Håller på med ett taklyft på huset. Murstocken har knackats ner en bit och kommer inte längre kunna skapa självdrag på det sättet den gjort tidigare då det kommer sättas in en isolerad stålskorsten i rökkanalen.. Huset är i tre plan, källare, mellanplanet och övre plan. Murstocken har ventilationsmässigt enbart varit kopplad till ett rum på mellanplanet, men det är också rätt öppet mellan rummen på mellanplanet och huset är gammalt och otätt så luften letar sig antingen till rökkanalen eller till övre plan genom trappan. Huset är ca 200m2.

Jag misstänker att tilluftsventiler i sovrum på övre plan och i badrum har agerat frånluft, och har fungerat relativt bra över tid förutom att på somrarna blir luften stillastående om man inte öppnar och kör tvärdrag.

Ni har jag tre möjligheter som jag ser det när jag gör om övre delen av huset med nya takstolar:

1. Förlita mig på två badrum på övre planet som har pax calima-fläktar och köra dem på grundventilation och kanske får tilluftsventiler på övre plan agera frånluft som tidigare? (Ser inte riktigt att två pax-fläktar kan ge 0,35l/s per kvm)

2. I kombination med 1 också öppna upp en ventil vid nock med rör genom taket där luft kan ta sig från källare hela vägen upp genom trapphuset, dvs fortsatt självdrag men taket är högt och ventil högt uppe borde ju funka som självdrag

3. I kombination med 1 och 2 också sätta en frånluftsfläkt på taket i den genomföring som jag nämnde i 2:an. Rimligen kommer inte tilluftsventiler i sovrummen då agera frånluft i alla fall.

Har inte möjlighet att dra kanaler till rummen så något mer avancerat är inte möjligt.

Vad hade ni valt och varför?

BirgitS
1. Det är meningen att badrumsfläktar ska blåsa ut 15 l/s och då blir det väl väldigt nära 0,35 l/s och kvm.
Du bör ju ha frånluftsfläktar på mellanplanet också så att luften som kommer in där tvingas ut på det planet. Det minskar risken för att tilluftsventilerna på övre planet blir frånluftsventiler. Sovrum bör verkligen ha tilluft. Tilluftsventiler på övre planet bör sitta lågt, t.ex. bakom radiatorerna, för att minska tryckskillnaden mot mellanplanet.

2. Kan du inte sätta in frånluftsfläktar i källaren?
T.ex. tvättstuga bör ju ha 10 l/s frånluft.

• Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det är meningen att badrumsfläktar ska blåsa ut 15 l/s och då blir det väl väldigt nära 0,35 l/s och kvm.
Du bör ju ha frånluftsfläktar på mellanplanet också så att luften som kommer in där tvingas ut på det planet. Det minskar risken för att tilluftsventilerna på övre planet blir frånluftsventiler. Sovrum bör verkligen ha tilluft. Tilluftsventiler på övre planet bör sitta lågt, t.ex. bakom radiatorerna, för att minska tryckskillnaden mot mellanplanet.

2. Kan du inte sätta in frånluftsfläktar i källaren?
T.ex. tvättstuga bör ju ha 10 l/s frånluft.
200 kvm * 0,35l/s är 70l/s ?

Det finns en paxfläkt i källaren i tvättstugan men den körs manuellt. Skulle förstås kunna uppgradera till en ny calima där med men jag tänker att för en grundventilation är det inte bättre om varm luft stiger uppåt och ventileraszhögt?

Tilluftsventiler på övre plan sitter ovanför fönstrena så rätt högt upp. Radiatorer under fönstrena. Det är väl enligt praxis?

BirgitS
Så som jag har förstått det, utifrån att ha levt på 3 plan med mekanisk frånluft, bör varje plan ventileras för sig. Man vill inte att "nedsmutsad" luft stiger och blir den luft som människor andas på planen ovanför. Man ska andas luft som just har kommit in utifrån.
J JockeHX skrev:
Tilluftsventiler på övre plan sitter ovanför fönstrena så rätt högt upp. Radiatorer under fönstrena. Det är väl enligt praxis?
Man har väl kunnat se att det bidrar till att ventilerna fungerar som frånluft i stället för som tilluft som tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.