garage har haft ganska rejält med blånad i snart 25 år men det ökar inte.
Vad är det egentligen som gör att reglarna blånat eller möjligen fått mögel på sig? Det sitter skyddat från nederbörd inne bakom vindskydd.
Brädor och reglar på brädgården förvaras ofta under samma omständigheter och de klarar sig ju.
Och i det färdigbyggda huset kommer reglarna att hamna utanför ångspärren och någonstans i isoleringen borde samma betingelser kunna uppstå som nu dvs att det kan bli fuktigt där? Eller tänker jag fel?
Brädor och reglar på brädgården förvaras ofta under samma omständigheter och de klarar sig ju.
Och i det färdigbyggda huset kommer reglarna att hamna utanför ångspärren och någonstans i isoleringen borde samma betingelser kunna uppstå som nu dvs att det kan bli fuktigt där? Eller tänker jag fel?
Mycket enkelt kan vi säga så här. Trä som blir blött är inte ett problem om det får torka. Trä som blir blött återkommande och inte får möjlighet att torka blir ett problem.
Jag är en entusiastisk hobbyist som bygger allt själv. Mina stommar står i ur och skur. När de väl kommer under tak och får torka ut är det inte ett problem längre.
Alla hus som byggs idag är byggda för att kunna torka ut. Oavsett om isolering, eller plast är på plats. Så inget av det du visar upp är ett problem. Så länge huset byggs efter de specifikationer och krav som gäller.
Är ni oroliga för ni fortlöpande fuktmätningar i virket. Ni kommer se att det snabbt torkar ut.
Jag är en entusiastisk hobbyist som bygger allt själv. Mina stommar står i ur och skur. När de väl kommer under tak och får torka ut är det inte ett problem längre.
Alla hus som byggs idag är byggda för att kunna torka ut. Oavsett om isolering, eller plast är på plats. Så inget av det du visar upp är ett problem. Så länge huset byggs efter de specifikationer och krav som gäller.
Är ni oroliga för ni fortlöpande fuktmätningar i virket. Ni kommer se att det snabbt torkar ut.
Problemet är det som man ser på bilderna är att virket blivit nedsmutsat med små partiklar oftast från marken som vid rätt förutsättningar börjar mögla. Därför blir det som på en utav bilderna att där underläggen varit så finns det inget mögel.
Jag har mätt virket fortlöpande sedan taket kom på och det som stör mig är att fuktkvoten gått upp nu sen 2 månader tillbaka.Bart skrev:
Jag var övertygad om att så fort man fått huset vädertätt kunde man pusta ut men nu förstår jag att stommen tydligen blir blöt bara genom att uteluften är blöt 🥲. Kanske logiskt men inget jag räknade med.
Om jag förstått råden rätt så ska jag se till att få luften inne i huset att bli lägre än 75% rh. Detta uppnås genom att täta mot att ny luft kommer in och köra med en adsorbtionsavfuktare under vintern. Innan jag plastar och isolerar måste fuktkvoten på stommen vara lägre än 16%.
Du har flera delar som motarbetar dig:
Lösningen med utanpåliggande korslagd isolering som inte monterats känns också lite bakvänd? Ska man stå och försöka trä in alla isolerskivor i efterhand ?
Hur är arbetet upphandlat? Detta är ju till stor del en planeringsfråga som borde förts med konstruktören. Ska man bygga i låg takt med osäkerhet så skulle jag säga att utanpåliggande isolering på vindskydd i form av exempelvis västkustskiva är en väldigt bra lösning. Då är huset alla fall lite isolerat och väderskyddat.
Som noterat tidigare är troligtvis ursprungligen fukten från när virket låg på marken, då det varit så pass fuktig luft har inte detta getts chans att torka upp. Låg det ordentligt upphöjt från marken så markfukten kunde vädra ur?
Det är fortfarande inga extrema mängder så agerar man fort och försöker få in en avfuktare kommer det nog inte vara ett problem. Jag skulle prioritera att få det lufttätt och täta mot grunden.
- Västkusten är extremt fuktig
- Öppet ner i krypgrund med markavfultning som hamnar i huset utan att vädra ur
- Ej färdigställd klimatskärm
Lösningen med utanpåliggande korslagd isolering som inte monterats känns också lite bakvänd? Ska man stå och försöka trä in alla isolerskivor i efterhand ?
Hur är arbetet upphandlat? Detta är ju till stor del en planeringsfråga som borde förts med konstruktören. Ska man bygga i låg takt med osäkerhet så skulle jag säga att utanpåliggande isolering på vindskydd i form av exempelvis västkustskiva är en väldigt bra lösning. Då är huset alla fall lite isolerat och väderskyddat.
Som noterat tidigare är troligtvis ursprungligen fukten från när virket låg på marken, då det varit så pass fuktig luft har inte detta getts chans att torka upp. Låg det ordentligt upphöjt från marken så markfukten kunde vädra ur?
Det är fortfarande inga extrema mängder så agerar man fort och försöker få in en avfuktare kommer det nog inte vara ett problem. Jag skulle prioritera att få det lufttätt och täta mot grunden.
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Så här är det med trähus. Finns inga trähus, speciellt på västkusten, som inte har mögel. Det gäller att hålla det inom rimliga nivåer.