Har en lada med tillhörande gammalt stall som jag gjutit betonggolv tidigare under våren som senare ska bli snickeri/verkstad.
Jag har 3 förslag till dörr.
1. Behålla gamla, räta upp, förstärka, isolera. Bra med återbruk och historia på gården!
2. Ta bort gamla dörren, bygga ny i samma utformning med de gamla beslagen
3. Använda mig av en återbrukad 40-talsdörr med ribbad panel och med litet fönster. Den har en egen karm.

Dörrhålet idag lutar lite åt höger.
Hur tänker ni andra, vad skulle ni gjort?
20260620_222052037.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260620_222030126.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behåll den gamla, sätt in en ny, isolerad innanför den gamla?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Behåll den gamla, sätt in en ny, isolerad innanför den gamla?
Inåtgående går inte. Utåtgående blir det knappt 80 cm kvar på bredden. Är det något jag lärt mig med dörrar så är det ju bredare desto bättre! 😀

Synd det inte finns utrymme inåt, men du har rätt - dörrar skall vara breeeda 😊

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Dörren har hängt ner sig lite med tiden. Det behöver korrigeras om den ska behållas, om det går att korrigera?
Det smärtar att behöva byta ut en så genuin och trots allt fin/välbevarad gammal dörr med ypperlig patina som omöjligt kan erhållas med nyare dörrar. Trots det så hade jag nog valt att spara undan denna dörr och ersätta med 40-talaren.

Allt beror egentligen på hur vinterbonat det ska vara och vilken arbetstemperatur utrymmet ska hålla.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Dörren har hängt ner sig lite med tiden. Det behöver korrigeras om den ska behållas, om det går att korrigera?
Det smärtar att behöva byta ut en så genuin och trots allt fin/välbevarad gammal dörr med ypperlig patina som omöjligt kan erhållas med nyare dörrar. Trots det så hade jag nog valt att spara undan denna dörr och ersätta med 40-talaren.

Allt beror egentligen på hur vinterbonat det ska vara och vilken arbetstemperatur utrymmet ska hålla.
Mmm jag är i samma tanke.
Jag ska kanske inte förvara färger men säkert lim och vill hålla lite varmt så maskinerna inte rostar.

Kanske går den befintliga dörren att använda på annat ställe?
Eller som en falsk dörr, eller som ett smart förvaringsutrymme, eller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.