21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
Tror du att någon köper el från oljekondens innan efterfrågan på vattenkraft är så hög att priset motiverar att starta oljekondenskraftverket? Det du betalar är inte produktionskostnaden, det är marknadspriset. Som på alla varor.
Fast om jag i förväg köper upp all vattenkraft som finns tillgänglig den timmen , då skulle jag kunna göra en deal.D Daniel 109 skrev:
Ok. Så varför efbjuder ingen elhandlare el som i grunden är vattenkraft till säg beräknat 100% av konsumtionsmönstret i elområdet under ett år, till ett förbestämt elpris och sedan om det inte räcker till uppvärming mm hos kunderna pga kallt väder, köper marginalelen på spotmatknaden Nordpol istället? Det skulle ju bli helt andra mängder el till "vattenkraftpris" för köparna samtidigt som vattenkraftsproducenterna ändå skulle kunna säkra ett stabilt och rimligt pris över hela säsongen.
De som sedan är oförmögna att hantera sträng kyla man inte planerat för, tex pga usel isolering eller direktverkande el, skulle då istället bli de enda som skulle tvingas betala vad det verkligen kostar när tillskott som oljekondens eller import krävs pga att de är så många.
Som det fungerar nu är vi istället alla (utom de som kan säkra hela sin förbrukning i förväg) med och subventionerar de dåliga kunderna som raserar effektbalansen när det blir kallt.
De kunderna betalar under marknadspris på oljekondens eller import och vi andra betalar mkt mer än vad vårt förbrukningsmönster motiverar.
Det är problemet med Nordpol.
Det saknas förändringstryck på köpare med starkt varierande konsumtion så de skiter i att åtgärda isolering etc.
Vattenkraftsproducenterna säljer inte till ett underpris för att du köper på termin. Du får betala vad elpriset förväntas bli. Blir det en varm blöt vinter blir det dyrare. Blir det en 100års vinter har du gjort en bra deal.
Det finns ingen marknad som fungerar som den du beskriver.
Det finns ingen marknad som fungerar som den du beskriver.
Har jag pappersbruk kan jag köpa till fast pris inför vintern, vilket lär hamna på förväntad nivå i förhållande till kommande vinter med avseende på magasinens fyllnadsgrad mm, minus mängdrabatt. Du menar ingen elmarknad fungerar så? Den gör ju det tom i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Visst, och du kan teckna fastprisavtal som privatkonsument. Det blir lite samma sak, men det medför inte att du får något som liknar sommarpriser.
Priset jag kan få är som bäst förväntad nivå på Nordpol i snitt.D Daniel 109 skrev:
Var skrev jag att pappersbruken handlar tIll sommarpris?
De handlar i förväg och till stor stabil konsumtion.
Och får därför lägre pris än förväntat snitt på Nordpol.
Nej, det är just det de inte får.
Visst, det är helt okej att göra så. Men tror du att någon säljer till dig under marknadspris?
Herregud, marknadspriset kommer givetvis att variera efter att jag och vattenkraftsägaren skrivit avtal. Men han får avsättning för hela sin förväntade produktion i ett enda avtal, det är liksom det som är poängen med mängdrabatt ....D Daniel 109 skrev:
Alltså... vattenkraftproducenterna säljer sin el på Nordpool för att de får så jäkla bra betalt för den där. Låg produktionskostnad, lagringsbar energi, förutsägbar produktion. Finns inget incitament att sälja den på långa avtal med ”mängdrabatt”, de får sålt varenda genererad elektron ändå...
Det finns ingen päng med det när man vet att man får hela produktionen såld till marknadspris uten en massa förhandlingar och avtal. I andra brancher finns det säkert en bra poäng med den typen av avtal.
Det är kanske mer KK som det handlar om.F Freddedan skrev:
Eller helt enkelt från Vattenfall , en produktionsmix, köparen skiter i vilket.
Precis, eftersom Nordpol ger extrema övervinster för allt utom marginalelen så försöker man sälja det mesta där.D Daniel 109 skrev:
Ju lägre verklig produktionskostnad man har, desto mer vinst via Nordpol .