Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Du förtjänar inte ens ett svar när du inte ens kan förstå skillnaden på nationell partipolitik och en parkeringsplats i en BRF i Karlstad.
Så brukar det låta när argumenten tryter. Man börjar håna eller ta till nävarna. Vi har helt enkelt bara olika perspektiv och värderingar.

En brf är en medlemsstyrd förening medlemmarna äger och förvaltar ett hus tillsammans, ett kollektiv alltså. Men där man inte valt sina grannar. Jag tycker inte man ska tjäna pengar på sina grannar och medlemmar ska behandlas rättvist, inte utifrån inkomst.

Nej, avgiften för parkeringen ska inte baseras på inkomst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det rättvist att bara de som bott länge kan parkera billigt? Övriga måste betala mer och gå längre till parkeringen.
Kö är inte det bästa, men mer rättvist än pengar. De var där först. Eller köar du inte på Ica? Du kanske tycker man ska kunna köpa sig förbi köerna i vården, båtklubben etc också. Pengar ska ge förutur till allt?

Sedan, som sagt, rotation är än mest rättvist i en förening anser jag. Alla får en möjlighet, oavsett kapital eller kötid.

• Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
De köerna kommer man fram i. Platserna betas av, så blir det inte i dessa fall. Så jag ser det inte som jämförbart.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
M marp68 skrev:
Kö är inte det bästa, men mer rättvist än pengar. De var där först. Eller köar du inte på Ica? Du kanske tycker man ska kunna köpa sig förbi köerna i vården, båtklubben etc också. Pengar ska ge förutur till allt?

Sedan, som sagt, rotation är än mest rättvist i en förening anser jag. Alla får en möjlighet, oavsett kapital eller kötid.
Du anser alltså att det är mer rättvist att en nyinflyttad barnfamilj som måste ha bil för att få vardagen att gå ihop inte kan få en parkeringsplats bara för att någon som sålt sin bil ändå har kvar sin parkeringsplats för att "Det är ju praktiskt om någon kommer och hälsar på mig".
Jag har väldigt svårt att se hur det skulle vara rättvist på något sätt att ett litet fåtal ska sitta på extremt fördelaktiga och subventionerade parkeringsplatser med gratis el samtidigt som resten inte ens har möjlighet att parkera.

Jag tror också att du missat det där med rika och fattiga.
Det är inte så att du tar från de som har det dåligt ställt genom att höja parkeringsavgiften så att kön försvinner.
Parkeringen är inte den stora delen i att ha en bil.
En hyfsad bil kostar rätt mycket att ha. Bara skatt och försäkring är för det mesta kring 1000 kr/månad om du inte kör med bilen.
Lägg därtill värdeminskning som redan på en rätt begagnad bil är en del pengar. Säg att det är en 8 år gammal bil som är värd 100 000 kr. Den minskar lätt i värde med 1000 kr/mån.
Service av bilen med oljebyten mm kostar en slant. Säg 500 kr/mån om du använder bilen normalmycket.
Det innebär att du har lätt 2500 i månaden i kostnad plus bränsle för en bil.

Och nu har jag pratat om någon som har en relativt gammal bil med låg värdeminskning.

Det är inte något som någon med dåligt med pengar skaffar.
Dom har ingen bil och därmed ingen parkering. Dvs alla parkeringsplatser går till folk med relativt god ekonomi som har råd att bekosta en bil.
Dessa välbeställda individer blir sedan subventionerade av de som har så dålig ekonommi att det inte har råd att ha någon bil eftersom parkeringsavgiften knappt täcker elkostnaden.

Det enda rättvisa är att de som har bil och parkeringsplats skall betala åtminstone vad det kostar föreningen att upplåta platserna.
det kan du inte på något sätt argumentera emot.
Om det då fortfarande är kö så skall man höja avgifterna så att de som inte längre behöver sin plats har en morot för att säga upp den så att någon som står i kön får en plats.
På så vis får de som har mest behov av en parkeringsplats tillgång till en plats.

• Gilla
bollen och 4 till
  • Laddar…
S
S superfoot74 skrev:
Helt riktigt att vi inte debiterar för el. På sista tiden har vi också fått byta ut två trasiga motorvärmare. 10.000 st😆
Jag som ordf. tycker 125 kr är pinsamt. 200 är i minsta laget också. Men du må tro att jag fått mina fiskar varma när jag föreslagit en höjning.
Ja. 10 000 är ju 7 års avgifter som försvinner. Det behövs inte speciellt mycket sådant för att föreningen skall gå back.
Jag skulle säga att förutsatt att det inte är någon som har elbil och dom använder sina motorvärmare relativt sparsamt. (max en timme åt gången och endast en gång om dagen vardagar) så behöver ni ta in ca 250 kr för att bara ha kostnadstäckning.
Om det är elbilar som laddas så behöver ni nog ta ut närmare 400 för att ha täckning för förbrukad el förutsatt att det inte är någon som kör långt.

Det fanns de som argumenterade emot höjning i vår förening också och då låg vi ändå på 50 kr/månad vilket var orimligt.
Men när jag visat upp att endast fastighetsskatten för ytan som vi lät vara parkering kostade så mycket och sedan tillkom underhåll av platserna i form målning av linjerna, sätta upp skyltar som går sönder eller lossnar, asfaltera om osv så var det ingen som argumenterade mot.

S
M marp68 skrev:

Alla köar på Ica. Å andra sidan så är det ju också så att Ica höjer priserna på toalettpapper om det säljer slut fortare än dom får in det. Exempelvis för att en massa människor tror att stora mängder toalettpapper skyddar mot Covid.

Varor som säljer slut fort ser Ica till att höja priset på för att dom ska kunna tjäna mer pengar och för att dom ska kunna hålla jämna steg med leveranserna. Tillgång och efterfrågan.

Så jag får bara stå i kö på Ica om jag är villig att betala det pris som Ica anser att varan skall kosta.

Och därmed borde det gälla samma sak för parkeringsplatser. Dvs att parkeringsplatserna skall prissättas så att tillgången matchar efterfrågan och om man är villig att betala det pris som föreningen vill ha så får man ställa sig i kö.

Eller hävdade du att det borde vara lika som på Ica utan att tänka igenom vad som faktiskt gäller där????

Vi har inte laddare och de använder motorvärmare sparsamt såvitt jag kan se. Men när jag tittar på vad det kostar att använda motorvärmare verkar det sjukt billigt ..50 öre timmen ca. Det är inte mycket att komma argumenterandes med.
Visst fastighetsskatten, men vi skulle ändå inte använda den markören till något annat skulle jag tro.

S
M marp68 skrev:
Fast de kan ju ha lika mycket behov av bilen som den rike. Varför ska de då behöva ge upp platsen när man kan lösa det mer rättvist. Man är ju trots allt medlem i samma förening och äger lika mycket av gemensamma ytor.
Du missar några saker här.
I en bostadsrätt så äger du inga ytor alls. Du har rätt att bo i en bostad..
Och du har missat att den absoluta majoriteten av de som har bil är förhållandevis "rika".
De som är förhållandevis "fattiga" har sällan bil eftersom själva innehavet av bilen är för dyrt.

Du får nog dessutom förklara var rättvisan är i att barnfamiljen som måste ha bil inte får någon parkeringsplats för att pensionären som inte längre har någon bil har kvar sin plats eftersom det ju är bra att ha om man får besök någon gång och den kostar ju än då inte så mycket.
Dessutom är det en massa "fattiga" personer som tvingas vara med och sponsra pensionärens innehav av en onödig parkeringsplats.

Det är nämligen det scenariot som blir fallet när man har för låga hyror på parkeringar. De platser som finns innehas av gamla människor för att det är de som haft tid att bo där så länge att dom fått en plats och när dom väl fått en plats så säger dom aldrig upp en innan dom dör eller flyttar eftersom platserna är så billiga att det ändå inte har någon betydelse.
Barnfamiljerna står utan parkering och tvingas ta dyrare platser längre bort

Förklara det rättvisa i det för jag förstår uppriktigt sagt inte hur någon på något sätt kan anse att det är rättvist.

S
S superfoot74 skrev:
Vi har inte laddare och de använder motorvärmare sparsamt såvitt jag kan se. Men när jag tittar på vad det kostar att använda motorvärmare verkar det sjukt billigt ..50 öre timmen ca. Det är inte mycket att komma argumenterandes med.
Visst fastighetsskatten, men vi skulle ändå inte använda den markören till något annat skulle jag tro.
50 öre i timmen. Det är helt orimligt. Vart har du fått den siffran ifrån???
En normal motorvärmare och kupevärmare drar ca 2000 watt tillsammans.
Det betyder 2 kWh varje timme.
Under vinterhalvåret så ligger elpriset inklusive el, överföring och energiskatt på närmare 2 kr/ kWh i snitt. Dvs det kostar 4 kr/h att köra motorvärmaren.

50 öre i timmen får du inte till ens om du kör motorvärmaren under Juli när elen är som billigast och du ser till att koppla ur kupévärmaren. Bara energiskatten på elen kostar över 1 kr/timme som du kör motorvärmaren.

Och det faktum att föreningen inte har laddare betyder inte att man inte kan ladda en elbil. De flesta som har en elbil eller laddhybrid har en mobil laddbox som man kan koppla in i ett vanligt eluttag och ladda sin elbil. Det ger en väldigt låg laddhastighet men det spelar ju ingen roll om man har bilen stående hela natten.

Det var flera i min förra förening som hade sådana inkopplade i motorvärmaruttagen. Men där betalade dom själva för förbrukad el så det straffade inte föreningen.

Däremot har det problemet att gamla elanläggningar ofta inte tål så hög belastning vilket leder till att man får bränder pga värmeutveckling i elinstallationen. Det är mer än ett garage som brunnit ned pga det.

Till TS: kanske ge som förslag att koppla p-platserna till ett specifikt regnr.

Där jag bodde tidigare i södra sthlm hade vi en stor förening på ca 250 lägenheter men enbart 18 p-platser. Även här var hyran låg.
Det jag märkte efter ett tag var att vissa verkar satt i system att hyra ut i andra hand, vilket gjorde att platserna aldrig blev lediga. De flesta plasterna hyrdes av boende som bott +30 år i föreningen.

Koppla platsen mot registreringsnummer kan vara ett alternativ om detta är ett problem. Men det kanske blir långsökt när man behöver gräva i vem som äger vad osv bland föreningens medlemmar.

S
A Andemannen skrev:
Till TS: kanske ge som förslag att koppla p-platserna till ett specifikt regnr.

Där jag bodde tidigare i södra sthlm hade vi en stor förening på ca 250 lägenheter men enbart 18 p-platser. Även här var hyran låg.
Det jag märkte efter ett tag var att vissa verkar satt i system att hyra ut i andra hand, vilket gjorde att platserna aldrig blev lediga. De flesta plasterna hyrdes av boende som bott +30 år i föreningen.

Koppla platsen mot registreringsnummer kan vara ett alternativ om detta är ett problem. Men det kanske blir långsökt när man behöver gräva i vem som äger vad osv bland föreningens medlemmar.
Det kan ju vara en lösning om det är så att det är medlemmar som i onödan behåller platser för att hyra ut i andra hand.
Dock ska man tänka på att dels måste föreningen då hålla koll på vilka regnummer som står på platserna och se till att hantera administration för att hålla listan aktuell om någon byter bil eller liknande.
Plus att det då blir trassel om det är medlemmar som kanske har sin bil inne på verkstad och fått låna en bil tillfälligt

• Gilla
Andemannen
  • Laddar…
S stefanbarme skrev:
Du missar några saker här.
I en bostadsrätt så äger du inga ytor alls. Du har rätt att bo i en bostad..
Och du har missat att den absoluta majoriteten av de som har bil är förhållandevis "rika".
De som är förhållandevis "fattiga" har sällan bil eftersom själva innehavet av bilen är för dyrt.

Du får nog dessutom förklara var rättvisan är i att barnfamiljen som måste ha bil inte får någon parkeringsplats för att pensionären som inte längre har någon bil har kvar sin plats eftersom det ju är bra att ha om man får besök någon gång och den kostar ju än då inte så mycket.
Dessutom är det en massa "fattiga" personer som tvingas vara med och sponsra pensionärens innehav av en onödig parkeringsplats.

Det är nämligen det scenariot som blir fallet när man har för låga hyror på parkeringar. De platser som finns innehas av gamla människor för att det är de som haft tid att bo där så länge att dom fått en plats och när dom väl fått en plats så säger dom aldrig upp en innan dom dör eller flyttar eftersom platserna är så billiga att det ändå inte har någon betydelse.
Barnfamiljerna står utan parkering och tvingas ta dyrare platser längre bort

Förklara det rättvisa i det för jag förstår uppriktigt sagt inte hur någon på något sätt kan anse att det är rättvist.
Tack!👍

Informationen kom från tre olika platser bl.a M Sverige - motorvärmare. Texten löd:

Elektriska motorvärmare​

Värmeelementet har normalt en effekt på 400–600 watt. Det betyder att en timmes användning kostar cirka 50 öre. Samtidigt minskar värmen slitaget på motor och avgasreningssystem. Motorvärmaren är energieffektiv vid temperaturer ända upp till +10°.

A Andemannen skrev:
Koppla platsen mot registreringsnummer kan vara ett alternativ om detta är ett problem.
Så om man har en låne-/hyrbil när ens normala bil är på verkstad ska man inte få parkera? Verkar lite opraktiskt.

S superfoot74 skrev:
Det betyder att en timmes användning kostar cirka 50 öre.
Får du nog revidera uppåt en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.