21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
För min del räcker det att man handlar i realtid, fast ett dygn i förväg. Dvs man får det pris som man slår till på någon gång under en timme, dygnet före den timmen det gäller.F Freddedan skrev:Karlmb, det funkar inte så. Ni gör upp om en auktion för den timmen tillsammans med alla andra som vill ha en den timmen. Det görs upp dagen innan. Man har inte realtidshandel på el som på (aktie)börsen. Men du har rätt i att fråga varför det inte kan vara så och ingen här har sagt varför vi inte kan ha spotpris på sekundnivå istället för timnivå. Det finns säkert en bra förklaring. Skulle vara intressant att veta...
Dvs man börjar handeln för alla timmar ett dygn framåt på morgonen, och gör affärer i olika timmar till olika priser. Om de "billiga" MWh tar slut så får man börja köpa dyrare. Precis som med aktier. Kan många avstå så blir inga dyra kraftverk uppstartade eller import planerad. Är det riktigt kallt kommer villaägare eller deras elhandlare att tvingas köpa dyrare el om de har dåligt isolerat och obefintliga lagringsmöjligheter eller saknar alternativ uppvärmning.
Redigerat:
Nordpol är en handelsplats (ska vara iaf). Så jag fattar inte ditt resonemang om att jag inte kan få si eller så i förhållande till Nordpol. Om jag gör en affär med dig där till 50 Eu så är ju både du och jag nöjda i den stunden.L largab skrev:Jag försökte svara...
"Det är bättre att köpa av dem (ngn ansluten till nordpol alltså). Jag vill tjäna så mycket jag kan på det jag producerar. Visst om du bjuder mer än vad nordpol predikterar för pris imorgon så skulle det kunna bli affär. Men det blir ju inte billigare än nordpol för dig."
Dvs om jag kan så ska jag ha 60 istället. Eller, ingen affär från början.
Jag tycker också att det är trist att mina pengar ska gå till vinster. Men ser inte hur det skulle kunna fungera bättre/enklare.
Angående spotpris sek/timme så sätts väl priserna dagen innan ?? Då behövs inte bättre upplösning, blir bara ännu krångligare. Om priserna skulle variera dynamiskt (ned till sek-upplösning) så blir det
väl svårare att planera produktionen. De som producerar topp-effekten måste väl veta i förväg när den ska produceras samt till vilket pris.
Att du egentligen ville ha 60 är precis som på aktiebörsen, du kan sitta och vänta ut köparna och hoppas du får 60 när tiden för handeln i den aktuella timmen börjar närma sig sitt slut och "all" billig el kanske är såld, men väntar du för länge så hinner du inte få din produktion såld, och får istället dra ner produktionen eller rea ut din el.
Tycker du det blir för mkt administration så kan du precis som idag sälja din el till ngn elhandlare som jobbar med detta hela tiden, eller så gör du och jag en deal om ett fast pris på säg 10 MWh per timme de närmaste 3 veckorna och jag får mängdrabatt mot att du slipper bry dig om dessa 10 MWhs avsättning.
Det är just det. Jag som kan sälja billig strömming till dig har ju inget problem med avsättningen. Inget att oroa mig för. Jag vet att jag kan sälja allt för bättre peng utan att oroa mig eller jobba speciellt mycket. Dyr-Kalle däremot vill gärna teckna avtal, men honom är inte du intresserad av.. .K karlmb skrev:Nordpol är en handelsplats (ska vara iaf). Så jag fattar inte ditt resonemang om att jag inte kan få si eller så i förhållande till Nordpol. Om jag gör en affär med dig där till 50 Eu så är ju både du och jag nöjda i den stunden.
Att du egentligen ville ha 60 är precis som på aktiebörsen, du kan sitta och vänta ut köparna och hoppas du får 60 när tiden för handeln i den aktuella timmen börjar närma sig sitt slut och "all" billig el kanske är såld, men väntar du för länge så hinner du inte få din produktion såld, och får istället dra ner produktionen eller rea ut din el.
Tycker du det blir för mkt administration så kan du precis som idag sälja din el till ngn elhandlare som jobbar med detta hela tiden, eller så gör du och jag en deal om ett fast pris på säg 10 MWh per timme de närmaste 3 veckorna och jag får mängdrabatt mot att du slipper bry dig om dessa 10 MWhs avsättning.
Du kan ju handla till fastpris, men det är som fastprisabbonemang. Det blir normalt sett dyrare.
Det är här det blir fel! Du och jag gör ingen affär förrän jag har kollat med alla som vill köpa el för imorgon kl 10-11, och den som betalar mest får sätta priset.K karlmb skrev:
Den förväntade förbrukningen är känd i förväg. Elhandelsbolagen och elproducenterna har mycket god insikt i exakt hur mycket el som kommer krävas under morgondagens alla timmar.K karlmb skrev:För min del räcker det att man handlar i realtid, fast ett dygn i förväg. Dvs man får det pris som man slår till på någon gång under en timme, dygnet före den timmen det gäller.
Dvs man börjar handeln för alla timmar ett dygn framåt på morgonen, och gör affärer i olika timmar till olika priser. Om de "billiga" MWh tar slut så får man börja köpa dyrare
Därför kommer det aldrig någon "tio minuter efter" och "behöver 10 MWh".
I princip fungerar det så att alla lägger sina bud för respektive timme för nästkommande dygn vid samma tidpunkt. Det finns ingen anledning för mig att sälja el för €50/MWh förrän jag sett vad alla andra köpare är beredda att betala.
Och eftersom ingen kan tvinga mig som producent att sälja så kommer jag ju att sälja min el till samma pris som den som producerar den dyraste elen.
Du menar att även aktiebörsen borde fungera som en auktion? Man skulle ge bud som gäller en timme och bara den med högst pris fick alla aktierna....?F Freddedan skrev:Den förväntade förbrukningen är känd i förväg. Elhandelsbolagen och elproducenterna har mycket god insikt i exakt hur mycket el som kommer krävas under morgondagens alla timmar.
Därför kommer det aldrig någon "tio minuter efter" och "behöver 10 MWh".
I princip fungerar det så att alla lägger sina bud för respektive timme för nästkommande dygn vid samma tidpunkt. Det finns ingen anledning för mig att sälja el för €50/MWh förrän jag sett vad alla andra köpare är beredda att betala.
Och eftersom ingen kan tvinga mig som producent att sälja så kommer jag ju att sälja min el till samma pris som den som producerar den dyraste elen.
Var skrev jag att du inte får kolla priser med vem du vill?F Freddedan skrev:
Har man en öppen börs som tex aktiebörsen så ser du ju vilka priser och volymer som finns på köp o säljsidan...
Ja. Och aktier är något helt annat. Och du har gett exempel på hur du vill att det ska fungera men du kan fortfarande inte svara på varför vi ska göra upp om en affär innan alla köpbud är inkomna. Det skulle bli en auktion på börsen också om det fanns 100 aktörer som alla visste i detta nu att de behövde 2000 köpa volvoaktier i morgon mellan klockan 10-11. Det skulle ju inte finnas någon som ville sälja sina volvoaktier förrän man fått in alla bud.