61 785 läst ·
195 svar
62k läst
195 svar
Hur rensar jag avloppet i duschen från helvetet
Det sitter väl ett vattenlås på undersidan av kabinen, se inlägg #122. Stoppet är sannolikt efter det vattenlåset, tror det är omöjligt att komma åt med en högtrycksslang.P paralun skrev:
Jo jag kollade skissen i manualen, år det en massa hår så är det nog även stopp i slangen samt "klumpen" i brunnen.D Dublin skrev:
https://www.manualslib.com/manual/2633759/Teuco-155.html?page=10#manual
Ett riktigt högtrycksspolmunstycke har ju strålar både framåt och bakåt och äter sig fram i gojjan.
Annars är det bara att riva eländet direkt....
Anlita en spolfirma varje gång golvbrunnen skall rengöras? Lite sjukt, men OK.P paralun skrev:
I det här fallet tvivlar jag dock starkt på att man kommer igenom med en spolslang genom duschens vattenlås, genom flexslangen, ner i brunnen och genom brunnens vattenlås. Även om man skulle lyckas skulle en stor del av geggamojjan bubbla upp ur brunnen och hamna i blindutrymmet och ligga där och jäsa.
Okej, en uppdatering. Åkte många mil till närmsta byggvaruhus och köpte ett rensband och propplösande gel. Upptäckte också att det finns en golvbrunn i bastun som på ngt sätt hänger ihop med den under duschen (kommer upp vatten där när man häller vatten i duschen). Har liksom helt missat detta tidigare (kanske hade varit bra för er att veta)
Så hällde kort och gott ner gelen i både dusch och golvbrunnen i bastun. Lät verka. Körde med avloppsrensaren och nu rinner vattnet problemfritt.
Och ja, ni behöver inte läxa upp mig, jag vet att det är en kortsiktig lösning. Men det funkar förhoppningsvis över sportlovet och kanske påsklovet när vi är här så får vi försöka jaga rätt på en hantverkare som kan hjälpa oss få ut eländet till sommaren.
Tack för alla tips och råd!
Så hällde kort och gott ner gelen i både dusch och golvbrunnen i bastun. Lät verka. Körde med avloppsrensaren och nu rinner vattnet problemfritt.
Och ja, ni behöver inte läxa upp mig, jag vet att det är en kortsiktig lösning. Men det funkar förhoppningsvis över sportlovet och kanske påsklovet när vi är här så får vi försöka jaga rätt på en hantverkare som kan hjälpa oss få ut eländet till sommaren.
Men vafan Malinlars, även om ni är 3 döttrar + en kvinna så kan ni väl samsas så länge om de 2 andra duscharna. Rymdskeppsbadrummet kan ju tjejerna använda som Instagram-/tiktok-studio istället. 😁M Malinlars skrev:
Edit: såg att problemet är löst för stunden.
Haha helt sant. Det är en dusch till och ett badkar. Men just den här duschen är intill bastun så man vill gärna använda den när man bastar och inte behöva springa upp på övervåningen. Men ja, du har helt rättClasseClas skrev:
Då kanske bastubrunnen är "brunnen" och avloppet under kabinen en spygatt. Det skulle underlätta.M Malinlars skrev:Okej, en uppdatering. Åkte många mil till närmsta byggvaruhus och köpte ett rensband och propplösande gel. Upptäckte också att det finns en golvbrunn i bastun som på ngt sätt hänger ihop med den under duschen (kommer upp vatten där när man häller vatten i duschen). Har liksom helt missat detta tidigare (kanske hade varit bra för er att veta)
Och sen är det själva principen att man ju hatar skit som inte funkar.ClasseClas skrev:
Hej jag föreslår att du köper DC super drain från NCH finns att köpa på svenska hemsidor i 2 kg förpackningar.M Malinlars skrev:Jag är desperat och har försökt allt så nu vänder jag mig till er.
Vi har ett riktigt monster till duschkabin (tänk er typ ett rymdskepp) i vår skidlägenhet. Inget vi valt själv utan monstret har stått här sen vi köpte. Problemet är att det är stopp i avloppet och fanskapet går inte att rensa. Kommer inte in under kabinen och därmed inte åt golvbrunnen. Har testat allt!
- Den går inte att lyfta.
- Det går inte att öppna något nertill där det är kaklat.
- Den lilla brunnen i själva duschen leder ingenstans.
Vad fan gör jag? Ska man behöva riva bort eländet helt? Är helt övertygad om att han som vi köpte av för fyra år sedan aldrig rensat där heller. Och nu kan vi ju inte ens duscha för det bara rinner ut på hela golvet. Hjälp mig!
Nej en engångslösning och var föregående ägare inkl familj stora "hårfällare" så är det sannolikt packat med hår. Sen äger jag en egen spolslang till högtrycksaggregatet och det brukar rensa rent det mesta.C cpalm skrev:Anlita en spolfirma varje gång golvbrunnen skall rengöras? Lite sjukt, men OK.
I det här fallet tvivlar jag dock starkt på att man kommer igenom med en spolslang genom duschens vattenlås, genom flexslangen, ner i brunnen och genom brunnens vattenlås. Även om man skulle lyckas skulle en stor del av geggamojjan bubbla upp ur brunnen och hamna i blindutrymmet och ligga där och jäsa.
Får TS väl upp stoppet får man klura vidare på en lösning.