Hej, håller på att bygga en villa och jobbar som rörmokare, börjar närma sig att börja med ventilationen och har lite funderingar på dimensioner på kanaler, ut från aggregatet är det 160, hur långt och vilka dimensioner på rör och don behöver man? Har en skiss som jag bifogar med flöden och tänkt rördragning

• IMG_9924.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimensioneringsflödet är max 3,5 m/s. Sen uppstår ljud. Med ditt låga flöde är det inga problem. Med 160mm på huvudstammen klarar du upp till 70 l/s. Gå ner i dimension vid varje avstick för att få systemtryck.
Jag tycker du dimenaionerat lite snålt. Jag vet att minimikravet är 4 l/s men tycker nog att du ska lägga dig på 6 l/s. Syre är fantastiskt för hjärnan. Kan också känna att köket inte skadar att ta ut några liter till på.
Ljuddämpare på tilluften och Aku-Komp i böjen ner till ventilerna ger dig ett ljudlöst system.
Ställ aggregatet på en stenullsskiva för att slippa stomljud.
Köp bra till och frånluftsventiler (inte de billigaste).
Sätt in ÖD i alla rum som har dörr så slipper du lufttransport under dörren.
Lycka till !!!

M MickeMörkö skrev:
Dimensioneringsflödet är max 3,5 m/s. Sen uppstår ljud. Med ditt låga flöde är det inga problem. Med 160mm på huvudstammen klarar du upp till 70 l/s. Gå ner i dimension vid varje avstick för att få systemtryck.
Jag tycker du dimenaionerat lite snålt. Jag vet att minimikravet är 4 l/s men tycker nog att du ska lägga dig på 6 l/s. Syre är fantastiskt för hjärnan. Kan också känna att köket inte skadar att ta ut några liter till på.
Ljuddämpare på tilluften och Aku-Komp i böjen ner till ventilerna ger dig ett ljudlöst system.
Ställ aggregatet på en stenullsskiva för att slippa stomljud.
Köp bra till och frånluftsventiler (inte de billigaste).
Sätt in ÖD i alla rum som har dörr så slipper du lufttransport under dörren.
Lycka till !!!
Så du säger att jag ska gå med 160 till första rum, 125 till v rum och 100 till dom två andra? Med 100 don i varje rum och kanske 2 st don i v rum. Frånluft samma fast kanske 125 don i badrum?

T timboslice skrev:
Så du säger att jag ska gå med 160 till första rum, 125 till v rum och 100 till dom två andra? Med 100 don i varje rum och kanske 2 st don i v rum. Frånluft samma fast kanske 125 don i badrum?
Väljer du 160 går den hela vägen runt. Tänk hur du brukar dra stamledning och avstick när du bygger vatten. Det finns en annan skola man använder på mer komplicerade system där man försöker hålla samma lufthastighet i alla rör men det är överkurs på ditt objekt.

T timboslice skrev:
Hej, håller på att bygga en villa och jobbar som rörmokare, börjar närma sig att börja med ventilationen och har lite funderingar på dimensioner på kanaler, ut från aggregatet är det 160, hur långt och vilka dimensioner på rör och don behöver man? Har en skiss som jag bifogar med flöden och tänkt rördragning
Du har angett alldeles för klena flöden för tilluft . Räkna inte med minsta accept för ovk (0.35) utan för en bra ventilation

Tumregler som funkar för sovrum, vardagsrum, allrum, kontor etc

Golvyta x 0.35 + antal personer x 4
Vardagsrum: Golvyta x 0.35 + antal boende x 4

Summa frånluft skall höjas till samma nivå som summa tilluft minst 10 per utrymme. Överstiger summa frånluften tilluften så öka tilluften per rum.

Huvudkanal räcker gott med 160mm i villor
Avstick och luftdon 100-125mm. 125 ger något tystare i don pga mindre lufthastighet vid mynning. Större rum, delas flödet upp påfler ex. Vardagsrum 2 don

Rejäla fasta ljuddämpare vid aggregatet både tilluft och frånluft. Typ 900-1200mm

Fasta ljuddämpare (ca 500mm) mellan sovrum pga överhörning

Fasta ljuddämpare mot vardagsrum

Undvik flexibla rör, ljuddämpare etc. Ger generellt dåligt flöde, högt ljud. Blir sallad av dom vid rensning.

Vid ftx skall samtliga kanaler isoleras

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.