Jag ska montera en 230/24 volts transformator som ska ge 6,3 A på sekundärsidan. Nu undrar jag om någon kan svara på hur denna ska avsäkras?

Tacksam för svar
 
Menar du på sekundären? Du vill ha ut 6,3A, men hur mycket kan tranformatorn ge? Alltså, vill du skydda transformatorn eller lasten?
 
Men putte, behöver du fråga om det.
Sekundart finns det glasrörssäkringar 5x20 mm 6,3 A
Primärt är lite knepigare.
Trög glasrör tål 16 x märkström under en halvperiod.
Transformator BÖR ha 15% marginal på magnetiseringen innan den bottnar.

Strömstöten vid tillslag kan bli = primärspänningen / primärresistansen *0,85

Säkring = strömstöt / 16, nästa högre värde.

Protte
 
  • Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar du på sekundären? Du vill ha ut 6,3A, men hur mycket kan tranformatorn ge? Alltså, vill du skydda transformatorn eller lasten?
Lasten tar 6,3 A (24 volt) och transformatorn ger 8A max på sekundären. Vill skydda både trafon och lasten. Hur gör jag?
 
prototypen prototypen skrev:
Men putte, behöver du fråga om det.
Sekundart finns det glasrörssäkringar 5x20 mm 6,3 A
Primärt är lite knepigare.
Trög glasrör tål 16 x märkström under en halvperiod.
Transformator BÖR ha 15% marginal på magnetiseringen innan den bottnar.

Strömstöten vid tillslag kan bli = primärspänningen / primärresistansen *0,85

Säkring = strömstöt / 16, nästa högre värde.

Protte
Då räcker det inte att skydda trafon med en 6A dvärg innan trafon och densamma efter?
 
tommib
Nej, du ska väl inte dimensionera efter att dvärgen klarar In *1,13 utan att lösa.

Finns det någon särskild anledning till dvärgbrytare? Är det en DIN-monterad trafo?
 
Japp, en DIN monterad trafo och lasterna är belysning
 
5
Finns annars motorskyddsbrytare å sätta dit på primärsidan, så här du lite flexibilitet när det gäller strömvärden och om du vill skaffa en större trafo, eller om du bara vill ställa ner skyddet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.