35 757 läst ·
331 svar
36k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Jag håller med. En styrelse måste kunna se nyktert på denna fråga och inse att det är likabehandlingsprincipen som gäller. Man kan inte lägga in personliga värderingar som att jag har bil, och då gynnar detta inte mig.
För pengarna kan man sänka hyran eller skjuta på nästa hyreshöjning.
För pengarna kan man sänka hyran eller skjuta på nästa hyreshöjning.
Lägg punkten sist på mötet och be dom styrelsemedlemmar som har parkering att lämna mötet och diskutera saken..
Jag hade röstat på marknadspris om efterfrågan är stor.
Blir det tjafs säg upp avtalen och börja om från början
Jag hade röstat på marknadspris om efterfrågan är stor.
Blir det tjafs säg upp avtalen och börja om från början
Det var väl höja hyran man skulle göra?F Frsto skrev:
Det var väl inte hyresrätter?
Redigerat:
Visst är det så. Men det är ju å andrea sidan så att om marknadshyra för en parkering i området är 500 kr/mån så innebär en hyra på 125 kr att föreningen sponsrar de 18 4som har råd att ha bil med 375 kr/månaden på bekostnad av att de som inte har råd att ha bil får betala en högre avgift till färeningen även om den skillnaden är relativt liten. För de som inte har jättemycket pengar kan någon hundralapp vara en märkbar skillnad.Unikt namn skrev:
Det är ändå några procent.Unikt namn skrev:
Rimligt är att det kostar nånstans i närheten av "marknadspris", egentligen är ju värdet till och med högre då du får en parkering i din omedelbara närhet istället för två gator bort.
Man bör även titta på faktiska både rörliga, periodiska och initiala kostnader (avskrivningar) för att visualisera för medlemmarna.
Det eventuella överskottet går ju in BRFns kassa och slås ut på samtliga medlemmar, även de med parkering.
Enligt mig det enda rimliga förfarandet så länge det finns kö. Om det inte finns någon kö är det självkostnadspris eller att de facto stänga sin parkering för att det är en minusaffär...
Nja skulle de 18 med parkering betala 500 istället för 125 kanske vi skulle ha råd att renovera trappuppgångar vilket skulle komma alla till gagn.Unikt namn skrev:
Men vissa kanske använder trappuppgångarna mer än andra, dvs springer där flera gånger per dag medan andra bara går ut varannan dag... 😉S superfoot74 skrev:
Det var såklart ett litet skämt, men som tråden började så finns det inte en objektiv rättvisa som alla håller med om. Var beredd på att föreningen består av flera olika människor med olika åsikter och att det här är en sån fråga som det brukar bli lite fight och känslor kring.
I min gamla BRF (där jag satt i styrelsen) så fanns det ett beslut om att parkeringen skulle kosta lika mycket som de kommunen erbjöd för fasta platser i närheten. Så när Solna kommun då dubblade de priserna från 400kr till 800kr så följde föreningen efter och även om höjningen var hög så blev det inte sånt stort ramaskri då det fanns en princip som gjorde att priserna inte var fasta för evigt på 400kr, trots att kommunen länge höll priserna där.
Jag förstår skämtet😊 men anse inte att det håller som argument då att här tillgång till trappuppgångsrna på samma villkor.
Det är väl snarare så att de som har parkeringsplats men inte utnyttjar den eller bara har den för gäster väljer att ge tillbaka den.S stefanbarme skrev:Visst är det så. Men det är ju å andrea sidan så att om marknadshyra för en parkering i området är 500 kr/mån så innebär en hyra på 125 kr att föreningen sponsrar de 18 4som har råd att ha bil med 375 kr/månaden på bekostnad av att de som inte har råd att ha bil får betala en högre avgift till färeningen även om den skillnaden är relativt liten. För de som inte har jättemycket pengar kan någon hundralapp vara en märkbar skillnad.
Det handlar ju om väldigt få platser jämfört med antal lägenheter. Där jag bott tidigare fanns det fler platser än lägenheter och det var ändå brist på dem. Och om man har en stor kö får man öka på priset så att de som har störst behov kan få parkering.
Så länge trappuppgångarna är lediga så har alla tillgång, men när de blir fulla blir det kö och då hamnar ni i samma princip som med parkeringen, att det är "lika för alla". Men jag ska sluta leka djävulens advokat, jag förstår din position och tycker inte den är konstig. Men räkna med en del mothugg och om de är många i styrelsen som har parkering så kanske det inte ens finns stöd där för den, då är förslaget med en stämmotion från någon annan än dig ett bra förslag.S superfoot74 skrev:
Om det var fri parkering och först till kvar så köper jag parallellen men när det är kö för att få hyra en plats ser jag det som något annat.