530 läst ·
8 svar
530 läst
8 svar
Hur regla för att tjocka på en innervägg?
Hej!
Jag har planer på att tjocka på en innervägg här hemma dels för att bli av med känslan av tunna väggar, men också för att jag tänker bygga en väggnisch och vill helst ha lite djup på denna (idag, så skynda svara!! 😂).
Ska regla upp och gipsa. Jag undrar om de nya reglarna måste fästas i den befintliga väggen för stabilitet, eller om jag kan ha avstånd mellan de nya reglarna och befintlig vägg. Anledningen till att jag frågar är att 70mm-reglar är billigare än 145mm 😁. Blir det ostabilt med 70mm iom att det bara är gips på ena sidan av regeln?
Allt gott!
Jag har planer på att tjocka på en innervägg här hemma dels för att bli av med känslan av tunna väggar, men också för att jag tänker bygga en väggnisch och vill helst ha lite djup på denna (idag, så skynda svara!! 😂).
Ska regla upp och gipsa. Jag undrar om de nya reglarna måste fästas i den befintliga väggen för stabilitet, eller om jag kan ha avstånd mellan de nya reglarna och befintlig vägg. Anledningen till att jag frågar är att 70mm-reglar är billigare än 145mm 😁. Blir det ostabilt med 70mm iom att det bara är gips på ena sidan av regeln?
Allt gott!
Reglar som är 145 mm i en innervägg är ju otroligt överdimensionerade. Högst troligt är det 70 mm som sitter där idag.M MarcusNils skrev:Hej!
Allt gott!
Ta en bild så vi ser.
För ljudisolering är separata regelverk för dom två sidorna idealt. Så 70 reglar som står fritt jämtemot dom befintliga. Och isolering i utrymmet.
Jag gillar detta svaret! Tror du att det blir stabilt nog trots att det bara blir gips på ena sidan? Farhågan är då framförallt sprickbildning i gipsskarvar framöverrotbackarn skrev:
Sätt några kortlingar (tvärreglar) på olika höjd eller ännu hellre OSB/plyfa under gipset så minimerar du risken. Sen spacklar du ordentligt med remsa så skall det mycket till för att det skall spricka.M MarcusNils skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej
Regla upp en ny vägg, det är billigt.
Men... lägg pengarna på att klä med OSB, råspont, spånskiva bakom gipset och bygg nischerna i samma material som du sen klär med gips.
Allt blir tystare än innan och stadigare och bättre och vackrare
Lycka till.
/W
Regla upp en ny vägg, det är billigt.
Men... lägg pengarna på att klä med OSB, råspont, spånskiva bakom gipset och bygg nischerna i samma material som du sen klär med gips.
Allt blir tystare än innan och stadigare och bättre och vackrare
Lycka till.
/W
Enkelt gips på regel kommer väl alltid kännas lite tunt. Osb eller motsvarande under gipset gör ju stor skillnad. Mycket skönare om man sätter upp saker på väggen också.
Man kan passa på att limma upp trä på baksidan av andra väggen när den väl är öppen.
Man kan passa på att limma upp trä på baksidan av andra väggen när den väl är öppen.
Klicka här för att svara