34 104 läst ·
331 svar
34k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Nu vet ju inte jag hur ekonomin i föreningen ser ut, men låt säga att föreningen har väldigt bra ekonomi, då skulle ju platserna vara gratis, om ekonomin är mindre bra håller jag med om att avgifterna i föreningen kan användas bättre.
Det jag vill säga är; se först till föreningens ekonomi och inte till att en låg avgift kan sticka i ögonen på vissa individer.
Det jag vill säga är; se först till föreningens ekonomi och inte till att en låg avgift kan sticka i ögonen på vissa individer.
Det billiga parkeringspriset subventioneras av högre hyror, vi skulle kunna hyra ut parkeringsplatserna till marknadspris till ickeboende och sedan ta de pengarna och sänka avgiften.V Vanbeasten skrev:Ööh... Hur menar du? Hur kan dom med bil bli subventionerade på bekostnad av dom utan bil?
Antar att du menar att dom som inte får någon plats i garaget blir orättvist behandlade, för dom måste stå på gatan eller i något annat garage till en högre kostnad.
Oavsett, vad är det som säger att parkeringsplatser i en förening måste vara marknadsmässiga? Föreningen är fri att sätta avgiften som ekonomin i föreningen tillåter, så om avgiften täcker kostnaderna för parkeringarna blir inte dom utan bil drabbade av några kostnader på grund av dom som har bil.
V Vanbeasten skrev:Nu vet ju inte jag hur ekonomin i föreningen ser ut, men låt säga att föreningen har väldigt bra ekonomi, då skulle ju platserna vara gratis, om ekonomin är mindre bra håller jag med om att avgifterna i föreningen kan användas bättre.
Det jag vill säga är; se först till föreningens ekonomi och inte till att en låg avgift kan sticka i ögonen på vissa
Det finns alltid hål att stoppa pengar i. Vi har nyligen höjt lägenhetsavgiften med 3%. Hade markeringarna kostat 400kr/månad hade inte alla i huset behövt få ett påslag med de 3%V Vanbeasten skrev:Nu vet ju inte jag hur ekonomin i föreningen ser ut, men låt säga att föreningen har väldigt bra ekonomi, då skulle ju platserna vara gratis, om ekonomin är mindre bra håller jag med om att avgifterna i föreningen kan användas bättre.
Lite som grisbonden som gnällde i media över de höga foderpriserna.S superfoot74 skrev:
- Ja, men du är ju självförsörjande på foder!?
- Jo, men nu förlorar jag ju de pengar jag hade kunna tjäna om jag hade kunnat sälja fodret till de höga priserna!
Absolut skulle tillgången kunna utnyttjas på ett sätt som hade kommit alla medlemmar tillgodo, men det är fel att kalla det subvention.
Nu kan jag inte detaljerna kring exakt vad som definierar en "subvention" visserligen, men att medlemmarna betalar någon hundring eller två extra i månadsavgift för att några ska kunna parkera billigt, kommer åtminstone väldigt nära subvention i min bok.C cpalm skrev:
Fair enouht!C cpalm skrev:Lite som grisbonden som gnällde i media över de höga foderpriserna.
- Ja, men du är ju självförsörjande på foder!?
- Jo, men nu förlorar jag ju de pengar jag hade kunna tjäna om jag hade kunnat sälja fodret till de höga priserna!
Absolut skulle tillgången kunna utnyttjas på ett sätt som hade kommit alla medlemmar tillgodo, men det är fel att kalla det subvention.
Det går emot min etik och moral under alla omständigheter.
Jag är inne på din linje men att haka upp sig på just ordet "subvention" i detta samanhang känns inte relevant, även om det inte passar in.B bollen skrev:
Nä det har du ju helt rätt i iofs, ett sidospår.S superfoot74 skrev:
Men en motion till årsmötet skulle ju kunna vara rätt enkel och tydlig på det spåret - antingen a) fortsätta som idag, eller b) höja P-priset med X kr och samtidigt sänka månadsavgiften Y%. Enkelt att ta ställning till. Sen gäller det ju förstås att se till att dra dit tillräckligt många av de som inte har P-plats till årsmötet 😊
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Måste väl enkelt gå att beräkna kostnaden för föreningen, minimum är väl att man ska betala för det. "Marknadspris" kan man ju ifrågasätta, eftersom BRFen kanske inte borde ha avkastning från p-platser bland egna medlemmar.
Kapitalkostnad:Marktaxeringsvärdet utslaget per kvm för hela fastigheten × 1.33 × 1.05× antal kvm för p-platser
Underhållskostnad: löpande underhåll (typ snöröjning) + avskrivning för asfalt, linjer mm
Driftskostnad: för el till motorvärmare etc
Kapitalkostnad:Marktaxeringsvärdet utslaget per kvm för hela fastigheten × 1.33 × 1.05× antal kvm för p-platser
Underhållskostnad: löpande underhåll (typ snöröjning) + avskrivning för asfalt, linjer mm
Driftskostnad: för el till motorvärmare etc
Det beror ju på vad den faktiska kostande är för jute era p-platser. Andra p-platser har ju inget att göra med era då dess ekonomi, plats etc kan vara en helt annan.S superfoot74 skrev:
- Kan ni hyra ut ytan till annan verksamhet - för hur mycket då?
- Vad är er faktiska kostnad dvs hur mycket skulle ni tjäna på att fylla igen utrymmet med betong (om fylla det var gratis) - är det tex uppvärmt, kortsystem, el, etc etc... - vad koster det er?
- Vill ni tjäna på parkering eller är det OK om den är självbärande - dvs för en bostadsrättshavare som inte har en bil skulle det inte spela någon roll om det finns parkering eller inte i huset.
Allt detta har du inte berättat vilket torde vara relevant för frågeställningen... eller?
//
Hyran för en parkeringsplats får inte vara så låg att en medlem får en fördel på bekostnad av en annan. Det borde falla ut om man bygger nya platser och tar ut för låg hyra på dom. Det måste vara en rimlig återbetalning på en ny investering för föreningen.
Iaf så är ju rätt väg framåt att bygga fler parkeringsplatser. Om man verkligen vill så hittar man nya ytor så man kan realisera ett par platser till. En ny parkering kostar ca 10tkr (20tkr med laddbox). Nu helt plötsligt blir ju frågan hur man ska finansiera detta. Alla medlemmar eller medlemmar med parkeringsplatser. En vaken stämma kommer fatta galoppen och ge bifall för fler platser som betalas av parkeringskollektivet genom höjda hyror. I samma beslut ser man till att hyrorna även ska inflationsjusteras. Givetvis får man skruva på parametrarna så de passar omständigheterna.
Lycka till.
Iaf så är ju rätt väg framåt att bygga fler parkeringsplatser. Om man verkligen vill så hittar man nya ytor så man kan realisera ett par platser till. En ny parkering kostar ca 10tkr (20tkr med laddbox). Nu helt plötsligt blir ju frågan hur man ska finansiera detta. Alla medlemmar eller medlemmar med parkeringsplatser. En vaken stämma kommer fatta galoppen och ge bifall för fler platser som betalas av parkeringskollektivet genom höjda hyror. I samma beslut ser man till att hyrorna även ska inflationsjusteras. Givetvis får man skruva på parametrarna så de passar omständigheterna.
Lycka till.
S superfoot74 skrev:
Jag bor också i bostadsrätt, tror vi har runt 70 parkeringsplatser fördelat på 145 lägenheter.S superfoot74 skrev:
Under tak 250kr, i garage 350, utomhus 175, detta 1 station utanför tullarna.
Det var en medlem som skrev en motion, som ville att parkeringsavgifterna skulle ha marknadsmässiga priser.
Men där tycker jag styrelsen hade en bra motivering när dom avslog motionen.
Föreningen skall inte vara vinstdrivande, avgifterna skall bara täcka underhåll och hyra för ytan.
Vi har kösystem.
Även gjort om 10 platser till laddplats, där den boende betalat en insats + står för elen.
Och precis som någon annan skrev så har ju alla boende olika förutsättningar.
Alla har inte bil, alla har inte barn, vi har stor lekpark, många har egen tvättmaskin, vissa slänger mindre sopor än andra.
Så ca 1/3 har parkering. Då bör ev beslut tas på årsstämma.
Visst kan det kännas orättvist. Samtidigt är det väl inte supermycket pengar att dra igång en *stor* fight om, runt 60 000 per år totalt för alla 18 platserna. Små steg.
Normalt investerar man också i en BRF för att få lägre löpande kostnader. Jag utgår ifrån att era avgifter för lägenheterna också är lägre än motsvarande hyresrätter? Du ska snarare jämföra så. Om er årsavgift är 30% av motsvarande lägenhetshyra är det väl lämpligt att ha samma "rabatt" på P-platserna? Tillgången till billiga p-platser är också något som gör lägenheterna med attraktiva så höjer troligen värdet något, allt annat lika.
Visst kan det kännas orättvist. Samtidigt är det väl inte supermycket pengar att dra igång en *stor* fight om, runt 60 000 per år totalt för alla 18 platserna. Små steg.
Normalt investerar man också i en BRF för att få lägre löpande kostnader. Jag utgår ifrån att era avgifter för lägenheterna också är lägre än motsvarande hyresrätter? Du ska snarare jämföra så. Om er årsavgift är 30% av motsvarande lägenhetshyra är det väl lämpligt att ha samma "rabatt" på P-platserna? Tillgången till billiga p-platser är också något som gör lägenheterna med attraktiva så höjer troligen värdet något, allt annat lika.
Känns inte alls som ettt vänsterperspektiv, snarare ett högerperspektiv, att den som har fått ett privilegium ska kunna fortsätta ha det billigt, och varför inte också hyra ut platsen till någon och tjäna en hacka.Claes Sörmland skrev:
Det finns så många definitioner av rättvisa...
Ett typiskt vänsterperspektiv är att man köar till platserna och sen när man köat sig till en plats så får man njuta av privilegiet att ha den till låg avgift. Ett typiskt högerperspektiv är att man höjer avgiften till den nivå att efterfrågan möter utbudet, alltså en marknadslösning. Mer eller mindre utpräglad. Och sen finns det ju lotterimetoden, att man har platsen en viss tid, t ex tre år och sen lottas den ut bland de som är intresserade. Ingen brukar gillar denna lösning, en då kallad folkpartilösning.
Vänsterperspektiv här skulle nog snarare vara att antingen låta alla samsas om platserna eller att höja avgiften och erbjuda de som inte har en plats en rabatt som motsvarar gatuparkering, så kan man parkera på gatan istället, eller bli belönad för att man inte har bil