21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
Visa gärna ett exempel på ett annat fungerande system att handla med el ”on-the-spot” som finns etablerat någonstans i världen som du tycker fungerar bättre.K karlmb skrev:
Edit: Jag är ärlig. För jag har letat som en dåre de här senaste veckorna. Kanske jag som är dålig på att googla. Hjälp mig.
Fast här gällde det ifall man ska koppla marginalkostnaden 100% på hela volymen..F fiskbuggaren skrev:
Ni tjatar om att jag ska visa några elmarknader där det inte fungerar så men jag får aldrig några exempel på andra marknader än just elmarknader där marginalprissättning i auktioner vid högt flöde av affärer tillämpas på liknande sätt.
Det var inte ett svar på frågan... "Rätt uppenbart för mig..."... men inte för någon annan.K karlmb skrev:Rätt uppenbart för mig men...
Om man kan dra ner sin förbrukning så gör man det, OM man kan tjäna något på att skjuta upp den.
Under kalla vinterveckor så finns det idag litet incitament att tex skaffa en bättre värmepump som inte kräver tillskottsel så fort det är någon minusgrad.
Eftersom det under flera dagar av tiden ändå blir dyr marginalel så blir det ingen större skillnad på elpriset ifall tillskott får gå eller inte.
Hade man istället kunnat säkra upp en låg, jämn förbrukning med hyfsat snittpris under säsongen (och rejäl prisökning när när det verkligen är motiverat) skulle du få se på mängder med olika åtgärder ute i stugorna för att mer eller mindre helt ta bort behovet av tillskottsel när det är troligt att man inte är ensam om kunna behöva den.
Du kan ju fundera på varför det tagit 20 år för disk o tvättmaskiner med inställbar start att ta sig från Tyskland till Sverige. Uppenbarligen är det större skillnader för konsumenter där över dygnet .
Hur får din modell av prissättning dig att använda el de tider på dygnet när efterfrågan är som minst? Lagar du maten på nätterna? Tänder stearinljus på kvällarna i stället för elektrisk belysning?
Viss förbrukning behövs ju när man vill. Lyckligtvis är det inga stora volymer relativt uppvärmning eller hur?j.erkers skrev:
Jo, det är det när större delen av befolkningen äter ungefär samtidigt, tänder/släcker lampor, duschar, startar motorvärmaren... Sådana tider drar den industri som kan ner sin förbrukning vilket hjälper men inte helt. Se gärna: https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet där diagrammen Produktion respektive Förbrukning långt ner visar hur dygnsprofilen i elbalansen ser ut.K karlmb skrev:
Jag förstår inte riktigt vad felet är med prissättningen? Är att nordpolpriset för högt eller förlågt?
Om det ska bli lönsamt att ersätta en fungerande (LL-)värmepump med en ny effektivare så måste elpriset höjas mycket.
De flesta vill väl ändå inte betala mer?
Om det ska bli lönsamt att ersätta en fungerande (LL-)värmepump med en ny effektivare så måste elpriset höjas mycket.
De flesta vill väl ändå inte betala mer?
Karlmb tycker att alla ska sälja sin produktion med pris produktionskostnad + litet % påslag. Sedan ska allt vägas samman till ett medelpris som debiteras.
Om vi förstatligar all produktion så kan det vars genomförbart.
Om vi förstatligar all produktion så kan det vars genomförbart.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nä det har jag aldrig sagt men det är ju svårt att ändra på...........det ska ju vara då om man kommer på nåt sätt att producera ström, bekosta ledningar till alla som vill köpa den av dig och sen sälja elen till självkostnadspris. En otroligt svår ekvation vill jag påstå.hsd skrev:
Det går väl att lösa med avtal på längre tid än just timmavtal/avrop?hsd skrev:
Och vad bra om extratillskottet av dyrt producerad el bara utgjorde en liten del av den totala kostnaden för elen.
Dagens fria elmarknad är ju inte opåverkad av politikers åsikter om övervinster eller om att man vill minska lönsamheten av ideologiska skäl.
Tänker på den höjda fastighetsskatten för vattenkraft och straffskatten på kärnkraftsel.
Kärnkraftsskatten gjorde det lönsamare med högt effektuttag ur reaktorerna och stänga ner fungerande reaktorer. Detta borde innebära minskade säkerhetsmarginaler och ökad risk effektbortfall och tom kärnkraftsolyckor.
Men den skatten försvann 2016.
Skatten på vattenkraftsel har varit uppe i för överklagande i två instanser pga otillbörligt gynnade (EU konkurrens regler) men vattenkraftsproducenten förlorade. Skatten var inte otillbörlig marknadspåverkan eftersom man inte öronmärkte just dessa pengar att gå till bidrag för dyrare elproduktion.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Precis. Det var exakt det jag illustrerade. Samtlig kapacitet kommer att säljas till marknadspris och marknadspriset kommer att avgöras av vad folk är beredda att betala/producera för på marginalen. Och marknadspriset är samma för all el vid samma tidpunkt. Vilken del av det här är det du vänder dig mot?K karlmb skrev:
Självklart kan modern IT hjälpa till att tex skjuta på eller koppla ur motorvärmare, elpatroner, SPA-bad eller värmepumpar som ger en påtaglig kostnadsökning ifall de fortsätter att gå tillsammans med spetsproduktion, och som samtidigt utan problem kan pausas någon halvtimme eller mer pga stor termisk massa som utgör "batteri" för ett elnät i svajning.j.erkers skrev:
Jo, det är det när större delen av befolkningen äter ungefär samtidigt, tänder/släcker lampor, duschar, startar motorvärmaren... Sådana tider drar den industri som kan ner sin förbrukning vilket hjälper men inte helt. Se gärna: [länk] där diagrammen Produktion respektive Förbrukning långt ner visar hur dygnsprofilen i elbalansen ser ut.
Tekniken finns redan men är vingklippt just pga den fyrkantiga marginalprissättningen på Nordpol och att så mycket av all el till merparten av förbrukarna handlas där.
Att prata om kaffekokare eller LED-belysningar är ju bara löjligt, det är inte där effektbalansen rubbas så vi behöver tillskott.
Redigerat:
Nej, lille vän, jag vill ha en fri marknad som på så många andra områden. Men du sitter väl på någon elproducents desperata PR-avdelning och försöker hitta alla förklenande påhitt om mig som bara är möjligt.L largab skrev: