C cpalm skrev:
Du menar alltså att golvplattorna inte fortsätter under duschkabinen, utan att man figursågat dem för att passa runt kabinen?
Man ser ju kanterna på kuvertskärningen ner mot vad som rimligtvis måste vara en golvbrunn?
Varför skulle man annars ha ett fall om det inte finns en brunn?

[bild]
Det finns plattor under duschen. Det ser man tydligt när man började knacka loss

Okej, nu lyckades jag få in en telefon under duschen och fotade detta. Någon som kan ge ett expertutlåtande. Vet inte riktigt vad jag ser

• Baksida av vit apparat, rör och kablar, dammigt, trångt utrymme, isolering synlig, dolt perspektiv, ingen uppenbar kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ta en bild lite mer till vänster.
Men avloppet verkar vara under den rosa markisoleringen där slangen går ner

Slå på duschen så ser du nog snart vart vattnet kommer från

nino nino skrev:
Ta en bild lite mer till vänster.
Men avloppet verkar vara under den rosa markisoleringen där slangen går ner

Slå på duschen så ser du nog snart vart vattnet kommer från
Ska försöka fota igen, var så knöligt att komma in med handen bara.

Det ser ut som att det är ett vattenlås (den vita plastburken) som sitter under "brunnen" i duschen, det bör vara den som blir lös när du lossar skruvarna ovanifrån. Testa och se om du kan lirka ut vattenlåset och göra rent det ordentligt. Sen är frågan var utloppet leder - om det går iväg till vänster och sen kommer tillbaka i den tunna veckade slangen så finns det ju en stor sannolikhet att det kan vara stopp i den övergången. Den veckade slangen ser ut att vara i klen dimension.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det ser ut som att det är ett vattenlås (den vita plastburken) som sitter under "brunnen" i duschen, det bör vara den som blir lös när du lossar skruvarna ovanifrån. Testa och se om du kan lirka ut vattenlåset och göra rent det ordentligt. Sen är frågan var utloppet leder - om det går iväg till vänster och sen kommer tillbaka i den tunna veckade slangen så finns det ju en stor sannolikhet att det kan vara stopp i den övergången. Den veckade slangen ser ut att vara i klen dimension.
Går liksom inte att få upp vattenlåset ovanifrån dumt nog.

• En vit diskho med slitsar, vattenstänk, och avlopp med vred mitt i.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Malinlars skrev:
Går liksom inte att få upp vattenlåset ovanifrån dumt nog.
Jo, men underifrån... Men hålet du tagit upp är kanske inte stort nog?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jo, men underifrån... Men hålet du tagit upp är kanske inte stort nog?
Ah, du menar så. Nej det går knappt att komma in med handen. Då måste jag ta upp mer.

M Malinlars skrev:
Ah, du menar så. Nej det går knappt att komma in med handen. Då måste jag ta upp mer.
Det finns nog en till lösning beroende på var du är och många spolbilsfirmor har numera mindre fordon med små högtrycksaggregat och man rensar med en vanlig slang med fordonet stående utanför. Kostar visserligen en slant alternativt om man känner någon med egen spolslang och högtrycksaggregat?

D
Ser ut att vara kaklat på någon jackon-/luxskiva som eventuellt är limmad mot golv? Om golvplattorna fortsätter in under kabinen, borde väl det bästa vara att riva bort allt försiktigt "uppifrån" utan att påfresta golvplattorna för mycket. Rimligtvis borde sedan golvplattor + golvbrunn återstå.

Jag hade ringt tidigare ägare för att kolla vilken firma som byggt det där badrummet. Om dom kommer ihåg hur det ser ut under kabinen, kanske dom kan vara behjälpliga med frågor om tätskikt/golvbrunn/klinker och hjälpa till med rivningen om du inte vågar gå på det själv.

I bästa fall får du bort sargen + kabinen med helt klinker under och kan ställa dit en ny kabin.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
D danpih skrev:
Ser ut att vara kaklat på någon jackon-/luxskiva som eventuellt är limmad mot golv? Om golvplattorna fortsätter in under kabinen, borde väl det bästa vara att riva bort allt försiktigt "uppifrån" utan att påfresta golvplattorna för mycket. Rimligtvis borde sedan golvplattor + golvbrunn återstå.

Jag hade ringt tidigare ägare för att kolla vilken firma som byggt det där badrummet. Om dom kommer ihåg hur det ser ut under kabinen, kanske dom kan vara behjälpliga med frågor om tätskikt/golvbrunn/klinker och hjälpa till med rivningen om du inte vågar gå på det själv.

I bästa fall får du bort sargen + kabinen med helt klinker under och kan ställa dit en ny kabin.
Lägenheten är byggd 2007 av någon firma från Holland. Så att få tag i de som byggt är nog svårt. Ägaren innan var inte den första ägaren utan innan honom bodde en Holländare i lägenheten och det var han som hade den dåliga smaken att installera detta monster.

Vi har haft på vår agenda att riva ut eländet men inte tagit oss för. Är dessutom helt omöljigt att få tag på hantverkar på denna skidort, de verkar inte vara intresserade av jobb (trust me, vi har jagat och jagat). Vi har själva tummen mitt i handen (som ni kanske märker) så vi kan liksom inte byta ut det själva.

Att tillägga finns ett lika fruktansvärt badkar i samma badrum som även det liknar någon slags kommandocentral. Båda dessa monster måste bort.

• Älska
  • Ledsen
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Men jösses vilken ogenomtänkt dusch.

Försök rucka på flexslangen med ett kvastskaft eller något samtidigt som ni försöker tvinga fram ett vattentryck ovanifrån.

Det har hjälp mig när flexslangar varit fulla med hår och gegga.

Det går inte att lossa på den vita vid avloppet i duschen, eller är det helgjutet golv?
Tycker mig se en kant?
Men det borde ju ha stått i instruktionsboken

Rinner vattnet ur duschen eller svämmar det över där med? Om vattnet försvinner från duschen så är ju stoppet i golvbrunnen, rinner det dåligt från duschen så bör ju slangen/duschens vattenlås vara tätt men samtidigt så borde ju då golvbrunnen svälja vattnet så det inte rinner ut på golvet

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det går inte att lossa på den vita vid avloppet i duschen, eller är det helgjutet golv?
Tycker mig se en kant?
Men det borde ju ha stått i instruktionsboken
Jo manualen postades tidigt i tråden och på den här sidan framgår det, usel manual hursomhelst.
Flera sidor för ledtrådar om man "bläddrar".

https://www.manualslib.com/manual/2633759/Teuco-155.html?page=10#manual

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.