Hej,
Vi har nyligen byggt ut huset och jag inser att jag behöver en trappa på ett ställe så vi enklare kan komma upp till redskapsbod och från framsida till baksida huset osv. I dagsläget finns berg att fästa i på ovansidan och jord i botten.

Min tanke:
Ovansida: Två stolpskor fästa i berg med kem, fästa ovansidan av vangstyckena häri.

Nedan: Gräva ur i jorden undertill, lägga markduk, grus, sten, papp sedan vila vangstycke mot.

Lutningen är cirka 38 grader. Det blir cirka åtta steg som jag fäster efter att vangstyckena är monterade så att jag enklast får rätt i våg. Berget är väldigt jämnt och fint, lätt att fästa i men lutar tyvärr inte rakt åt det hållet jag vill ha trappan.

Är det något jag missar uppenbart här? Jag skulle bli oerhört tacksam för lite råd då jag kanske inte har tummen mitt i handen men definitivt inte byggt en trappa tidigare. Jag beräknar stegdjup och höjd med hjälp av normal formel som ger:
  • 8 steg
  • 19,2 cm steghöjd
  • 24,5–25 cm stegdjup

1783509929840.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1783509997675.png
Skapa konto

Spontant kan jag tycka att steghöjden är i högsta laget speciell om du ska bära saker i trappen. Jag hittade en formel nätet för beräkning och gjorde en såglåda för cirkelsågen för att såga till kilar för stegen som jag limmade med pu-lim och skruvade fast. Det blev fina vagnstycken. Med ålderns rätt nöjde jag mig 145mm steghöjd, blev en väldigt lättgådd trapp dock 2 steg längre än tidigare.

• Gilla
Står.i
  • Laddar…
Står.i
Jo brukar vara större djup utomhus så man får plats med vintetskor på. Googling på trappformel utomhus:
"Rekommenderade mått utomhus
Utomhus har du ofta mer utrymme och rekommenderas därför att bygga något flackare och djupare steg än inomhus. [1]
  • Steghöjd: 140 mm - 170 mm.
    • Stegdjup: 300 mm - 350 mm (ska enligt Boverket vara minst 300 mm för gångvägar på tomtmark)."

Byggt en lång trappa i skärgårn med
2 yttre vagnstycken 220x45 fästa med bergdubb.
Stegen:2x trall 145x34( finns på en del brädgårdar), de ligger på 45x 45 regel skruvade insida vagnstycke.
Mellan (under fronten på) varje steg en 120x45 regel monterad lodrätt.
Måtten blir då:
1. 300 mm(2x145+ 2x5 mm mellanrum)
2. 154 mm(120+34)
Bredden på stegen är 1 m , skulle idag nöjt mig med 0,9 m, kör du med 28 mm trall i stegen bör du minska till max 0,7 för att det inte skall svikta.

Här är en bild från bygget av första sektionen,:
20210801_150246.jpg
Skapa konto

• Gilla
Picea och 3 till
  • Laddar…
R reffotsirk skrev:
Hej,
Vi har nyligen byggt ut huset och jag inser att jag behöver en trappa på ett ställe så vi enklare kan komma upp till redskapsbod och från framsida till baksida huset osv. I dagsläget finns berg att fästa i på ovansidan och jord i botten.

Min tanke:
Ovansida: Två stolpskor fästa i berg med kem, fästa ovansidan av vangstyckena häri.

Nedan: Gräva ur i jorden undertill, lägga markduk, grus, sten, papp sedan vila vangstycke mot.

Lutningen är cirka 38 grader. Det blir cirka åtta steg som jag fäster efter att vangstyckena är monterade så att jag enklast får rätt i våg. Berget är väldigt jämnt och fint, lätt att fästa i men lutar tyvärr inte rakt åt det hållet jag vill ha trappan.

Är det något jag missar uppenbart här? Jag skulle bli oerhört tacksam för lite råd då jag kanske inte har tummen mitt i handen men definitivt inte byggt en trappa tidigare. Jag beräknar stegdjup och höjd med hjälp av normal formel som ger:
  • 8 steg
  • 19,2 cm steghöjd
  • 24,5–25 cm stegdjup

[bild][bild]
Bygg en öppen trappa, lättare att sopa och hålla ren. Lägg till några steg för att få ner steghöjden och mer stegdjup.

• Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Vinkeln styr steghöjden och djupet på stegen
Då måste utgå från det
Man kan inte bara säga att det ska vara 170mm som dom flesta tror

Ju brantare den är desto högre steghöjd
Och flakare lägre steghöjd med djupare steg

• Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
Mrtornqvist Mrtornqvist skrev:
Vinkeln styr steghöjden och djupet på stegen
Då måste utgå från det
Man kan inte bara säga att det ska vara 170mm som dom flesta tror

Ju brantare den är desto högre steghöjd
Och flakare lägre steghöjd med djupare steg
Tänker som du, jag kan flytta ut markdelen lite men har inte oändligt med yta tyvärr.

Du kan inte leda trappan längs stödmuren till en plattform och sen uppför berget? Alt upp på muren och sen vidare?

Testa din trappa i mindre skala först, stegdjupet är bara att tejpa en annan trappa.

• Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
Du säger redskapsbod. Så det behövs ingen lösning för att köra skottkärra t.ex? Annars tycker jag också det känns som platsen lättast löses men en trappa i vinkel. Tror det blir finare estetiskt också att trappan går i linje med fasad och stödmur.

• Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.