S superfoot74 skrev:
Jag tycker kanske att en gyllene medelväg är att föredra.
Kan en medelväg vara att snegla på vad likvärdig parkering kostar på en kommunal plats?
Sen kör ni en procentsats mot det, t.ex. 50-70% av en kommenal plats.
Markerad plats utomhus i centrala karlstad ligger på ca 1000 kr/månaden.

Du säger att ni bytt värmare för flera tusen, ni har utlägg för el etc. Vad hade marken annars kunnat användas till?
Hur ser budgeten ut med avseende på intäkter/kostnader. Överstiger utgifterna kostnaderna så blir det de facto en subventionering.

Får du inte medhåll i styrelsen så hade jag snackat med folk i trappuppgången och hitta någon/några som är villiga att skicka in en motion om det. I annat fall kan du se till att parkering framhävs i bydgeten så medlemmarna kan se det själva.
 
  • Gilla
superfoot74
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Hur kan det vara bäst för de medlemmar som inte har en plats?
Ja, om du inte har en plats skulle:
...lägre pris än det som ger 0 ledigt och 0 kö leda till högre månadsavgift för dig.
...högre pris än det som ger 0 ledigt och 0 kö i många efterfrågescenarier leda till högre månadsavgift för dig.

(I båda fallen p g a minskade intäkter som måste täckas upp på nåt sätt)
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Varför ska det vara just priset som ska leda till rotation? Då är det de rika som har råd som alltid får sin vilja från, medan de fattiga tvingas bort.

Bättre i så fall att rotera möjligheten till parkeringen. De som önskar parkering får ha den i max två år. Sedan får den kön ta över. Mer rättvist och solidariskt.
Där kommer man ju in på mer filosofiska resonemang... Tyvärr är det ju så med många saker här i världen, att de finns tillgängliga i mindre antal än vad det finns folk som vill ha dem. Bostäder i attraktiva kvarter är ju en annan sådan sak. Unika konstverk kanske en tredje. Fantastiskt duktiga fotbollsspelare ytterligare en.
Ur en aspekt håller jag med om att det blir orättvist att det blir bara "de rika som har råd". Men tycker nog ändå att systemet med att högstbjudande får hyra uppväger nackdelarna i många fall, inte minst detta. En stor fördel är ju att den med skral ekonomi får in mer pengar till föreningen med dyrare P-platser, och därmed får en lägre månadsavgift. Detta känns ganska centralt här eftersom, som redan sagts ovan, de personer som har det så knapert att dessa pengar verkligen har betydelse, förmodligen inte äger någon bil i vilket fall. Bistert för dem att sponsra de "rika" bilägarna som för tillfället kommit fram i kön (eller vunnit i P-plats-lotto om man väljer att lotta ut platserna istället).
Dessutom har det också fördelen att i någon mån blir det ändå de som har större behov och prioriterar P-plats högre, som är villiga att lägga mer pengar och då får möjlighet att hyra. (särskilt i någon slags socialistisk drömstat där alla har exakt samma inkomst! :-) Men även annars får man ju ändå denna effekt - även om effekten då visserligen skevas en del)
För det tredje ger systemet också en valfrihet (igen kanske framförallt i någon slags ideal värld, men denna gången en högerinriktad sådan) - man kan välja att jobba mer och hårdare, göra karriär och komma upp sig, och därmed få råd med mer. Eller välja att leva ett liv med mindre fokus på att tjäna pengar, vilket då också innebär att snåla in på utgifter. T.ex. att hyra en billigare P-plats en liten promenad bort.
 
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Det är bara "rika" som har bil så det tankesättet för du nog jobba om lite med parkeringsplatsen, det är en struntsumma mot att äga bil.

Knappast någon som klassas som rik eller överklass för att de har en parkeringsplats i Karlstad.
Om tanken är att man höjer priserna för att få bort köerna så blir det så till sist. Köerna försvinner för att de med mindre pengar ändå inte har råd att hyra parkeringen i längden. Och försvinner inte köerna med en höjning ska man alltså fortsätta höja tills den siste tvingats bort. Som sagt finns andra sätt att lösa det mer rättvist och solidariskt. Speciellt som olika yrken men arbete under lika lång tid ger olika inkomst.

Räcker med debatten om marknadshyror i innerstan på även äldre lägenheter i Stockholm. Införs det kommer inga fattiga, sjuka eller de med lägre löner kunna bo (kvar) där. Om de inte har någon som sponsrar dem.

Och vad Tidö vill och gör vet vi ju, så får de fortsätta så är ökade klassklyftor, segregation, utsatthet, kriminalitet, våld med mera någonting vi kommer se ännu mer av uttag. Räcker med att se hur det är i länder med större klassklyftor och fattigdom.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
B bollen skrev:
Där kommer man ju in på mer filosofiska resonemang...
Antar att du har tillräckligt med pengar för att stå kvar tills den sista är borta ur kön, om du ser det som ett filosofiskt dilemma. Jag ser det ur ett politiskt perspektiv. Där vill jag vara solidarisk och rättvis. Finns det inte platser till alla kan man som sagt köra självkostnadspris och rotera platserna.

Vi får konstatera att vi har olika värderingar fördelning.
 
M marp68 skrev:
Antar att du har tillräckligt med pengar för att stå kvar tills den sista är borta ur kön, om du ser det som ett filosofiskt dilemma. Jag ser det ur ett politiskt perspektiv. Där vill jag vara solidarisk och rättvis. Finns det inte platser till alla kan man som sagt köra självkostnadspris och rotera platserna.

Vi får konstatera att vi har olika värderingar fördelning.
Jag förstår hur du tänker, men glöm inte att pengarna från de "rika" går till de "fattiga" eftersom även de fattiga är delägare i p-platserna. Om hälften har P-plats och de kostar 1000 kr/mån över självkostnadspris, så får de utan plats 500 kr/mån som lön för att de avstår plats (och de som har plats får 500 kr/mån rabatt). (Antar här lika andelar, 1 pers per bostadsrätt, o.s.v. för enkelhetens skull)
 
  • Gilla
  • Älska
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Om hälften har P-plats och de kostar 1000 kr/mån över självkostnadspris, så får de utan plats 500 kr/mån som lön för att de avstår plats (och de som har plats får 500 kr/mån rabatt). (Antar här lika andelar, 1 pers per bostadsrätt, o.s.v.
Fast de kan ju ha lika mycket behov av bilen som den rike. Varför ska de då behöva ge upp platsen när man kan lösa det mer rättvist. Man är ju trots allt medlem i samma förening och äger lika mycket av gemensamma ytor.
 
M marp68 skrev:
Räcker med debatten om marknadshyror i innerstan på även äldre lägenheter i Stockholm. Införs det kommer inga fattiga, sjuka eller de med lägre löner kunna bo (kvar) där.
Ska vi inte rotera dessa hyreskontrakt på samma sätt som de nedan?
M marp68 skrev:
Finns det inte platser till alla kan man som sagt köra självkostnadspris och rotera platserna.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi inte rotera dessa hyreskontrakt på samma sätt som de nedan?
Därför att kommunen kan bygga fler bostäder på sin egen mark, alt. köpa mark att bygga på, men det går ju inte att bygga fler parkeringsplatser än vad föreningen har mark till. Dessutom lite skillnad på boende och parkeringsplatser, tycker du inte? Även kommunens uppgift att planera och se till att alla har en bostad. Boende ska inte vara en marknad. Även idén med Brf startades av arbetarna för hundra år sedan, som gick samman, tog lån, kontrakterade en byggherre för att sedan kunna slippa ockerhyror.

Jag bor själv i bostadsrätt just för att slippa ockerhyra och dåliga värdar.

Men men, jag förstår att du försöker vara lite rolig
 
Redigerat:
Düsseldorff
S superfoot74 skrev:
Jag är ordf. i en brf centralt belägen i Karlstad. 65 lägenheter. Föreningen bildades 1943.
På 65 lägenheter har vi 18 parkeringar med motorvärmare. Hyran för en parker i få plats är 125kr/mån. Marknadsmässigt pris för en liknade parkering i Karlstad är 500kr/mån.
Jag anser att vårt pris dvs. 125kr är otroligt lågt och orättvist mot den majoritet boende i huset som inte har en parkering. 125kr för en minoritet kan väl ändå inte vara att se till alla boendes intresse?
När jag som ordf. Föreslår att priset ska höjas blir övriga i styrelsen arga och säger att avgiften för parkeringen ska bara täcka kostnaden för parkeringen.
Är detta rimligt?
Höj avgiften tills några som nu har en plats säger upp den på grund av priset medan några andra i föreningen gärna vill ha platserna. Där har du ditt marknadspris.
 
Grannens Häck
M marp68 skrev:
Om tanken är att man höjer priserna för att få bort köerna så blir det så till sist. Köerna försvinner för att de med mindre pengar ändå inte har råd att hyra parkeringen i längden. Och försvinner inte köerna med en höjning ska man alltså fortsätta höja tills den siste tvingats bort. Som sagt finns andra sätt att lösa det mer rättvist och solidariskt. Speciellt som olika yrken men arbete under lika lång tid ger olika inkomst.

Räcker med debatten om marknadshyror i innerstan på även äldre lägenheter i Stockholm. Införs det kommer inga fattiga, sjuka eller de med lägre löner kunna bo (kvar) där. Om de inte har någon som sponsrar dem.

Och vad Tidö vill och gör vet vi ju, så får de fortsätta så är ökade klassklyftor, segregation, utsatthet, kriminalitet, våld med mera någonting vi kommer se ännu mer av uttag. Räcker med att se hur det är i länder med större klassklyftor och fattigdom.
Du förtjänar inte ens ett svar när du inte ens kan förstå skillnaden på nationell partipolitik och en parkeringsplats i en BRF i Karlstad.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Dessutom lite skillnad på boende och parkeringsplatser, tycker du inte?
Nej inte ur "rotationsaspekten". Jag tycker ditt förslag är helt otänkbart och strider mot alla normala hyresavtal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte ur "rotationsaspekten". Jag tycker ditt förslag är helt otänkbart och strider mot alla normala hyresavtal.
Brf är en medlemsstyrd förening, där medlemmarna tillsammans äger och förvaltar ett hus. Alltså ett kollektiv. Inte en marknad. Hyr man ut till utomstående kan man ta ut vad som helst, men till medlemmarna bör det vara till självkostnadspris och så får man se till att det sker rättvist.
 
Är det rättvist att bara de som bott länge kan parkera billigt? Övriga måste betala mer och gå längre till parkeringen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Brf är en medlemsstyrd förening, där medlemmarna tillsammans äger och förvaltar ett hus. Alltså ett kollektiv.
Som en kommun då?

M marp68 skrev:
Hyr man ut till utomstående kan man ta ut vad som helst, men till medlemmarna bör det vara till självkostnadspris
Tycker du ja. Jag tycker prissättningen ska vara sådan att den främjar medlemmarnas ekonomiska intressen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.