Ska placera en byggbod 3x9m på gården. Det lutar orderligt så nu har vi grävt och lagt på makadam. Men det blev ju bäldigt högt i ena änden och vi är rädda för att det kalvar iväg om vi ställer dit boden. Hur gör vi enklast?🤔
Tar undan makadam och använder högre plintar i ena änden?
Eller bygga en stödmur i den höga änden?
Annan lösning?
Vi vill inte lägga upp jord och ha gräs där för det blir så jävligt att klippa runt om i olika nivåer. 🙄
Annan lösning?
Vi vill inte lägga upp jord och ha gräs där för det blir så jävligt att klippa runt om i olika nivåer. 🙄
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Högre plintar låter väl rimligt ?K Klatons skrev:Ska placera en byggbod 3x9m på gården. Det lutar orderligt så nu har vi grävt och lagt på makadam. Men det blev ju bäldigt högt i ena änden och vi är rädda för att det kalvar iväg om vi ställer dit boden. Hur gör vi enklast?🤔
Annan lösning?
Som du skriver så är ju risken att det rasar undan i den änden annars...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast vad är tanken? Ska den stå där tillfälligt eller vad? Är det bara tillfälligt så skulle jag väl ha ställt den på nåt istället. Byggt nå plintar i trä som är högre i ena änden och lägre i den andra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
väldigt höga plintar lär det väl ändå inte bli? Jag har sett byggbodar stå på mark med 45 graders lutning och där det bara var byggt en träkonstruktion under. Ser ju nästan ut som en ganska grov stock skulle fungera liggande på tvären.
Om du paddar det där ordentligt och har under 45° vinkel har jag svårt att se att det ska rasa iväg över tid. De flesta av våra vägar ligger ju trots allt kvar ganska länge bredvid diken, och där snackar vi helt andra påfrestningar.
Tyvärr kommer gräs och ogräs börja växa allt eftersom om du inte håller efter.
Lägg plattor runt om?
Lägg plattor runt om?
Det är en idé vi har bollat, att padda. Ja, det kan tänkas bli plattor i kanten mot gräset. Kanske även mot gården.Lostmoose skrev:
Om du paddar det där ordentligt och har under 45° vinkel har jag svårt att se att det ska rasa iväg över tid. De flesta av våra vägar ligger ju trots allt kvar ganska länge bredvid diken, och där snackar vi helt andra påfrestningar.
Lägg plattor runt om?
Klicka här för att svara