34 113 läst ·
331 svar
34k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Jag avundas dig inte! Tycker faktiskt synd om dig som ska behöva ta posten, egentligen mot din vilja. Men gör som Hans skrev. För du har rätt i sak. Hade jag bott där och hade en parkering så hade jag varit nöjd med låg avgift, såklart. Om jag inte behövde skulle jag förmodligen tycka att den borde höjas. Hans förslag är rimligt.S superfoot74 skrev:
Antingen hanteras frågan i styrelsen och då är det klädsamt att alla styrelseledamöter som hur plats avstår från att delta i diskussion och beslut pga jäv. Förslagsvis lämnar de rummet under diskussionen för att minimera dålig stämning.
Eller skriv en motion och låt stämman avgöra. Du har argument som borde leda till att alla utom de som hyr plats idag nappar. Borde vara lagom tid snart att skicka in motionen.
Dålig stämning blir det säkert. Men föreningens syfte är inte att undvika dålig stämning, om styrelsen tror de har de missförstått sitt uppdrag.
Man får se det som barnuppfostran, de små liven vet inte vad som är bäst för dem själva, så det behövs en vuxen i rummet som sätter gränser och regler vilket barnen på sikt kommer förstå och uppskatta.
Precis som med dåliga föräldrar så finns det dåliga styrelser, och så kan man se vad de ger sina medlemmar/barn för långsiktiga förutsättningar...
Eller skriv en motion och låt stämman avgöra. Du har argument som borde leda till att alla utom de som hyr plats idag nappar. Borde vara lagom tid snart att skicka in motionen.
Dålig stämning blir det säkert. Men föreningens syfte är inte att undvika dålig stämning, om styrelsen tror de har de missförstått sitt uppdrag.
Man får se det som barnuppfostran, de små liven vet inte vad som är bäst för dem själva, så det behövs en vuxen i rummet som sätter gränser och regler vilket barnen på sikt kommer förstå och uppskatta.
Precis som med dåliga föräldrar så finns det dåliga styrelser, och så kan man se vad de ger sina medlemmar/barn för långsiktiga förutsättningar...
Om du ändå inte har ambitionen att sitta kvar som ordförande för evigt, så föreslå det du förordar för Årsmötet, så får den övriga styrelsen kuppa igenom ett annat beslut och en annan ordförande (eller blir du ledsen om du inte älskas av alla - de som snyltar på att du tagit ordförandeuppdraget som ingen vill ha). Du har ju gott om argument för din åsikt, andra kan ha avvikande, men det är ju för din förenings bästa du föreslår något.S superfoot74 skrev:
Nej, de har påverkan på föreningen långsiktigt och därmed medlemmarnas långsiktiga ekonomiska förutsättningar.K Kane skrev:
En välskött förening vs en misskött förening... Sen finns det ju skalor från Kinesiska muren i Malmö och uppåt
Grunden för styrelsearbetet är att man ska behandla alla lika, och man kan fråga sig om man gör det när man så kraftigt går in och subventionerar en grupp - de med bil.
Jag tycker att man ska betrakta parkeringarna som ett separat affärsområde, precis som lokaluthyrning mm. Där tar man ut marknadsmässig hyra och självklart fulla kostnader för slitage och underhåll. Är det parkeringshus eller garage man har ska kostnaden för detta underhåll också bakas in.
Jämfört med gatuparkering kan man också lägga på en summa för att man kan erbjuda en fast plats. Det är värt mycket.
Pengarna ni får in kan ni antingen använda till underhåll eller till att sänka hyrorna. Så har vi gjort när vi har ökat intäkterna i vår uthyrningsverksamhet.
På så sätt blir det mer rättvist för alla.
Den här subventionen är också svår att jämföra med ex en gemensam tvättstuga eftersom det handlar om så mycket pengar. Månadskostnaden för en tvättmaskin blir inte så hög om den håller i 20 år, inte ens om man räknar in intern hyra för lokalen.
Jag tycker att man ska betrakta parkeringarna som ett separat affärsområde, precis som lokaluthyrning mm. Där tar man ut marknadsmässig hyra och självklart fulla kostnader för slitage och underhåll. Är det parkeringshus eller garage man har ska kostnaden för detta underhåll också bakas in.
Jämfört med gatuparkering kan man också lägga på en summa för att man kan erbjuda en fast plats. Det är värt mycket.
Pengarna ni får in kan ni antingen använda till underhåll eller till att sänka hyrorna. Så har vi gjort när vi har ökat intäkterna i vår uthyrningsverksamhet.
På så sätt blir det mer rättvist för alla.
Den här subventionen är också svår att jämföra med ex en gemensam tvättstuga eftersom det handlar om så mycket pengar. Månadskostnaden för en tvättmaskin blir inte så hög om den håller i 20 år, inte ens om man räknar in intern hyra för lokalen.
Det framgår inte vilka villkor som gäller parkeringarna. Ingår el? Ingår snöröjning och halkbekämpning? Ingår underhåll av platsen? I min brf har samtliga egen parkeringsplats men den som vill bruka elstolpen betalar extra avgift för det. Det rimliga är väl att samtliga kostnader för parkeringarna betalas av de medlemmar som nyttjar platserna så att lagen om ekonomiska föreningar tillämpas. Ingen medlem ska särbehandlas eller missgynnas.
Sätta en elmätare så man har koll på förbrukningen för dessa platser och iaf se till att kostnaden för dom understiger intäkterna. Då kan man väl göra det enkelt och räkna på 2-3kr/kwh i snitt eller så bara. Sen får man väl se till om de behöver underhåll med tiden på något sätt så kan det väl vara trevligt om det iaf finns ett tillskott för det från den kassan.
Eftersom parkeringsgaraget tillhör alla i den grad som andelstalet anger och att bostadsrättsföreningen upplåter rättigheten till bostadsrättsinnehavare, eller för den delen externa (men då kan det uppstå en liten momsproblematik), så är det ju bostadsrättsföreningens medlemmar som till syvende och sist beslutar om hyrans storlek (inom marknadsmässiga gränser som ju avgörs av hyres- och arrendenämnden). Det är ju uppenbarligen en majoritet som inte har parkeringsplats och således torde dessa kunna rösta igenom den princip som önskas. Att den som hyr en parkeringsplats suboptimerar och vill ha ett lågt pris ger kanske inget Nobelpris, men i det här fallet kan ju övriga avgöra.S superfoot74 skrev:
Ööh... Hur menar du? Hur kan dom med bil bli subventionerade på bekostnad av dom utan bil?S superfoot74 skrev:Grunden för styrelsearbetet är att man ska behandla alla lika, och man kan fråga sig om man gör det när man så kraftigt går in och subventionerar en grupp - de med bil.F Frsto skrev:Grunden för styrelsearbetet är att man ska behandla alla lika, och man kan fråga sig om man gör det när man så kraftigt går in och subventionerar en grupp - de med bil.
Jag tycker att man ska betrakta parkeringarna som ett separat affärsområde, precis som lokaluthyrning mm. Där tar man ut marknadsmässig hyra och självklart fulla kostnader för slitage och underhåll. Är det parkeringshus eller garage man har ska kostnaden för detta underhåll också bakas in.
Jämfört med gatuparkering kan man också lägga på en summa för att man kan erbjuda en fast plats. Det är värt mycket.
Pengarna ni får in kan ni antingen använda till underhåll eller till att sänka hyrorna. Så har vi gjort när vi har ökat intäkterna i vår uthyrningsverksamhet.
På så sätt blir det mer rättvist för alla.
Den här subventionen är också svår att jämföra med ex en gemensam tvättstuga eftersom det handlar om så mycket pengar. Månadskostnaden för en tvättmaskin blir inte så hög om den håller i 20 år, inte ens om man räknar in intern hyra för lokalen.
Antar att du menar att dom som inte får någon plats i garaget blir orättvist behandlade, för dom måste stå på gatan eller i något annat garage till en högre kostnad.
Oavsett, vad är det som säger att parkeringsplatser i en förening måste vara marknadsmässiga? Föreningen är fri att sätta avgiften som ekonomin i föreningen tillåter, så om avgiften täcker kostnaderna för parkeringarna blir inte dom utan bil drabbade av några kostnader på grund av dom som har bil.
Precis, skall man kalla det subventionering så förutsätter det att parkeringsplatserna inte bär sina egna kostnader utan att föreningen får skjuta till pengar till förvaltningen.V Vanbeasten skrev:
Icke desto mindre vore det ju smakfullt att inte ligga alltför långt under marknadspriset om antalet platser nu är så pass begränsat.
Självklart kan man sätta det pris man vill. Subventionerade var fel ordval.V Vanbeasten skrev:Ööh... Hur menar du? Hur kan dom med bil bli subventionerade på bekostnad av dom utan bil?
Antar att du menar att dom som inte får någon plats i garaget blir orättvist behandlade, för dom måste stå på gatan eller i något annat garage till en högre kostnad.
Oavsett, vad är det som säger att parkeringsplatser i en förening måste vara marknadsmässiga? Föreningen är fri att sätta avgiften som ekonomin i föreningen tillåter, så om avgiften täcker kostnaderna för parkeringarna blir inte dom utan bil drabbade av några kostnader på grund av dom som har bil.
Jag personligen har svårt att se att så himla lågt pris för de 18 med parkering är att se till alla medlemmars intressen. Hade de med parkering betalt ett mer normalt pris kunde ju pengarna användas så de gangnade alla i huset.
Det billiga parkeringspriset subventioneras av högre hyror, vi skulle ju kunna hyra ut parkeringsplatserna till marknadspris till ickeboende och sedan ta de pengarna och sänka avgiften.C cpalm skrev:Precis, skall man kalla det subventionering så förutsätter det att parkeringsplatserna inte bär sina egna kostnader utan att föreningen får skjuta till pengar till förvaltningen.
Icke desto mindre vore det ju smakfullt att inte ligga alltför långt under marknadspriset om antalet platser nu är så pass begränsat.
