17 485 läst ·
24 svar
17k läst
24 svar
Hur riva lättbetonginnervägg så dammfritt och enkelt som möjligt?
Medlem
· västra götaland
· 128 inlägg
Vill du ha kvar en bit vägg överst hade jag byggt den i efterhand av reglar och gips. Det är en bra ide att ha ett "stopp" uppe mot taket för mat-os som annars sprids ut i övriga rummet
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Ja, det är en bra idé. Eftersom mötet mellan vägg och tak är en mjuk putsad förnimmelse av stuck hade det varit fint att behålla, men det kanske kommer riskera att fall ner och bli svårt att ordna.S singemoller skrev:
Jag hade annars tänkt att man kunde fästa en planka, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna med att innerväggen inte sitter tillräckligt fast i taket för att kunna sparas. I min lägenhet från 1936 är innerväggarnas enda säkring mot innertaket fyrtumsspik islagen i innertaket och sedan bockad och inkletat i murbruk.
Bättre i så fall är att riva hela väggen och sedan bygga en gipsskiveklädd regelstruktur fäst i innertak och väggar. De välvda takvinklar du har nu kan återskapas med gipsputs mot innertak och gipsskiva.
Bättre i så fall är att riva hela väggen och sedan bygga en gipsskiveklädd regelstruktur fäst i innertak och väggar. De välvda takvinklar du har nu kan återskapas med gipsputs mot innertak och gipsskiva.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Grymt! Tack för tipset!Z ZipLock skrev:Räkna med att innerväggen inte sitter tillräckligt fast i taket för att kunna sparas. I min lägenhet från 1936 är innerväggarnas enda säkring mot innertaket fyrtumsspik islagen i innertaket och sedan bockad och inkletat i murbruk.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Hej! Förlåt för sent svar, vi rev den med bilningshammare och plockade ner slaggplatta för slaggplatta. Det gick bra, en del damm men vi sprutade med blomspruta för att få ner det snabbt till golvet (som var täckt). Hur gick det för dig?oshu skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Jag gick rent hela vägen upp.S simonnnn skrev:
Problemet blev att många års målningar gjorde att vägg/tak ”satt ihop” av färgen och sjok av takets färg drogs av.
Hade jag gjort om det idag hade jag skurit in till takbetongen så takfärgen inte följde med.
Hade jag behållit en del av väggen mot tak hade jag lagt ett snitt innan jag började riva. Sen behöver snittet växlas av så man inte får kvarvarande vägg i huvudet
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Enklaste sättet att riva gamla gipsskivor?
Byggmaterial & Byggteknik -
Delvis riva murstock för insatskamin?
Riva delar av skorsten, kanske inte så bra …
Riva bskom fasad och sätta vindpapp eller behålla och sätta spikläkt
Fasad -
Svartmögel, sanera eller riva och bygga om?
Utbyggnad och tillbyggnad