3 215 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur avsäkra transformator
Jag ska montera en 230/24 volts transformator som ska ge 6,3 A på sekundärsidan. Nu undrar jag om någon kan svara på hur denna ska avsäkras?
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Menar du på sekundären? Du vill ha ut 6,3A, men hur mycket kan tranformatorn ge? Alltså, vill du skydda transformatorn eller lasten?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men putte, behöver du fråga om det.
Sekundart finns det glasrörssäkringar 5x20 mm 6,3 A
Primärt är lite knepigare.
Trög glasrör tål 16 x märkström under en halvperiod.
Transformator BÖR ha 15% marginal på magnetiseringen innan den bottnar.
Strömstöten vid tillslag kan bli = primärspänningen / primärresistansen *0,85
Säkring = strömstöt / 16, nästa högre värde.
Protte
Sekundart finns det glasrörssäkringar 5x20 mm 6,3 A
Primärt är lite knepigare.
Trög glasrör tål 16 x märkström under en halvperiod.
Transformator BÖR ha 15% marginal på magnetiseringen innan den bottnar.
Strömstöten vid tillslag kan bli = primärspänningen / primärresistansen *0,85
Säkring = strömstöt / 16, nästa högre värde.
Protte
Då räcker det inte att skydda trafon med en 6A dvärg innan trafon och densamma efter?prototypen skrev:
Men putte, behöver du fråga om det.
Sekundart finns det glasrörssäkringar 5x20 mm 6,3 A
Primärt är lite knepigare.
Trög glasrör tål 16 x märkström under en halvperiod.
Transformator BÖR ha 15% marginal på magnetiseringen innan den bottnar.
Strömstöten vid tillslag kan bli = primärspänningen / primärresistansen *0,85
Säkring = strömstöt / 16, nästa högre värde.
Protte
Japp, en DIN monterad trafo och lasterna är belysning
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Finns annars motorskyddsbrytare å sätta dit på primärsidan, så här du lite flexibilitet när det gäller strömvärden och om du vill skaffa en större trafo, eller om du bara vill ställa ner skyddet.
Klicka här för att svara
