Vill du ha kvar en bit vägg överst hade jag byggt den i efterhand av reglar och gips. Det är en bra ide att ha ett "stopp" uppe mot taket för mat-os som annars sprids ut i övriga rummet

• Gilla
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
S singemoller skrev:
Vill du ha kvar en bit vägg överst hade jag byggt den i efterhand av reglar och gips. Det är en bra ide att ha ett "stopp" uppe mot taket för mat-os som annars sprids ut i övriga rummet
Ja, det är en bra idé. Eftersom mötet mellan vägg och tak är en mjuk putsad förnimmelse av stuck hade det varit fint att behålla, men det kanske kommer riskera att fall ner och bli svårt att ordna.

Jag hade annars tänkt att man kunde fästa en planka, se bild.
Schematisk illustration av vägg-takmöte med tillägg av en planka som ska fästas och målas för att matcha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räkna med att innerväggen inte sitter tillräckligt fast i taket för att kunna sparas. I min lägenhet från 1936 är innerväggarnas enda säkring mot innertaket fyrtumsspik islagen i innertaket och sedan bockad och inkletat i murbruk.

Bättre i så fall är att riva hela väggen och sedan bygga en gipsskiveklädd regelstruktur fäst i innertak och väggar. De välvda takvinklar du har nu kan återskapas med gipsputs mot innertak och gipsskiva.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Räkna med att innerväggen inte sitter tillräckligt fast i taket för att kunna sparas. I min lägenhet från 1936 är innerväggarnas enda säkring mot innertaket fyrtumsspik islagen i innertaket och sedan bockad och inkletat i murbruk.

Bättre i så fall är att riva hela väggen och sedan bygga en gipsskiveklädd regelstruktur fäst i innertak och väggar. De välvda takvinklar du har nu kan återskapas med gipsputs mot innertak och gipsskiva.
Grymt! Tack för tipset!

Hur gick det att riva väggen? Har du något råd? Jag har en liknande vägg att riva och upptäckt att det är slaggplattor.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Hur gick det att riva väggen? Har du något råd? Jag har en liknande vägg att riva och upptäckt att det är slaggplattor.
Hej! Förlåt för sent svar, vi rev den med bilningshammare och plockade ner slaggplatta för slaggplatta. Det gick bra, en del damm men vi sprutade med blomspruta för att få ner det snabbt till golvet (som var täckt). Hur gick det för dig?

Perforerade en 20x20 cm ruta och gick sen på med handslägga. Dammigt värre! Ställde mig i fönstret lite då och då så inte grannarna skulle tro att det brann Nu är väggen borta och jag har fått mersmak.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Perforerade en 20x20 cm ruta och gick sen på med handslägga. Dammigt värre! Ställde mig i fönstret lite då och då så inte grannarna skulle tro att det brann Nu är väggen borta och jag har fått mersmak.
Haha, ja, visst får man mersmak? :)

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Haha, ja, visst får man mersmak? :)
Hej Oscar, hur gjorde du upp mot taket, sparade du 20 cm eller var det omöjligt att spara så då det bara föll ner liksom?

S simonnnn skrev:
Hej Oscar, hur gjorde du upp mot taket, sparade du 20 cm eller var det omöjligt att spara så då det bara föll ner liksom?
Jag gick rent hela vägen upp.
Problemet blev att många års målningar gjorde att vägg/tak ”satt ihop” av färgen och sjok av takets färg drogs av.
Hade jag gjort om det idag hade jag skurit in till takbetongen så takfärgen inte följde med.

Hade jag behållit en del av väggen mot tak hade jag lagt ett snitt innan jag började riva. Sen behöver snittet växlas av så man inte får kvarvarande vägg i huvudet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.