21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
Sen finns det ju massor av andra orsaker till att elmarknaden fungerar sämre eller bättre. Du får gärna konspirera i kartellbildningar mellan de stora producenterna, svårigheten att bygga billig elproduktion eller politiker som ”stör” marknaden.
Men det har ju inget med hur man principiellt handlar med el på en öppen marknad med spotpris.
Men det har ju inget med hur man principiellt handlar med el på en öppen marknad med spotpris.
En populär aktie på börsen har precis samma förutsättningar i handeln som el.F Freddedan skrev:Det hjälper om du tänker aktier som sekventiellt och nordpool som parallellt. Under en aktieaffärer sker varje enskild affär sekventiellt. Det finns bara en köpare och säljare vid varje givet tillfälle.
Skulle man applicera det på el så finns det bara en elproducent vid varje givet tillfälle. Kommer det nån och kan producera el billigare så får det första elverket helt enkelt sluta producera el. Och det säger sig ju självt att det inte går att starta och stoppa produktionen på ett sådant sätt.
På elmarknaden har vi vid varje givet tillfälle massor av producenter och köpare av "samma aktie" exakt samtidigt. Då får du ett auktionsförfarande.
Att det givna tillfället råkade bli en timme och inte en dag eller millisekund har nog med en massa praktikaliteter att göra. Men det förändrar inte principerna för handelssystemet.
Det finns många säljare och många köpare, hela tiden.
Det handlar inte här om takten mellan varje enskild affär , den är idag millisekunder just pga det går på börsen. Men för 50 år sedan sprang istället mäklarna omkring på börsgolvet som man sett på film från Wallstreet. Då var takten kanske 1 minut eller nåt. På elmarknaden kan säkert 1 timme fungera också .
Skillnaden är istället HUR handeln går till.
1 timme är inte lika med auktion.
Vi måste inte ha aktion på den enda "aktien", vi kan handla som på börsen istället.
Fungerar det med fryst apelsinjuice så fungerar det med el.
Det var ju intressant att du hittat det där om autioner på börsen i vissa specialfall , såg du det att det står flera olika köp och säljptiser ..?F Freddedan skrev:Skulle ditt förbrukningsmönster förändras om spotpriset ändrades varje tiondelssekund istället för per timme? Din tvätt tar ju ändå två timmar att bli kvar. Skulle stålverket göra nått annat?
För även om du krymper ner tiden från en timme till en millisekund så är det ändå marginalprissättningsprincpen om tillgång och efterfrågan som kommer gälla då det är massor av producenter som ska tillverka exakt samma sak.
Du har marginalprissättning på börsen också [länk]. Se exemplet om BP. Det blir så med el också även i realtid för det finns alltid flera köpare och säljare (av samma aktie) samtidigt.
Och att det är det lägsta priset som blir gällande. Det känns inte som att oljekondens borde bli ledande i en sådan auktion....
Om det är många som vill köpa så trissas ju priset uppK karlmb skrev:
Vi tar bp-exemplet igen
”BP-aktien handlas på Londonbörsen. Fem köpare har erbjudit att betala 449 £, 446 £, 442 £ och 439 £ per aktie. Det finns också fem säljare som begär 457 £, 453 £, 450 £ och 449 £. Aktien kommer då att säljas för 449 £. Om någon skulle vilja sälja för 446 £ skulle aktien säljas för det priset istället.”
Låt oss säga att oljekondensbudet är 453 pund. Säg att det finns en köpare som är villig att betala 453 pund för elen så är det ju det som blir priset.
Skillanden mot el är att om oljekondensverket har ett säljpris som är högre än det högsta köppriset så får oljekondensverket inte sälja nått alls. Det är ju inte affärsmässigt. Därför finns det ju ett incitament att inte skicka in ett för högt bud.
Om det fungerar så när oljekondens är aktuellt så är det ju ännu värre, trodde de hade överenskomna priser för sådan produktion med tanke på att det är en slags beredskap.F Freddedan skrev:Om det är många som vill köpa så trissas ju priset upp
Vi tar bp-exemplet igen
”BP-aktien handlas på Londonbörsen. Fem köpare har erbjudit att betala 449 £, 446 £, 442 £ och 439 £ per aktie. Det finns också fem säljare som begär 457 £, 453 £, 450 £ och 449 £. Aktien kommer då att säljas för 449 £. Om någon skulle vilja sälja för 446 £ skulle aktien säljas för det priset istället.”
Låt oss säga att oljekondensbudet är 453 pund. Säg att det finns en köpare som är villig att betala 453 pund för elen så är det ju det som blir priset.
Skillanden mot el är att om oljekondensverket har ett säljpris som är högre än det högsta köppriset så får oljekondensverket inte sälja nått alls. Det är ju inte affärsmässigt. Därför finns det ju ett incitament att inte skicka in ett för högt bud.
Problemet här är inte att oljekondens inte får sälja något, för finns behovet så måste de ju mata in el för effektbalansens skull.
Problemet är att även de som gjort upp om billigare el pga förutseende affärer några sekunder tidigare plötsligt får dessa högre priser, så går det aldrig till i aktiehandeln utan som du ser i exemplet med BP så vinner istället lägsta priset. Vill någon däremot ha ännu mer BP så måste de bjuda högre om lägsta priset är uppköpt.
Varför skulle de ha överenskomna priser? Tror du det finns det på olja eller koppar?
Och finns behovet för oljekondens så är marknaden uppenbarligen beredd att betala för det.
Återigen... VARFÖR skulle du sälja 2 timmar el till mig till ett pris när du vet förbrukningen timme två kommer vara högre?
Och finns behovet för oljekondens så är marknaden uppenbarligen beredd att betala för det.
Återigen... VARFÖR skulle du sälja 2 timmar el till mig till ett pris när du vet förbrukningen timme två kommer vara högre?
Så vitt jag vet så är viss spetskraft upphandlad av svenska kraftnät till visst pris.F Freddedan skrev:
De står ju i beredskap hela vintern.
Varför jag skulle sälja till dig...?
Kan det bero på just det en del (felaktigt) tror är argumentet för konstruktion Nordpol? Dvs att el är en färskvara. ... Jag kan liksom inte spara den en timme (om jag inte har vattenkraft. )
Har jag däremot det och anar prisökning nästa timme så kan jag däremot dra ner lite, då måste oljekondens igång och jag får ännu högre pris även om jag hade fel om ökad efterfrågan timme 2....
Sjukt va?
Låt oss backa bandet och ta ett förenklat exempel:
En by har ett vattentorn. Ytan i vattentornet ska vara konstant. Töms tornet på 1 liter vatten så måste 1 liter vatten tillföras. Det går inte att säga vem som producerat en viss liter vatten, allt är sammanblandat i vattentornet. Det finns 5 leverantörer av vatten. Alla leverantörer har olika kostnad att producera vatten. Dyrast att driva är kondensvattenverket.
Det finns även 5 st vattenhandlare som i sin tur har bybor som kunder. Det finns ett kontinuerligt behov av att använda vatten så minst tre vattenleverantörer måste jobba kontinuerligt. Är det jättevarmt behövs mycket vatten för bybor och djur blir extra törstiga och gräsmattor behöver vattnas osv. Handlare och leverantörer har ganska god inblick i hur förbrukningsmönster ser ut givet en viss temperatur. Det är sällan det blir jättestora överaskningar.
A) är vi överens om förutsättningarna?
B) Förklara hur ett system ser ut där:
* varje producent får sätta sina egna priser och...
* samtidigt har ett incitament att producera vatten...
* och det billigast producerade vattnet används först.
* (och det inte förekommer marknadsmanipulation eller kartellbildning för det är en annan diskussion)
En by har ett vattentorn. Ytan i vattentornet ska vara konstant. Töms tornet på 1 liter vatten så måste 1 liter vatten tillföras. Det går inte att säga vem som producerat en viss liter vatten, allt är sammanblandat i vattentornet. Det finns 5 leverantörer av vatten. Alla leverantörer har olika kostnad att producera vatten. Dyrast att driva är kondensvattenverket.
Det finns även 5 st vattenhandlare som i sin tur har bybor som kunder. Det finns ett kontinuerligt behov av att använda vatten så minst tre vattenleverantörer måste jobba kontinuerligt. Är det jättevarmt behövs mycket vatten för bybor och djur blir extra törstiga och gräsmattor behöver vattnas osv. Handlare och leverantörer har ganska god inblick i hur förbrukningsmönster ser ut givet en viss temperatur. Det är sällan det blir jättestora överaskningar.
A) är vi överens om förutsättningarna?
B) Förklara hur ett system ser ut där:
* varje producent får sätta sina egna priser och...
* samtidigt har ett incitament att producera vatten...
* och det billigast producerade vattnet används först.
* (och det inte förekommer marknadsmanipulation eller kartellbildning för det är en annan diskussion)
Spetskraften är dyr naturligtvis, och ska vara det.F Freddedan skrev:
Jo, det sjuka är ju det att det faktiskt finns incitament för en vattenkraft producent att hålla igen i lägen när det är på gränsen att spetsen behövs. Då måste spetsen fortsätta, samtidigt som man kan spara vatten och ändå tjäna bra den timmen eftersom spetsen höjer priset kanske 100%.
Kan jag sälja hälften av mitt vatten till dubbelt pris så får jag ju in mer pengar totalt än om jag säljer allt så fort som möjligt .