21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
A OkF Freddedan skrev:Låt oss backa bandet och ta ett förenklat exempel:
En by har ett vattentorn. Ytan i vattentornet ska vara konstant. Töms tornet på 1 liter vatten så måste 1 liter vatten tillföras. Det går inte att säga vem som producerat en viss liter vatten, allt är sammanblandat i vattentornet. Det finns 5 leverantörer av vatten. Alla leverantörer har olika kostnad att producera vatten. Dyrast att driva är kondensvattenverket.
Det finns även 5 st vattenhandlare som i sin tur har bybor som kunder. Det finns ett kontinuerligt behov av att använda vatten så minst tre vattenleverantörer måste jobba kontinuerligt. Är det jättevarmt behövs mycket vatten för bybor och djur blir extra törstiga och gräsmattor behöver vattnas osv. Handlare och leverantörer har ganska god inblick i hur förbrukningsmönster ser ut givet en viss temperatur. Det är sällan det blir jättestora överaskningar.
A) är vi överens om förutsättningarna?
B) Förklara hur ett system ser ut där:
* varje producent får sätta sina egna priser och...
* samtidigt har ett incitament att producera vatten...
* och det billigast producerade vattnet används först.
* (och det inte förekommer marknadsmanipulation eller kartellbildning för det är en annan diskussion)
B Som idag på elmarknaden så kan det finnas olika skäl till att man vill handla vatten av en viss producent . Kanske man får mängdrabatt, kanske en viss lev har lägre kostnader på natten och en del bybor kan köpa det. Kanske någon förstör naturen på ngt sätt och en del bybor vill inte gynna sådant så de köper hellre av någon annan.
Men kom igen... Förklara i detalj hur du tänker dig att ditt system ska fungera som gör att det leder till ett billigare pris än vi har på Nordpool idag. Föreställ dig att du blivit inbjuden till elhandelsföretagen där du ska presentera ett förslag till ett nytt elhandelssystem dom kommer leda till att de in köpa in el till lägre priser.
Innan du kan göra det är dina idéer bara luft, sorry...
Vad tycker du är oklart?F Freddedan skrev:Men kom igen... Förklara i detalj hur du tänker dig att ditt system ska fungera som gör att det leder till ett billigare pris än vi har på Nordpool idag. Föreställ dig att du blivit inbjuden till elhandelsföretagen där du ska presentera ett förslag till ett nytt elhandelssystem dom kommer leda till att de in köpa in el till lägre priser.
Har jag tex ett bryggeri så tecknar jag lämpligen kontrakt med en av de större producenterna om en viss daglig volym vatten, till bästa pris.
Är jag enskild bybo så kanske jag vill köpa vatten i första hand när det finns god tillgång om någan kan erbjuda timvis leverans. Då finns det ett börspris på vatten som sätts timme för timme, där alla kan se orderdjup och affärer som görs upp för denna timme.
Är jag förutseende vattenkund (enskild som företag) så handlar jag mitt vatten några dagar i förväg till visst pris för den timmen det gäller pga jag tex ska tvätta bilen eller vattna gräsmattan.
Jag kan också handla upp en viss volym vatten varje dag (med mängdrabatt) tex mellan 6 och 9 på morgonen när hela familjen står i duschen, och minimera mina vattenköp övrig tid.
Har jag inte koll alls på min förbrukning så låter jag en vattenhandlare ge mig ett snitt på börspriset timme för timme, med visst påslag.
Eller så tecknar jag ett fastpris vilket för vattenhandlaren normalt är ett förväntat snittpris på börsen med större påslag än om det är rörligt pris.
Snittet på timmen kan man i efterhand räkna ut med vanlig medelvärdesbildning, volym o pris.
Om jag är väldigt om mig o kring mig så investerar jag i en vattentank där jag kan lagra vatten, och låter mina vattenköp styras av aktuellt orderdjup och pris så jag aldrig köper vatten när priset är över en viss nivå.
Ett karlmb system skulle leda till högre priser för konsument samt stor oro på resten av marknaden. Det finns ingen som skulle tjäna på sådant system.
Nuvarande nordpool system skapar konkurrens mellan många säljare och köpare. Har en säljare för högt pris så får han inte sälja, enkelt o bra. Det skapar bra och nödvändig planeringstid då el-produktionen planeras dagen innan.
Nuvarande nordpool system skapar konkurrens mellan många säljare och köpare. Har en säljare för högt pris så får han inte sälja, enkelt o bra. Det skapar bra och nödvändig planeringstid då el-produktionen planeras dagen innan.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Varför skulle den hålla igen? Om det finns otillräcklig kapacitet bland övriga leverantörer kan den istället bara höja priset på den egna elen.K karlmb skrev:Spetskraften är dyr naturligtvis, och ska vara det.
Jo, det sjuka är ju det att det faktiskt finns incitament för en vattenkraft producent att hålla igen i lägen när det är på gränsen att spetsen behövs. Då måste spetsen fortsätta, samtidigt som man kan spara vatten och ändå tjäna bra den timmen eftersom spetsen höjer priset kanske 100%.
Kan jag sälja hälften av mitt vatten till dubbelt pris så får jag ju in mer pengar totalt än om jag säljer allt så fort som möjligt .
Hur långt är ett snöre?F Freddedan skrev:
Precis som i alla affärer så får man jämföra och bilda sig en uppfattning.
Konkurrensutsättning sker ju genom att det är en öppen marknad.
Höja eller sänka sitt pris i framtida affärer kan alla göra om de tror marknaden accepterar det och konkurrenterna inte istället tar större marknadsandel.
Konstiga frågor, har jag beskrivit ett system som inte fungerar så?
Jag skrev ju varför. Sälj hälften av vattnet (elen) till dubbla priset timme 1 och sälj sedan andra hälften i nästkommande timme, till samma höga pris som timme 1 eller ( om efterfrågan går ner) till ett lägre. 0,5+0,5 blir mer än 1. (Minst 1,5)F fiskbuggaren skrev:
Du får gärna ange stöd för dina påståenden.L largab skrev:Ett karlmb system skulle leda till högre priser för konsument samt stor oro på resten av marknaden. Det finns ingen som skulle tjäna på sådant system.
Vem ska sälja till vem? I vårt exempel har vi 5 leverantörer och fem köpare.K karlmb skrev: