Frun och jag fattade tycke för detta staket

http://www.byggmax.se/virke/tryckim...rade-reglar/staketribba-28x45-p08728045#HowTo

Vet inte hur länken kommer att presenteras, men det är bilden med en hund som ligger.

Har studerat detta staket och kan inte bli klok på hur de har gjort det, hela bilden ser ut som en s.k. "omöjlig bild". Det som jag kan läsa ut är:

* Det verkar vara 95x95 stolpar

* Ribborna är blandade 28x45 och 28x120 (tror jag svårt att se)

Men hur i hela friden har man fäst dem? Jag ser att man har skruvat något inifrån och ut, men tyvärr finns det ingen bild från andra sidan så man ser hur det ser ut där. Är det möjligtvis en lodrät 28x45 på den sidan som är ut mot gatan?

Nån som vet/har förslag?

/S

S
det sitter förmodligen lite ribbor på stolparna där dom liggande ribborna är skruvade.
stolpen ser ut som ett T eller som ett + om man sågar av stolpen. ska försöka leta upp en bild

Okej, ska kolla på det. Det ser jobbigt ut att behöva fräsa ut...

/S

steve5432 skrev:
Okej, ska kolla på det. Det ser jobbigt ut att behöva fräsa ut...

/S
Eller sågar du ut det(flera snitt jämte varandra med bordssågen).
Eller limmar du ihop stolpen av tre brädor.
Dock ser det ut som det är spikat/skruvat på den bilden du länkar till och att det sitter ett bredare bakstycke på stolpen, men det blir ju inte lika snyggt.

Själv skulle jag nog satt upp bakstycket på stolpen sen skruvat dit brädor och distanser för att avsluta med att limma dit fronten. Men jag är amatör så kanske någon med erfarenhet kan berätta om dt är en gångbar metod.

Hmm, det blir för mycket jobb detta. Har inte tänkt lägga så många timmar på detta insynsskydd. Men vill inte heller bara sätta upp stolpar och sen skruva dit 28x45-ribbor utifrån, tycker det bygger för mycket i djup. Bästa hade ju varit att fästa ribborna på något enkelt sätt mellan stolparna, det hade sett bra ut. Får ta och studera lite insynsskydd i grannskapet :)

Har även tänkt att ha belysning uppskruvat mellan varje stolpe så det måste gå att dra EKK på något bra sätt.

/S

Ett alternativ till att sätta skruvribbor på en 95x95 stolpe är att göra själva stolpen tvådelad, t.ex. en stående 45x70 som skruvas ihop med en stående 45x120. Då får du 25 mm av den bredare regeln som sticker ut på båda sidorna att skruva dina horisontella ribbor i.

S
steve5432 skrev:
Hmm, det blir för mycket jobb detta. Har inte tänkt lägga så många timmar på detta insynsskydd. Men vill inte heller bara sätta upp stolpar och sen skruva dit 28x45-ribbor utifrån, tycker det bygger för mycket i djup. Bästa hade ju varit att fästa ribborna på något enkelt sätt mellan stolparna, det hade sett bra ut. Får ta och studera lite insynsskydd i grannskapet :)

Har även tänkt att ha belysning uppskruvat mellan varje stolpe så det måste gå att dra EKK på något bra sätt.

/S
enklast är ju att ha 95*95 stolpe, med vertikal ribba på. som du sedan skruvar dom horisontala i

Om ni klickar på bilden så blir den större. Då framgår det att staketet med "vovven" är byggt enligt SBH:s förklaring ovan.
I det långa spannet sitter dessutom en extra vertikal "ribba" på mitten för att stabilisera de horisontala brädorna så att avståndet blir lika utefter hela längden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.