Skall snart te o sätta upp glaset i min träväxthus. Länge fnulat på hur man får dem att inte kanat ner men de jag frågat har inte kunnat svara. Såklart kan jag sätta en par skruv eller liknande som stopp längst ner, men skulle gärna vilja att det inte syns. Så som bifogade bilder. Nån som har koll på hur man fäster glas här? Räcker listens tryck? De kan ju inte limmat och hållet dem stilla, känns heller inte tidsenligt.
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tätningslister både över och under fixar jobbet. Glas får inte hållas inspänt, då spricker det genast.
Produkter som diskuteras: "Tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Gummilister menar du då? Och att det sen trycks fast av att man skruvar dit listerna?J justusandersson skrev:
Nån specifik variant av list du kan rekommendera? Min far tyckte jag bara skulle silikona under.
Bilderna som skulle varit med. Notera hur på vädringsluckan det inte ser ut att vara nån list som trycker på glaset på nått ställe. Limmat?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vanliga tätningslister av gummi med rektangulärt tvärsnitt och klister på baksidan. Inga O-profiler eller liknande. Glas är ganska känsligt för spänningar och måste kunna röra sig fritt. Silikon fungerar säkert, men blir jobbigt när man måste byta en glasskiva. Alla fabrikstillverkade växthus jag har sett har någon form av gummilist som glaset vilar på. Metall har aldrig direktkontakt med glas.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Hittade sån här u-gummilist. Hade varit kanske bäst. Lite orolig att silikon skapar spänningar (ta bort dem är jag inte super-orolig för) när det blir helt stelt limmat mot trä som fluktuerar över årstiderna.
Vad ser du för risk i det?
Vad ser du för risk i det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du kan lägga en sådan list runt hela glaskanten måste det vara perfekt. Skillnaden i rörelser mellan glas och t.ex. trä är betydande och en källa till problem. Mina svärföräldrar hade ett växthus där glaset på ena sidan hölls fast med ett metallclips. Jag fick nog under årens lopp byta varenda ruta minst 2 gånger. Så en gummilist (eller två) som håller glaset på plats med hjälp av friktion är säkrast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden