Hej, håller på att bygga en villa och jobbar som rörmokare, börjar närma sig att börja med ventilationen och har lite funderingar på dimensioner på kanaler, ut från aggregatet är det 160, hur långt och vilka dimensioner på rör och don behöver man? Har en skiss som jag bifogar med flöden och tänkt rördragning

• IMG_9924.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimensioneringsflödet är max 3,5 m/s. Sen uppstår ljud. Med ditt låga flöde är det inga problem. Med 160mm på huvudstammen klarar du upp till 70 l/s. Gå ner i dimension vid varje avstick för att få systemtryck.
Jag tycker du dimenaionerat lite snålt. Jag vet att minimikravet är 4 l/s men tycker nog att du ska lägga dig på 6 l/s. Syre är fantastiskt för hjärnan. Kan också känna att köket inte skadar att ta ut några liter till på.
Ljuddämpare på tilluften och Aku-Komp i böjen ner till ventilerna ger dig ett ljudlöst system.
Ställ aggregatet på en stenullsskiva för att slippa stomljud.
Köp bra till och frånluftsventiler (inte de billigaste).
Sätt in ÖD i alla rum som har dörr så slipper du lufttransport under dörren.
Lycka till !!!

M MickeMörkö skrev:
Dimensioneringsflödet är max 3,5 m/s. Sen uppstår ljud. Med ditt låga flöde är det inga problem. Med 160mm på huvudstammen klarar du upp till 70 l/s. Gå ner i dimension vid varje avstick för att få systemtryck.
Jag tycker du dimenaionerat lite snålt. Jag vet att minimikravet är 4 l/s men tycker nog att du ska lägga dig på 6 l/s. Syre är fantastiskt för hjärnan. Kan också känna att köket inte skadar att ta ut några liter till på.
Ljuddämpare på tilluften och Aku-Komp i böjen ner till ventilerna ger dig ett ljudlöst system.
Ställ aggregatet på en stenullsskiva för att slippa stomljud.
Köp bra till och frånluftsventiler (inte de billigaste).
Sätt in ÖD i alla rum som har dörr så slipper du lufttransport under dörren.
Lycka till !!!