M MrXman skrev:
Så ca 1/3 har parkering. Då bör ev beslut tas på årsstämma.
Visst kan det kännas orättvist. Samtidigt är det väl inte supermycket pengar att dra igång en *stor* fight om, runt 60 000 per år totalt för alla 18 platserna. Små steg.

Normalt investerar man också i en BRF för att få lägre löpande kostnader. Jag utgår ifrån att era avgifter för lägenheterna också är lägre än motsvarande hyresrätter? Du ska snarare jämföra så. Om er årsavgift är 30% av motsvarande lägenhetshyra är det väl lämpligt att ha samma "rabatt" på P-platserna? Tillgången till billiga p-platser är också något som gör lägenheterna med attraktiva så höjer troligen värdet något, allt annat lika.
Eftersom p-garaget ägs av brf:en och givetvis är en tillgång, så tror jag ändå att värdet på lägenheten styrs av lägenhetens avgift, läge, standard osv. Om intäkterna från p-garaget var marknadsmässiga och kom lägenhetsinnehavarna tillgodo genom lägre avgift så är jag säker på att värdet ökar mer än kölistan till för billiga p-platser.
I det här fallet så inbringar parkeringarna ca 27 000 om året med dagens pris om 125 kr/mån. Om priset istället var ”marknadsmässigt” om (som jag läste trådstartaren) 400 kr/mån så skulle intäkterna vara ca 86 000 kr om året. Om alla 65 lgh skulle ha samma andelstal så subventionerar varje lägenhetsinnehavare parkeringsgaraget med 914 kr/år. Tänk om alla platser skulle vara uthyrda externt, skulle brf:en då ha den lägre eller högre garagehyran? Ska man resonera annorlunda om platserna är uthyrda internt? Svaret är givetvis att bostadsrättsföreningens medlemmar får göra hur de önskar, men om jag hade haft en p-plats hade jag önskat att göra rätt för mig och betala marknadsmässigt istället för att ”snika” på mina grannar.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sarrigato skrev:
Känns inte alls som ettt vänsterperspektiv, snarare ett högerperspektiv, att den som har fått ett privilegium ska kunna fortsätta ha det billigt, och varför inte också hyra ut platsen till någon och tjäna en hacka.

Vänsterperspektiv här skulle nog snarare vara att antingen låta alla samsas om platserna eller att höja avgiften och erbjuda de som inte har en plats en rabatt som motsvarar gatuparkering, så kan man parkera på gatan istället, eller bli belönad för att man inte har bil :)
Då har du missat hur vi har organiserar vårt samhälle för att fördela privilegier från vänster, vanligen kötid istället för marknadslösningar och det är de med hjärtat till vänster som har drivit fram det. Bästa exemplet är väl hur hyresrätter fördelas, eller studentbostäder. Eller varför inte hur man köar sig in på utbildningar. Eller bilprovningen före avregleringen. Eller Apoteket före avregleringen. Eller tågbiljetter före statliga SJ AB införde marknadsmekanism (vänstern klagar fortfarande). Vi kan även ta det internationellt, det är inte en slump av varje socialistiskt land har brödköer, det är så man fördelar maten eller vilken annan begränsad resurs som helst, köa för en Trabant! Så nog är den en klassisk vänsterlösning.

Annars är ju lotten väldigt rättvis men ingen gillar den utanför seminariet i praktisk filosofi. Den kanske gör det för tydligt att det inte finns ett system bakom, att det bara är slumpens nycker som avgör rättvisefrågorna?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det är få parkeringsplatser som i verkligheten kostar så lite som 125kr/mån när man börjar räkna på snöröjning, sopning, asfaltering, elen för motorvärmare och liknande. Låt mig gissa att avgiften inte justerats på flera år...

När man börjar räkna, så hamnar man ofta över 2500kr/plats och år, lite beroende på vad elpriset varit under vintern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SkåJocke skrev:
Eftersom p-garaget ägs av brf:en och givetvis är en tillgång, så tror jag ändå att värdet på lägenheten styrs av lägenhetens avgift, läge, standard osv. Om intäkterna från p-garaget var marknadsmässiga och kom lägenhetsinnehavarna tillgodo genom lägre avgift så är jag säker på att värdet ökar mer än kölistan till för billiga p-platser.
I det här fallet så inbringar parkeringarna ca 27 000 om året med dagens pris om 125 kr/mån. Om priset istället var ”marknadsmässigt” om (som jag läste trådstartaren) 400 kr/mån så skulle intäkterna vara ca 86 000 kr om året. Om alla 65 lgh skulle ha samma andelstal så subventionerar varje lägenhetsinnehavare parkeringsgaraget med 914 kr/år. Tänk om alla platser skulle vara uthyrda externt, skulle brf:en då ha den lägre eller högre garagehyran? Ska man resonera annorlunda om platserna är uthyrda internt? Svaret är givetvis att bostadsrättsföreningens medlemmar får göra hur de önskar, men om jag hade haft en p-plats hade jag önskat att göra rätt för mig och betala marknadsmässigt istället för att ”snika” på mina grannar.
Ja, finns inga exakta tal. Det beror ju också på om det är lätt eller svårt att hitta alternativ parkering med motorvärmare i Karlstad. (Hur gör man förresten med elkostnader? Finns det några som ful-laddar elbilar? Frågor som skulle kunna spela in)
Externa kunder kan ju se bra ut i kalkylen men medför ofta extrakostnader då de ställer mer krav och inte gör frivilliga insatser.
Så en avvägning är väl lämplig. Kanske öka månadsavgiften stegvis med +50 kr per år några år tills man landat på en rimligare nivå. Exakt rättvist kommer det aldrig att bli.
 
S superfoot74 skrev:
Okej jag missförstod, sorry! Jo det är kösystem och man får helt enkelt ställa sig i kö.

Det är jag som i ett etiskt perspektiv menar att 125kr är för lågt då marknadsmässigt pris är 500-600. Att 18 personer har subventionerade p platser på bekostnad av 45 personer rimmar helt enkelt inte med min moral. Men jag är väl medveten om subjektiviteten avseende moral.
Har de andra i styrelsen en p- plats😊
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag anser nog att hyran för p-platser inte skall sättas marknadsmässigt för medlemmarna. Men utöver att hyran skall täcka kostnaden för underhåll, el osv. så bör den väl sättas såpass högt att inte folk tjuvhåller på platserna. Vet föreningar med låg P hyra där vissa medlemmar har plats, men ingen bil. Eller tom. hyr ut platsen i andra hand. Kanske inte är något att bli upprörd över om det finns någorlunda tillräckligt antal.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
S
S superfoot74 skrev:
Jag är ordf. i en brf centralt belägen i Karlstad. 65 lägenheter. Föreningen bildades 1943.
På 65 lägenheter har vi 18 parkeringar med motorvärmare. Hyran för en parker i få plats är 125kr/mån. Marknadsmässigt pris för en liknade parkering i Karlstad är 500kr/mån.
Jag anser att vårt pris dvs. 125kr är otroligt lågt och orättvist mot den majoritet boende i huset som inte har en parkering. 125kr för en minoritet kan väl ändå inte vara att se till alla boendes intresse?
När jag som ordf. Föreslår att priset ska höjas blir övriga i styrelsen arga och säger att avgiften för parkeringen ska bara täcka kostnaden för parkeringen.
Är detta rimligt?
Jag har själv varit i en liknande situation där jag satt som ordförande i en förening där platserna var väldigt billiga.
Förvisso var det en förening med 166 bostadsrätter och drygt 190 parkeringar. Dvds mer än en parkering per bostadsrätt men eftersom det var radhus så var det så att majoriteten hade en bil och ett hyfsat antal hade två bilar vilket gjorde att det var konstant kö till lediga platser.
Vi hade inte heller några eluttag som föreningen ansvarade för. Däremot var det så att till varje bostadsrätt hörde en parkering som man hade förtur till och så kunde man få extra plats i den mån det fanns lediga platser. Platserna kostade 50 kr/mån. om jag inte missminner mig.
de problem det medför är ju följande. Dels så bekostar då inte parkeringarna sina egna kostnader. Det är inte gratis att ha parkeringar då dom ju står för en viss del av fastighetsavgifterna eftersom dom tar upp mark som faktiskt har ett taxeringsvärde.
Dessutom är det inte gratis att underhåll asfaltering även om den håller rätt länge.
Plus att om det inte finns lediga platser så ställer sig folk istället efter gatan vilket gör att det blir trångt på gatan och begränsad sikt vilket då leder till ökad risk att någon skall bli påkörd pga att dom går fram bakom en parkerad bil. Och ett hyfsat antal platser upptogs av folk som hade dom för att kunna ha en parkering till sina gäster även om dom själva inte hade någon bil.
Dvs det fanns tomma platser men boende var ändå tvungna att ställa sig på gatan med sin bil.

Det enda raka är att höja avgiften åtminstone till den nivån att den täcker underhåll sammt fastighetsavgifter för den del av fastigheten som dom upptar. Dvs det skall täcka omasfaltering med vissa intervall samt underhåll och fix av kantsten, målning av linjer mm.
Men beroende på antalet platser i förhållande till antalet bostadsrätter så kan det vara aktuellt att lägga avgiften högre för att nå det läge där bara de som verkligen behöver parkering har den kvar. Dvs man höjer avgiften tills man når ett läge där i stort sett ingen kö finns till platserna.
Det är det mest rättvisa.
Och det gör också att man drar in pengar på platserna som därmed kan komma alla medlemmar tillgodo och de som faktiskt har en plats betalar en avgift som då är i paritet med vad de är värda.
Med en vettig styrelse så ska det inte vara så svårt men om dom är motsträviga så är det nog som några föreslagit bättre att lägga en motion om det på årsmötet och där föreslå att principen bör vara att parkeringarna skall ha en kostnad som dels täcker sina omkostnader samt att de inte skall innehas i onödan av folk som faktiskt inte behöver dessa.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
S stefanbarme skrev:
Jag har själv varit i en liknande situation där jag satt som ordförande i en förening där platserna var väldigt billiga.
Förvisso var det en förening med 166 bostadsrätter och drygt 190 parkeringar. Dvds mer än en parkering per bostadsrätt men eftersom det var radhus så var det så att majoriteten hade en bil och ett hyfsat antal hade två bilar vilket gjorde att det var konstant kö till lediga platser.
Vi hade inte heller några eluttag som föreningen ansvarade för. Däremot var det så att till varje bostadsrätt hörde en parkering som man hade förtur till och så kunde man få extra plats i den mån det fanns lediga platser. Platserna kostade 50 kr/mån. om jag inte missminner mig.
de problem det medför är ju följande. Dels så bekostar då inte parkeringarna sina egna kostnader. Det är inte gratis att ha parkeringar då dom ju står för en viss del av fastighetsavgifterna eftersom dom tar upp mark som faktiskt har ett taxeringsvärde.
Dessutom är det inte gratis att underhåll asfaltering även om den håller rätt länge.
Plus att om det inte finns lediga platser så ställer sig folk istället efter gatan vilket gör att det blir trångt på gatan och begränsad sikt vilket då leder till ökad risk att någon skall bli påkörd pga att dom går fram bakom en parkerad bil. Och ett hyfsat antal platser upptogs av folk som hade dom för att kunna ha en parkering till sina gäster även om dom själva inte hade någon bil.
Dvs det fanns tomma platser men boende var ändå tvungna att ställa sig på gatan med sin bil.

Det enda raka är att höja avgiften åtminstone till den nivån att den täcker underhåll sammt fastighetsavgifter för den del av fastigheten som dom upptar. Dvs det skall täcka omasfaltering med vissa intervall samt underhåll och fix av kantsten, målning av linjer mm.
Men beroende på antalet platser i förhållande till antalet bostadsrätter så kan det vara aktuellt att lägga avgiften högre för att nå det läge där bara de som verkligen behöver parkering har den kvar. Dvs man höjer avgiften tills man når ett läge där i stort sett ingen kö finns till platserna.
Det är det mest rättvisa.
Och det gör också att man drar in pengar på platserna som därmed kan komma alla medlemmar tillgodo och de som faktiskt har en plats betalar en avgift som då är i paritet med vad de är värda.
Med en vettig styrelse så ska det inte vara så svårt men om dom är motsträviga så är det nog som några föreslagit bättre att lägga en motion om det på årsmötet och där föreslå att principen bör vara att parkeringarna skall ha en kostnad som dels täcker sina omkostnader samt att de inte skall innehas i onödan av folk som faktiskt inte behöver dessa.
Bar resonemang. Ser 2st vettiga vägar i det fallet

Alla platser gratis

Höj priset så det alltid finns 1-3 lediga platser eller så, dvs ingen kö. Sen kommer man ihåg att det måste finnas gästparkering annars blir det besvärligt
 
När jag bodde i brf hade vi liknande situation. Snorbillig parkering, som dessutom inte räknades upp utan låg kvar på samma pris år efter år.

Vi diskuterade som så att vi fortfarande ville vara billigare än det publika alternativet eftersom vi ville gagna medlemmarna, men inte till bekostnad av övriga.

Priset vill jag minnas höjdes i två omgångar. Eller om det var så att nya hyror fick det nya priset. Det skulle isf bära sig självt, med god marginal.

Var fortfarande billigt.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Eller har en auktion varje år. Dom i föreningen som tycker det är värt mest får en plats. Övriga får dra nytta av oxfille på.årliga grillfesten.

Dom som orkar gå till en gratis P 5 min bort gör det, och om gatuparkering är billigare än föreningens 0m bort parkering så blir det väl troligtvis inte mycket dyrare än så...
detta är väl en mycket bra idé ? Ni har ju redan auktionsförfarande på bostadsrätterna när de säljs. På detta sätt får ni marknadsvärdet på just era p-platser. (skulle det vara nån med rullstol eller dyl. så kan de med sjukintyg/handikapptillstånd etc ha specifika rättigheter) Ni kan säga att auktionen gäller tex en 3 års period och sen ny auktion. Priserna kommer gå upp och ner liksom priset på era bostadsrätter ibland gör. Skulle nån flytta under perioden så kan p-plats antingen ingå i bostadsrättsförsäljningen eller så kan den auktioneras ut på nytt.
 
Viktiga som jag ser det är ju vad kostnaden för föreningen är för parkeringarna
Är verkliga kostnaden är 250 kr och hyran 125 så då subventioneras de med parkeringsplats
Men om kostnaden är 250kr och hyran höjs till marknadshyra 400 så blir det ju tvärtom, då subventionerar ju de med parkering alla
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Attitudeswe
Och vid ny auktion hoppar givetvis alla befintliga 3årskontrakt direkt upp/ner till nya auktionspriset.

Frågan är om ett hushåll skall få ha 4-5 platser (hemmaboende tonåringar) eller om det är max en per hushåll...
 
S superfoot74 skrev:
Okej jag missförstod, sorry! Jo det är kösystem och man får helt enkelt ställa sig i kö.

Det är jag som i ett etiskt perspektiv menar att 125kr är för lågt då marknadsmässigt pris är 500-600. Att 18 personer har subventionerade p platser på bekostnad av 45 personer rimmar helt enkelt inte med min moral. Men jag är väl medveten om subjektiviteten avseende moral.
Hej
I en förening med samfällt ägande blir det nog alltid ett visst mått av subvention. I min förening har vi en stor lekplats. Men vi kan knappast höja avgiften enbart för de boende som har barn som använder lekplatsen. När det gäller parkeringen skulle jag se att man kanske får tänka lite på samma sätt: föreningens mark är gemensam så man delar på den kostnaden och kan därmed få en viss fördel. Det skall alltså finnas en fördel jämfört med vad det "marknasmässiga" priset är. Hur länge har det varit låg kostnad? Kan ju vara dags att se över kostnaden ändå. Måste ju finnas mallar för uppräkning av kostnader man kan gå på utan att ta ut 500 kronor. Kanke hälften?
Men hur var det med el? Det tycker jag låter som en mera het potatis hur man tar betalt för detta. Särskillt om folk börjar ladda elbilar.
 
Ossian K Olsson
H hempularen skrev:
Jag anser nog att hyran för p-platser inte skall sättas marknadsmässigt för medlemmarna. Men utöver att hyran skall täcka kostnaden för underhåll, el osv. så bör den väl sättas såpass högt att inte folk tjuvhåller på platserna. Vet föreningar med låg P hyra där vissa medlemmar har plats, men ingen bil. Eller tom. hyr ut platsen i andra hand. Kanske inte är något att bli upprörd över om det finns någorlunda tillräckligt antal.
Så hade vi i den föreningen jag bodde i tidigare. Markparkering var så billig att de som sålt sin bil ändå hade kvar parkeringsplatsen.

En förening längre bort mot sjukhuset hade problem med just andrahandsuthyrning. Där medlemmar hade roffat åt sig platser och sen hyrde ut för 2-3 dubbla priset till personal på sjukhuset.

Till TS. Det finns inga facit hus man ska göra. För långa köer påverkar också den som ska köpa lägenhet. Ingen vill köpa en brf där det är 5 års köplats till en parkering.
 
Men det låter som det finns platser till ca 1/3 av medlemmarna här. Det är ju inte extremt lite. Om man antar att typ 10- 20% av medlemmarna inte behöver p-plats. Och man har en omsättning med ex. 10% nya medlemmar per år.

Som alternativ till att motionera om högre P hyra, skulle man ju kunna motionera om att anlägga fler p-platser. Kanske finns någon yta som skulle kunna göras om utan att saknas. Nyanläggning skulle troligen göra att hyran måste höjas för att bekosta de nya platserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.