21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
Kan du inte beskriva ett tydligt pedagogiskt exempel med utgångspunkt ur scenariot ovan med fem säljare och fem köpare därK karlmb skrev:
* varje producent får sätta sina egna priser och...
* samtidigt har ett incitament att producera vatten (el)...
* och det billigast producerade vattnet används först.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Men du får läsa hela meningen du säger dig svara på. De kan lika gärna höja priset på en gång. De kan göra det hela vägen upp tills det finns så många villiga att sälja på det priset att det inte längre finns brist på kapacitet (men inte högre än så). De kan alltså öka upp till den sista sålda kilowattimmen för den timmen.K karlmb skrev:
Eftersom det här går kommer de inte att vilja ha mindre betalt än så. Och eftersom det bara går medan tillgången är mindre än efterfrågan är det heller ingen som kommer vara intresserad av att betala mer än så. Man skulle kunna säga att vi hittat marknadspriset.
Nämen, titta, vi landade på precis samma sak som med den direkt marginalprissatta elen. Vilket sammanträffande.
Den med låga kostnader (pumpar ur en sjö utan rening) kan under en timme med hög efterfrågan sälja för samma pris (till alla) som den med högst produktionskostnader (förbränning av väte..). Om man har systemet på Nordpol.F Freddedan skrev:
Med mitt system så har han antagligen redan sålt sin produktion till kunderna med jämn och i förväg känd förbrukning.
Mitt (och ett vanligt börssystem) premierar alltså långsiktigt agerande och låg jämn förbrukning framför kortsiktig spekulation, vilket skulle stabilisera förbrukning och priser, inte tvärtom som idag på Nordpol när en enskild kund kan orsaka stor volatilitet för hela marknaden bara för att han behöver köpa el från oljekondens några timmar pga dålig planering.
Men, om det nu finns behov av spetsproduktion, då betyder ju det att all någorlunda billig el redan är såld. Om man sålt något kan man väl inte höja priset?F fiskbuggaren skrev:Men du får läsa hela meningen du säger dig svara på. De kan lika gärna höja priset på en gång. De kan göra det hela vägen upp tills det finns så många villiga att sälja på det priset att det inte längre finns brist på kapacitet (men inte högre än så). De kan alltså öka upp till den sista sålda kilowattimmen för den timmen.
Eftersom det här går kommer de inte att vilja ha mindre betalt än så. Och eftersom det bara går medan tillgången är mindre än efterfrågan är det heller ingen som kommer vara intresserad av att betala mer än så. Man skulle kunna säga att vi hittat marknadspriset.
Nämen, titta, vi landade på precis samma sak som med den direkt marginalprissatta elen. Vilket sammanträffande.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Varför skulle någon sälja elen långt under marknadspris i förväg när det inte finns någon anledning? Låt oss anta att alla har full information.K karlmb skrev:
Tja, vid tidpunkten för försäljningen kan man försöka se till att det är marknadspris. Men du tror inte en oljehandlare ibland kan gräma sig över att han sålt en tanker för billigt när han ser att den anländer till slutdestinationen när ett högre pris råder på marknaden?F fiskbuggaren skrev:
Och omvänt så är det få producenter av någonting som vill vänta till själva produktionstimmen med att sälja sin produkt. Hur kan det komma sig?
Det verkar som hela ditt resonemang bygger på att en leverantör är villig att sälja en framtida produktion till ett "bra" pris idag. Men du har svårt att förklara varför en leverantör av fri vilja skulle vilja göra det speciellt när den framtida efterfrågan är någorlunda känd.
Jag noterar din ovilja att beskriva i detalj ett scenario för hur dit system ska gå till. Jag hade hoppats att du skulle ha mer att komma med. Speciellt eftersom vi båda vill samma sak: ha ett lägre elpris. Men tyvärr upprepar du bara lösrykta fragment blandat med en hel del önsketänkande. Blir bara snömos.
Jag noterar din ovilja att beskriva i detalj ett scenario för hur dit system ska gå till. Jag hade hoppats att du skulle ha mer att komma med. Speciellt eftersom vi båda vill samma sak: ha ett lägre elpris. Men tyvärr upprepar du bara lösrykta fragment blandat med en hel del önsketänkande. Blir bara snömos.
Utan att bli tråkig här så är det egentligen tvärtom, du bad mig skissera en handelslösning med 5 producenter och 5 köpare av vatten. Jag gjorde det och jag har svarat på de frågor du kommit med men nu förväntas jag även leverera en avhandling om hur en fri marknad fungerar?F Freddedan skrev:Det verkar som hela ditt resonemang bygger på att en leverantör är villig att sälja en framtida produktion till ett "bra" pris idag. Men du har svårt att förklara varför en leverantör av fri vilja skulle vilja göra det speciellt när den framtida efterfrågan är någorlunda känd.
Vad är du är tveksam till egentigen? Vadå fragment? Det jag sett hittils emot mitt förslag är däremot verkligt lösryckt: "det ger högre priser", "det kommer inte att fungera..." och när jag bett om motivering till såna påståenden så blir det bara tyst.
Gällande din invändning om att ingen vill sälja i förväg, vi vet ju att det sker, ingen elhandlare köper all el timme för timme. Så man kan kanske säga att det finns ett köptryck på att göra upp en del affärer i förväg, för större kunder. Skulle jag ha ett bryggeri så är jag knappast intresserad av att handla mitt vatten varenda timme.
Redigerat:
En "sak" med dagens system är ju att alla som producerar billig el och har låga eller inga bränslekostnader tjänar pengar, vilket borde göra att det byggs mer sådan el. Om den "billiga" elen såldes billigare skulle man inte tjäna lika mycket pengar på den och då behålls den dyrare produktionen längre.
Karl, det är du som hävdar att dagens system med spotpriser inte fungerar, men du kan inte förklara varför på ett sådant sätt som gör att "systemet" fungerar. Vi är många här som i detalj förklarat hur och varför dagens system ser ut som det gör, men du lyckas inte beskriva ett alternativt handelssätt annat än väldigt fragmentariskt och lösrykt.
Nja, om man hade verkligt marknadspris så att man fick betala vad den dyra produktionen kostade, när man verkligen fick el ifrån den och inte oavsett vem som producerat, så är det ju samma effekt, man skulle undvika den dyra produktionen som skulle minimeras.S sandos skrev:En "sak" med dagens system är ju att alla som producerar billig el och har låga eller inga bränslekostnader tjänar pengar, vilket borde göra att det byggs mer sådan el. Om den "billiga" elen såldes billigare skulle man inte tjäna lika mycket pengar på den och då behålls den dyrare produktionen längre.
Var har jag svarat lösryckt och fragmentariskt?? VV ge exakt citering.F Freddedan skrev:Karl, det är du som hävdar att dagens system med spotpriser inte fungerar, men du kan inte förklara varför på ett sådant sätt som gör att "systemet" fungerar. Vi är många här som i detalj förklarat hur och varför dagens system ser ut som det gör, men du lyckas inte beskriva ett alternativt handelssätt annat än väldigt fragmentariskt och lösrykt.
Du har ju ingen övertygande förklaring till varför leverantören, om den vet att det ska bli jättekallt i morgon, ska sälja iväg sin produktion för morgondagen redan idag billigare än vad den kan få om den säljer den i morgon. Det är ju önsketänkande.
Och ingenstans har du beskrivit hur man hanterar konkurrenssituationen
Eller hur ditt system blir billigare
Och ingenstans har du beskrivit hur man hanterar konkurrenssituationen
Eller hur ditt system blir billigare