Hur rensar man lättast ett avlopp/vattenlås av märket Rännilen till ett handfat i badrummet

• Avlopp och vattenlås under ett handfat i badrummet, med flera rör och slangar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppssystem under handfat, Rännilen vattenlås, slangar och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Magnus E K
Den gula pluggen ska gå att skruva (vrida) loss med handkraft, sen är det enkelt att rensa vattenlåset från all trevlig gegga som fastnat där.

G Gunnar Oleniusson skrev:
Hur rensar man lättast ett avlopp/vattenlås av märket Rännilen till ett handfat i badrummet
Är det något man borde klara själv om man är normalhändig eller bör man anlita en rörläggarfirma?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Magnus E K
Är det något man borde klara själv om man är normalhändig eller bör man anlita en rörläggarfirma?
Hm, jag testade min vid installationen i höstas och då gick det bra, men när jag provade nu var den rejält trög. Har redan ont i fingrarna efter andra jobb så provade med en stor skiftnyckel istället vilket gick enkelt.

Düsseldorff
Ja, du bör klara av att rensa ett vattenlås även om du har centralplacerade tummar. Hur är det möjligt att du aldrig har gjort detta tidigare?

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
När det gäller handfat, så sitter ofta stoppet inte nere i vattenlåset, utan det är hår blandat med tvålrester som fastnar på vägen ned. Det brukar finnas en eller flera "armar" som går till hålet för centrumskruven. På dessa fastnar hår och annat. Man brukar få skrapa och vispa med en lång skruvmejsel uppifrån. Ofta räcker det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.