engs engs skrev:
"Mudin Express"? Ska enligt reklamen inte ge några stenar, verkar få bra recensioner.

Hur ser det ut där du pillat bort kakelplattorna runt? Sitter dessa så de är rent kosmetiskt och inte förstör tätskiktet när de är borta borde man väl kunna installera en ny duschkabin?

Nån variant som inte byggs in och är lättare under håll då.
Ja, Mudin Express. Köp två stora och kör enligt instruktionerna.

M Marcus123456 skrev:
Ja, Mudin Express. Köp två stora och kör enligt instruktionerna.
Klart värt ett försök. Får beställa en burk asap

• Gilla
Marcus123456
  • Laddar…
T thomas.ericson skrev:
Enkelt faktiskt! Använd en våtdammsugare. Det kommer lukta f-n, men det betyder att du fått bort proppen.
Fyll vattenlåset och lukten är borta😁
Men hur skulle det funka om det är ett öppet rör som rinner ned i golvbrunnen under kabinen ?
Då skulle ju dammsugaren bara suga luft?

Jag tror tyvärr att ngn tänk mer estetik än funktion och kalkat in panelerna under duschen, så det är nog bara att ta bort tillräckligt med kakel och foam under för att kunna öppna en sådan sektion och komma åt som gäller...
Ser iaf inte ut som man bryter ngt tätskikt där...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Lite OT, men på tal om idiotiska konstruktioner, är på semester i Spanien just nu, i vår bungalow har de inbyggd duschkabin med gissningsvis vattenlås under kabinen. Hur som helst så är det delvis stopp under kabinen, vilket gör att det rinner ut vatten mellan golvet och kabinen.
En duschhörna med glasdörrar, en vit bricka och en träliknande golvbeläggning på ett badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som grädde på moset har de ju total avsaknad av tätskikt vilket gör att vattnet tränger ner genom laminatgolvet och undergolvet har börjat svälla/ruttna. Så golvet sviktar lite här och där och laminatet är åt helvete:
Tröskel till en dörröppning, synlig skada på laminatgolv, inomhusmiljö, detaljbild av golv och dörrkarm.
Skapa konto

Säga vad man vill om Sveriges hårda branschregler, men inga regler alls verkar inte så bra. Bungalown är kanske tio år gamla och snart dags att riva om du frågar mig

Vad gäller ts fall. Riv bort sockeln och var glad att där åtminstone verkar finnas ett fungerande tätskikt under.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Fox Lane och 4 till
  • Laddar…
C
M Malinlars skrev:
Jag vet. Vi har dock stoppat huvudet i sanden och skjutit problemet framför oss. Men nu behöver vi ta tag i det.
Ja, det var mer riktat till de respondenter som är inne på propplösare m.m. Det är i bästa fall bara ett sätt att skjuta problemet framför sig. Rätt ofräscht att låta gamla ruttnande hårtofsar ligga där och gotta sig år efter år även om de inte syns där under. Och då är jag ändå inte pedant på något vis.

Rejäl skrev:
Bara för att produkten har en exempelbild i sin installations anvisning av ett avloppsrör under kabinen så betyder det inte att så är fallet här, är det så så är det ett stort avsteg ifrån våra byggregler om att ha en brunn med vattenlås på golvet som vi har haft som standard länge..
Varför tror du att det är en "exempelbild", och inte en bild/skiss/ritning på hur duschen är konstruerad. Dock vet vi inte hur man låtit flexröret gå vidare. Men jag vill hävda att det är ett byggfel, som bryter mot Säkert Vatten, om den går ner i en golvbrunn. Detta är en inbyggd duschkabin, där inga möjligheter att inspektera eller rensa golvbrunnen, finns.
Det går inte att jämföra med en löst, ditställd enkel duschkabin.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det var mer riktat till de respondenter som är inne på propplösare m.m. Det är i bästa fall bara ett sätt att skjuta problemet framför sig. Rätt ofräscht att låta gamla ruttnande hårtofsar ligga där och gotta sig år efter år även om de inte syns där under. Och då är jag ändå inte pedant på något vis.
Jo mycket sannolikt är det så och det är ju därför spolbilsfirmorna investerat i mindre fordon med högtrycksspolslangar för att få bort eländet enkelt.

M Malinlars skrev:
Förstår inte hur du menar. Vilken krage runt silen? Går inte att komma åt något från det hållet
Först och främst skruvar du bort de två skruvarna på metallringen. Lyft sedan bort den. Därefter bör det att lossa plastkragen som sitter under och runt den. Plastkragen som jag gissar är ca 15cm i diameter. Kanske måste du skruva något kvarts varv, eller försiktigt bryta lite med en skruvmejsel. Du kommer då få upp hela vattenlåset, och flexslangen, som man ser på din bild.

Jag tror man kan släppa fokuset på kabinen i sig och dess vattenlås med slang. Det är ju vatten på golvet som inte rinner undan och det är väl en till brunn där med ett vattenlås. Det är väl där det är fullt med skit. Når man inte in dit med armen och kan känna ner i brunnen ?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Det där måste byggas om så att det går att underhålla. Ta bort allt kakel runt duschkabinen och även materialet det är monterat på. Sedan löser du ditt problem med stoppet. Därefter mäter du upp och beställer en plåt i valfri färg som du kan montera där kaklet satt.

A AG A skrev:
Först och främst skruvar du bort de två skruvarna på metallringen. Lyft sedan bort den. Därefter bör det att lossa plastkragen som sitter under och runt den. Plastkragen som jag gissar är ca 15cm i diameter. Kanske måste du skruva något kvarts varv, eller försiktigt bryta lite med en skruvmejsel. Du kommer då få upp hela vattenlåset, och flexslangen, som man ser på din bild.
Det finns ingenting att lossa i plasten. Finns ingen skarv eller något att skruva. Skruvar man bort metallringen rasar bara slangen under ner vilket gör att jag inte får fast den igen

• Vit, smutsig diskho med skadad avloppsbrunn och synlig skruv. Behöver rengöras.
    Skapa konto
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det där måste byggas om så att det går att underhålla. Ta bort allt kakel runt duschkabinen och även materialet det är monterat på. Sedan löser du ditt problem med stoppet. Därefter mäter du upp och beställer en plåt i valfri färg som du kan montera där kaklet satt.
Hela duschen ska bort är tanken. Inte bara listen nedtill

S Stefan1972 skrev:
Jag tror man kan släppa fokuset på kabinen i sig och dess vattenlås med slang. Det är ju vatten på golvet som inte rinner undan och det är väl en till brunn där med ett vattenlås. Det är väl där det är fullt med skit. Når man inte in dit med armen och kan känna ner i brunnen ?
Nej tyvärr når man inte brunnen. Det är liksom det stora problemet

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Nej tyvärr når man inte brunnen. Det är liksom det stora problemet
Jo men en riktig klenare högtrycksspolslang med bakåtriktade strålar når mycket sannolikt även brunnen och kan nog rensa upp i stoppet.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Varför tror du att det är en "exempelbild", och inte en bild/skiss/ritning på hur duschen är konstruerad. Dock vet vi inte hur man låtit flexröret gå vidare. Men jag vill hävda att det är ett byggfel, som bryter mot Säkert Vatten, om den går ner i en golvbrunn. Detta är en inbyggd duschkabin, där inga möjligheter att inspektera eller rensa golvbrunnen, finns.
Det går inte att jämföra med en löst, ditställd enkel duschkabin.
Hur kabinen är byggd frågasätter jag inte utan att det bör vara en brunn på golvet med vattenlås..
Sådana hära duschkabiner är inte bra ifrån underhållssyn😢

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.