D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är dels att det finns en effektiv marknad som gör att man smidigt kan sälja även mindre poster. Dessutom är leveranskostnaden helt separerad från elpriset. Räknar du in nätkostnaden blir det stor skillnad beroende på hur mycket du köper.
Skillnaden? mellan vad?

K karlmb skrev:
Tack för det, du verkar ju åtminsotne ha lite koll. Mitt intresse är stort, kompentensen är inte alls 100% men man undrar ju över en del kommentarer här om äpplen mm. Du får gärna bemöta det jag skrivit också. tex:
1. Är Nordpol en marknad med perfekt konkurrens?
2. Är svenska börsen en sådan?
Vad skiljer de båda åt?
Nordpool är nog så nära perfekt konkurens du kommer i praktiken.

Aktiebörsen är en annan typ av handel efter som det inte finnsnågon produktion. Men alla som handlar handlar på sammavillkor och ska ha tillgång till samma marknadsinformation. Så det är en rätt bra marknad.

K karlmb skrev:
Skillnaden? mellan vad?
Om du läser ditt inlägg som jag svarade på så framgår det.

j.erkers
Hej.
Intressant diskussion om elpriset på Nordpool (som jag tycker att admin borde flytta till en egen tråd). Jag har lite input som i bästa fall bringar klarhet i ämnet.

Priset på bundna elavtal beror på de förväntningar som marknaden har på framtida elpriser. Dessa består av både fakta )t ex mängden vatten i vattenmagasinen, snötäcket i höglänt terräng, redan tagna beslut om att starta ny eller stoppa existerande produktion) och troende (kommer vi att få en lika varm och torr sommar igen, hur kommer den nya regeringen att agera map energi). Detta gäller både producenter och konsumenter.

Priset på Nordpool beror på var "priskrysset" hamnar, dvs det pris som konsumenter och producenter båda tycker är skäligt för den volym man vill köpa och sälja. Jag ska försöka förklara...

Ex 1. Ägare av ett strömkraftverk, dvs vattenkraftverk utan magasin, vill alltid sälja all el denne kan tänkas producera. Priset sätts till 1EUR/MW för de 27 MW som beräknas genereras för en specifik timme kommande dygn. Denne producent vet att priset kommer att bli högre men han vet också att allt som han kan producera kommer att säljas på Nordpool.

Ex 2. Ägare av ett vattenkraftverk med magasin kan välja när denne ska producera el (inom givna gränser för vad vattenkraftdommar etc säger om min- och ev maxflöden). Denne kan styra när produktionen skall vara låg (dvs minflöde) och när den skall vara högre. Vad som styr buden in till Nordpool beror på förväntde elpriser timme för timme kommande dygn, innehåll i det egna och andras vattenmagasin, väderprognoser mm. Bud till Nordpool skulle kunna vara 10MW för 1EUR/MW hela dygnet och dessutom 25MW för 50 EUR/MW mellan kl 07-19.

Ex 3. Ägare av kärnkraftverk. Budar in 1000MW för 25EUR/MW för hela dygnet. Tror sig veta att reaktorn kommer att kunna producera max kommande dygn (och mycket längre än så.)

Nu krävs det ingen större eftertanke för att inse att under vinternmånaderna kommer dessa att få mer betalt för sin produktion än vad deras bud ligger på. Skulle de inte få det inbudade priset levererar de inte.

Ex 4. Ägare av ett 100MW kolkraftverk, marginalkostnad kanske 70EUR/MW. Budar in 100 MW för 75EUR/MW. Det betyder att han kanske får träff (priset högre än budet) mellan kl 07-11 & 17-20. Han har då förbundit sig att starta sitt kraftverk 4 timmar på förmiddagen och 2 timmar på kvällen.

Ex 5. Ägare av vindkraftpark tittar på väderleksprognosen och hoppas att det alltid blåser lagom mycket. Buder in den produktion som han tror vädret möjliggör till ett löjligt lågt pris och hoppas på att miljövärnarna blir nöjda.

Ex 6. Ägare av pappersbruk eller aluminiumsmältverk, dvs större förbrukare av el. Vill producera så mycket som möjligt av det som skall säljas vidare men inte till vilken kostnad som helst. Budar in köp av 100 MW men bara om priset understiger 65 EUR/MW. Är priset högre än så köps 75 MW in så länge som priset understiger 500 EUR/MW. (Vid ännu högre pris stängs butiken och personalen går hem...)

Ex 7. Energibolag i kommun. Budar in köp av prognostiserad volym timme för timme. Vet tämligen väl hur anslutna kunder, privatpersoner och småföretag, förbrukar energi under dygnet med hänsyn till utetemp, skollov, hocket-vm, schlagerfestivaler.... Vet även att kunderna blir besvikna om inte bilen är varm på morgonen, kaffebryggaren, TV:n och spisen inte fungerar och budar därför in köp av 70, 72, 75... MW (olika timme för timme) till 800 EUR/MW. Energibolaget vet att priset kommer inte att bli så högt utan att priset kommer att bli lägre.

Priskrysset sätts och alla är nöjda. Eller?

Notera att inte alla större aktörer handlar direkt på Nordpool. Ofta (-st) sker denna handel via ombud, t ex genom avtal med några av de riktigt stora aktörerna.

Se gärna https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ där diagrammet under "Produktion" en bit ner på sidan visar hur kontinuerlig kärnkraften producerar och hur vattenkraften varierar under dygnet. Man kan även se hur vindkraften varierar med vädret.

Vad kan vi som vanliga Svenssons göra för att påverka elpriset nedåt? En el del faktiskt! Inte jag själv och inte heller du men tillsammans. Kör tvättmaskin, diskmaskin och ladda lilla miljövänliga elbilen på natten. Gör vi så kommer vi att bidra till jämnare elpriser under dygnet och att fossil elkraftproduktion minskar. Tänk på att man genom att ladda sin supermiljövänliga elbil på dagen faktiskt medverkar till att starta icke miljövänlig elproduktion. (Tänker inte ens gå in i diskussionen om grön el för den är - på marginalen och vilka energislag som krävs för elproduktionen i realtid - inte ens värd papperet som det gröna elavtalet skrivet på.)

Mvh / Jens

• Gilla
Jakke och 1 till
  • Laddar…
F
Säger sig ju självt att ett fast elpris inte handlar om att låsa det rörliga elpriset när det är lågt på sommaren. Då skulle ju alla görat och elbolaget gå i konkurs.

j.erkers
F Freddedan skrev:
Säger sig ju självt att ett fast elpris inte handlar om att låsa det rörliga elpriset när det är lågt på sommaren. Då skulle ju alla görat och elbolaget gå i konkurs.
Nej, inte alls. Att det rörliga elpriset är lågt innebär inte att det bundna elpriset blir lågt. Inte heller att ett högt rörligt elpris på vintern innebär att det priset på ett bundet avtal blir högt. Det är förväntningar, tro, historik, tendenser och mycket annat som styr priset på de bundna avtalen.

Vad trevligt om man kan binda priset på säsongsvaror, och få det pris som råder vid det tillfället. Då vill jag köpa svenska färska jordgubbar hela året till priset som råder i juli.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vad trevligt om man kan binda priset på säsongsvaror, och få det pris som råder vid det tillfället. Då vill jag köpa svenska färska jordgubbar hela året till priset som råder i juli.
De kanske du vill, men det lär ju inte finnas många om några ;)

Nej, jordgubbebonden tar nog med i beräkningen hur mycket det skulle kosta att producera jordgubbar i november, när hen lämnar erbjudande om ett sådant fast pris. Och den summan hen kommer fram till är nog oberoende av hur varmt det är utomhus när hen räknar.

Och jag tror att de som säljer el tänker på samma sätt.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Nej, jordgubbebonden tar nog med i beräkningen hur mycket det skulle kosta att producera jordgubbar i november, när hen lämnar erbjudande om ett sådant fast pris. Och den summan hen kommer fram till är nog oberoende av hur varmt det är utomhus när hen räknar.

Och jag tror att de som säljer el tänker på samma sätt.
kan vara möjligt, jag skrev bara vad jag varit med om. Detta var kanske 5-6år sedan och kanske inte möjligt längre om det ens var det då. Människor gör inte alltid rätt ;)

Det existerar inte futures eller optioner för jordgubbar som säljs på en bondgård. Det gör däremot för elhandel. Det finns ett tydligt mönster för de här instrumenten beroende av om det är sommar eller vinter.

Var det där ett sätt att säga att elpriset varierar över året, eller menar du att jag har fel?

Det går definitivt att redan nu avtala pris om jordgubbar med leverans på midssommar. Även om det inte är vanligt förekommande.

D Daniel 109 skrev:
Om du läser ditt inlägg som jag svarade på så framgår det.
Nej. Jag frågade inte efter någon skillnad, utan hur du kan påstå att det inte finns mängdrabatter på el.

D Daniel 109 skrev:
Nordpool är nog så nära perfekt konkurens du kommer i praktiken.

Aktiebörsen är en annan typ av handel efter som det inte finnsnågon produktion. Men alla som handlar handlar på sammavillkor och ska ha tillgång till samma marknadsinformation. Så det är en rätt bra marknad.
Nu ville jag gärna ha ett svar direkt från Riemann men...

Hur är det perfekt konkurrens om det är just det problemet att den sätts ur spel när ett marginal-produktionsverk startats? Bara för att det gäller alla så är det inte konkurrens. Om vi sätter ett fast pris hela vintern på all el så kan vi inte tala om någon form av konkurrens öht.

• Arg
LennartMimmi
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Jag frågade inte efter någon skillnad, utan hur du kan påstå att det inte finns mängdrabatter på el.
Jo, det gjorde du. Det var ju din i din fråga det stod så. Inte i mitt svar...

Därför att alla betalar samma pris nör man handlar på den öppnamarknaden. Räknar du in leveransen, dvs. Nätkostnaden så blir den lägre per energimängd om du köper mycket. Men elen finns det ingen mängdrabatt på.

• Gilla
LennartMimmi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.