S superfoot74 skrev:
Föreslår att priset ska höjas blir övriga i styrelsen arga och säger att avgiften för parkeringen ska bara täcka kostnaden för parkeringen
Har dessa en p-plats där?
Lägg en motion till årsstämman om avgiftshöjning.

• Gilla
statiker och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men hur avgörs vem som får hyra en plats till dagens låga avgift? Är det inte den som har platsen, alltså har köat till sig till platsen? Eller roterar ni redan platserna regelbundet?
Okej jag missförstod, sorry! Jo det är kösystem och man får helt enkelt ställa sig i kö.

Det är jag som i ett etiskt perspektiv menar att 125kr är för lågt då marknadsmässigt pris är 500-600. Att 18 personer har subventionerade p platser på bekostnad av 45 personer rimmar helt enkelt inte med min moral. Men jag är väl medveten om subjektiviteten avseende moral.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har dessa en p-plats där?
Lägg en motion till årsstämman om avgiftshöjning.
De som blir arga är förstås de som har en p plats redan 😄

• Gilla
Lived och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S superfoot74 skrev:
Okej jag missförstod, sorry! Jo det är kösystem och man får helt enkelt ställa sig i kö.

Det är jag som i ett etiskt perspektiv menar att 125kr är för lågt då marknadsmässigt pris är 500-600. Att 18 personer har subventionerade p platser på bekostnad av 45 personer rimmar helt enkelt inte med min moral. Men jag är väl medveten om subjektiviteten avseende moral.
Förstår ditt argument men samtidigt är ju BRFens ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt, inklusive tillhörande nyttigheter vare sig det är förråd, tvättstuga, föreningslokal, lekplats, kabel-TV eller parkeringsplatser. Det finns ju inget krav att dessa tillhörande nyttigheter måste ha avgifter som är marknadsmässiga. De som inte har barn har ju ingen nytta av lekplatsen och de som har egen tvättmaskin behöver inte tvättstugan och de som inte ser på TV har ingen nytta av kabel-TVn. Om du förstår perspektivet som är rätt vanligt.

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Attitudeswe
S superfoot74 skrev:
De som blir arga är förstås de som har en p plats redan 😄
Akta dig för att bli ovän med bilburna män. Man skall ju bo under samma tak...

Snyggast är nog att en pensionärstant påtalar orättvisan på årsmötet i att hennes knapra pension subventionerar grannens p-plats. En granne som dessutom bor 3 mån i Spanien och 2 mån i sin sommarstuga.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Parkeringen bör väl få dra sin egen kostnad om den är till för de boende. Underhållskostnad (om-asfaltering, skottning grusning), markhyra och marginal delat på antalet platser.

Eller om det är gott om platser, tillgängligt för alla = gratis

Ont om platser. Lägg ut avgiften på ett externt bolag eller höj avgiften tills 10% är tomma så det finns parkering till de som faktiskt har behov.

Orättvist är om det är folk som har så billig hyra att de sitter på platser de inte använder och det finns andra som inte får plats, trots att det är ledigt

• Gilla
polaris78 och 6 till
  • Laddar…
Bygg fler platser....

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förstår ditt argument men samtidigt är ju BRFens ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt, inklusive tillhörande nyttigheter vare sig det är förråd, tvättstuga, föreningslokal, lekplats, kabel-TV eller parkeringsplatser. Det finns ju inget krav att dessa tillhörande nyttigheter måste ha avgifter som är marknadsmässiga. De som inte har barn har ju ingen nytta av lekplatsen och de som har egen tvättmaskin behöver inte tvättstugan och de som inte ser på TV har ingen nytta av kabel-TVn. Om du förstår perspektivet som är rätt vanligt.
Jag ser inte att det håller då alla kan använda lekparken, kabeltvn och tvättstugan.

Men det går att dra det längre än min förening.. p platsen kan vara gratis också eller så får de som har en p plats även betalt för att de har en plats.

• Gilla
  • Haha
Stevie123 och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Eller först till kvarn och max 72 timmar utan att flytta bilen...

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rent taktiskt är väl en årlig uppräkning av avgiften det mest styrelsesmarta. Går att implementera med minimal friktion och på kanske tio års sikt ökar kostnaden till en högre nivå så att en och annan kanske överväger att lämna en plats de har i onödan.

• Gilla
polaris78 och 8 till
  • Laddar…
Föreningens syfte är att se till medlemmarnas ekonomiska intressen.
Det ligger i medlemmarnas (kollektivets) ekonomiska intresse att maximera hyresintäkten för platserna. Alternativet till att höja hyran är att höja avgiften. Om ingen intäktsökning behövs så sänker man avgiften och höjer hyran så det kommer alla till gagn.

Det ligger i enskilda medlemmars intresse att subventionera platserna.

Case closed.

Vidare förespråkar jag en prissättning till nivån att det alltid finns 1-2 platser lediga. Då har de som faktiskt prioriterar/behöver sin parkering kvar den medan alla som har det för att det är jäkligt billigt släpper den.
Det innebär också att potentiella nya medlemmar alltid kan f plats, eller befintliga om ens behov ändras. Det är ett värde för föreningen jämfört med folk som sitter på platser de inte behöver/vill betala för.

• Gilla
Anna_H och 26 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dauen och 7 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Föreningens syfte är att se till medlemmarnas ekonomiska intressen.
Det ligger i medlemmarnas (kollektivets) ekonomiska intresse att maximera hyresintäkten för platserna. Alternativet till att höja hyran är att höja avgiften. Om ingen intäktsökning behövs så sänker man avgiften och höjer hyran så det kommer alla till gagn.

Det ligger i enskilda medlemmars intresse att subventionera platserna.

Case closed.

Vidare förespråkar jag en prissättning till nivån att det alltid finns 1-2 platser lediga. Då har de som faktiskt prioriterar/behöver sin parkering kvar den medan alla som har det för att det är jäkligt billigt släpper den.
Det innebär också att potentiella nya medlemmar alltid kan f plats, eller befintliga om ens behov ändras. Det är ett värde för föreningen jämfört med folk som sitter på platser de inte behöver/vill betala för.
Mycket bra! Men jag är för mesig för att verkställa det.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S superfoot74 skrev:
Mycket bra! Men jag är för mesig för att verkställa det.
Då kanske du inte ska sitta som ordförande? Om du är för mesig och rädd för konflikter alltså :p

Lämna över posten till Hans 😂

• Gilla
  • Haha
Dauen och 7 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Då kanske du inte ska sitta som ordförande? Om du är för mesig och rädd för konflikter alltså :p

Lämna över posten till Hans 😂
Du har helt rätt😊 tro inte att jag innehar posten pga kvalifikationer. Det är ingen annan som tar den.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.