Hej ska göra om ett rum i källaren till badrum/tvättstuga och undrar om jag tänker rätt.
Har bilat upp golvet och ska dra fram nya brunnar(3st) Dusch, badkar, TM/TT och vask i samma utlopp. Ska ha XPS med golvvärme.
Första ska jag försöka få till golvet lite jämnare genom att slipa ner små bulor och fylla hål med betong så att ångspärren inte riskerar gå sönder. Ångspärren går upp 10 cm på vägg? Och släpps 10 cm från brunnar?
Sedan XPS, lägger jag direkt på ångspärr, fogar jag dessa på något sätt?
När det är klart flyttar jag ett rätt tunt lager, ca 10 mm för att prima sen lägga golvvärmen. Sen flyta på detta och få till fall emot brunn, framförallt i dusch. Sedan tätskiktet som också kommer gå upp 10 cm på vägg, förutom i dusch där det kommer gå hela väggen. Har med tätskiktet i tak med?
Har gammal stengrund så behöver bygga en klack på emot den så tätskiktet och ångspärr blir bra.

BirgitS
O Ovesholm skrev:
Sedan tätskiktet som också kommer gå upp 10 cm på vägg, förutom i dusch där det kommer gå hela väggen. Har med tätskiktet i tak med?
Om det inte är någon tillskjutande markfukt, vilket det väl med XPS och golvvärme inte borde vara, så behövs det väl tätskikt över hela golvet och på alla väggar. Tätskikt brukar man nog inte ha på taket men kanske ångspärr?

varför behöver jag ångspärr i taket? Blir väl ingen kondens ovan gipsen?

BirgitS
Det är därför man inte behöver tätskikt i taket. Men eftersom du frågade om det så tänkte jag att du kanske vill förhindra att fuktig badrumsluft letar sig upp genom bjälklagret. Jag skrev det som en fråga och använde "kanske" eftersom jag inte vet.

Okej, men vandrar den upp även om man har paxfläkt igång konstant?
Har tagit mig rejält med vatten över huvudet med denna renovering. Hur avslutar jag ångspärren med emot vägg sen? Har stengrund och den kan jag inte förlägga ångspärren emot väl?

50 mm XPS i källargolv

O Ovesholm skrev:
50 mm XPS i källargolv
Är inte 50mm i minsta laget? Jag har 170 och det var det en del som sa att jag borde haft mer. Om du ändå har bilat ur golvet är det väl "bara" gräva djupare så du får lite kapillärbrytande material under också.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.