416 läst ·
2 svar
416 läst
2 svar
Riva plåtfasad innan vintern.
Jag har ett hus från 1910 där det sitter plåt (från 70-talet) utanpå den ursprungliga träpanelen. Mellan plåten och träpanelen ligger gul isolering, troligen glasull (typ Gullfiber). Panelen verkar vara målad med linoljefärg och ser torr ut där jag kikat, men jag vet förstås inte skicket innan allt är frilagt.
Min fråga är: går det att ta ner plåten redan nu inför vintern och låta huset stå med träpanelen, eller är det bättre att vänta till våren för att undvika fuktrisker?
Jag vill gärna se hur fasaden mår för att kunna ta in bra offerter, och har lite tid över just nu så jag skulle kunna börja riva själv. Jag förstår att råden kan skilja beroende på skick, men jag är nyfiken på andras erfarenheter av att riva plåtfasad inför vintern. Är det något särskilt jag bör tänka på om jag väljer att riva redan nu?
Min fråga är: går det att ta ner plåten redan nu inför vintern och låta huset stå med träpanelen, eller är det bättre att vänta till våren för att undvika fuktrisker?
Jag vill gärna se hur fasaden mår för att kunna ta in bra offerter, och har lite tid över just nu så jag skulle kunna börja riva själv. Jag förstår att råden kan skilja beroende på skick, men jag är nyfiken på andras erfarenheter av att riva plåtfasad inför vintern. Är det något särskilt jag bör tänka på om jag väljer att riva redan nu?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Det du bör tänka på är nog att ha tex pressenningar, plyfaskivor eller annan täckning redo om du skulle hitta problem i fasaden undertill som behöver täckas tillfälligt. Dessutom kan du behöva täcka vid tex fönstersmygar eller annas som du kan behöva riva bort, så inte regn/snö/fukt kommer inF FIALISA-24 skrev:Jag har ett hus från 1910 där det sitter plåt (från 70-talet) utanpå den ursprungliga träpanelen. Mellan plåten och träpanelen ligger gul isolering, troligen glasull (typ Gullfiber). Panelen verkar vara målad med linoljefärg och ser torr ut där jag kikat, men jag vet förstås inte skicket innan allt är frilagt.
Sen antar jag att huset är uppvärmt ? Så river du plåt + isolering så kommer det förstå kosta mer att hålla uppvärmt nu under vintern, än om du skulle gjort motsvarande under sommaren - så räkna med det i budgeten.
Rent generellt är det bättre att göra utvändiga arbeten under sommaren: Vintern bjuder på låga temperaturer, snö och mer nederbörd. Det betyder inte att det är omöjligt, bara lite meckigare och mer kostsamt i de flesta fall.
Tack. Det var detta jag var orolig för. Med vänlig hälsning,klaskarlsson skrev:
Det du bör tänka på är nog att ha tex pressenningar, plyfaskivor eller annan täckning redo om du skulle hitta problem i fasaden undertill som behöver täckas tillfälligt. Dessutom kan du behöva täcka vid tex fönstersmygar eller annas som du kan behöva riva bort, så inte regn/snö/fukt kommer in
Sen antar jag att huset är uppvärmt ? Så river du plåt + isolering så kommer det förstå kosta mer att hålla uppvärmt nu under vintern, än om du skulle gjort motsvarande under sommaren - så räkna med det i budgeten.
Rent generellt är det bättre att göra utvändiga arbeten under sommaren: Vintern bjuder på låga temperaturer, snö och mer nederbörd. Det betyder inte att det är omöjligt, bara lite meckigare och mer kostsamt i de flesta fall.
Klicka här för att svara