Vi ska köpa ett willab garden sqare på cirka 15,5 kvm som vi planerar att ställa i höjd med vår nuvarande altan för att ha det som ett "uterum". Jag blir inte riktigt klok på det bästa sättet att göra grundarbetet. Vi bor i Gävle så frostfritt är väldigt djupt ner(typ 1,8 enligt en entreprenör) och jag ser två alternativ:
1. Gräv ur hela ytan 40 cm och typ en meter ner för plintar på 6 ställen, gjuta plintar med grus i botten och fylla upp ytan med typ 8-16. Avsluta med 0-4 eller motsvarande och stenlägga hela ytan inuti växthuset och bygga trall "runt" ramen på denna. Man når ju aldrig frostfritt djup på detta så frågan är om det är en riskabel lösning
2. Gräva ur hela ytan 40 cm, fylla upp med 8-16(padda såklart) och sen sätta betongplattor och terassfötter. Bygga regelverk i trä så man bygger ut altanen, ställa växthuset på regelverket och lägga trall utvändigt/invändigt

Hur har ni gjort och hade ni gjort något annorlunda idag? Jag är lite orolig för tjälsättningar och att det ska sprängas i närheten de närmaste året så det är viktigt med en så stabil lösning som möjligt

johan_gavle johan_gavle skrev:
Vi ska köpa ett willab garden sqare på cirka 15,5 kvm som vi planerar att ställa i höjd med vår nuvarande altan för att ha det som ett "uterum". Jag blir inte riktigt klok på det bästa sättet att göra grundarbetet. Vi bor i Gävle så frostfritt är väldigt djupt ner(typ 1,8 enligt en entreprenör) och jag ser två alternativ:
1. Gräv ur hela ytan 40 cm och typ en meter ner för plintar på 6 ställen, gjuta plintar med grus i botten och fylla upp ytan med typ 8-16. Avsluta med 0-4 eller motsvarande och stenlägga hela ytan inuti växthuset och bygga trall "runt" ramen på denna. Man når ju aldrig frostfritt djup på detta så frågan är om det är en riskabel lösning
2. Gräva ur hela ytan 40 cm, fylla upp med 8-16(padda såklart) och sen sätta betongplattor och terassfötter. Bygga regelverk i trä så man bygger ut altanen, ställa växthuset på regelverket och lägga trall utvändigt/invändigt

Hur har ni gjort och hade ni gjort något annorlunda idag? Jag är lite orolig för tjälsättningar och att det ska sprängas i närheten de närmaste året så det är viktigt med en så stabil lösning som möjligt
Lider med dig, helt omöjligt att få något rakt svar på hur man ska göra grunden till ett växthus om man inte vill gå hela vägen ner till frostfritt. Beror nog väldigt mycket på hur tjälskjutande jorden är.

Kanske värt att kika på "floating Foundation" som inte verkar vara en grej här i Sverige. Kanske på goda grunder.

Men hur gör ni för uppe i norr när ni bygger en uppfart? Inte gräver ni ner till frostfritt då eller? Och den tar vikten av en hel bil

Hei!

De gånger jag varit med och byggt mindre och större fundament på lösmassor så har vi grävt ned en bit för att få ned dränerande massor och säkrat att hålet inte blir stående med vatten, sedan två lager XPS som går tillräckligt långt ut för att frosten, som går 45gradigt ned genom isoleringen inte ska frysa marken under fundamentet.

Kan du få bort vatten i gropen så du kommit långt, sedan om du gräver 0,5m ned behöver du troligen bara ha XPS som sticker ut 1,3m på vardera sida om fundamentet.
Stora delar av området rundt Hamar i Norge är bygd på den prinsipen när vi inte grävt ned til frostfritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.