Roblil72 Roblil72 skrev:
Nej, det låter lite mycket. Men 75 min + 2x20min resväg t o r = 115minuter. Sista timmen hade de ju kunnat dra ut på jobbet stanna kvar hos dig men om jobbet var klart så ser jag inte vitsen.
De hade ju annars kunnat debitera en högre timpeng eller lägga på mer på materialet.

Som sagt, fast pris är att föredra för alla
Exemplet på arbetstiden de var här gällde bara första dagen. Så arbetet var inte avslutat.
Övriga dagar kom de 7:40 och drog kl 14, respektive 13:40!
Jag tillhandahåller rastutrymme åt dem coronasäkrat med tillgång till både micro och kyl samt nybryggt kaffe med hembakta bullar.
Så kommer man bara ihåg sin matlåda när man åker hemifrån så behöver man inte åka iväg och äta under arbetstiden.

• Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
P Peter1971 skrev:
Oj oj oj vad alla svänger utanför de frågor som ställts av trådskaparen
Skit i löner för olika yrkeskategorier det hör inte hit!!!
Vad har föräldraledighet med en yrkeshantverkares debiteringssätt att göra? Nä lämna den biten omg!!
Nu till ärendet som trådskaparen var ute efter:
Jag jobbar som konsult inom byggbranchen i roller som projektledare, byggledare, byggkontrollant, kontrollansvarig enligt PBL, projektör av byggritningar samt som certifierad entreprenadbesiktningsman, så var det sagt.
Vi börjar från början beträffande avtalet:
I detta fall så verkar det vara avtalat på löpande räkning, detta innebär att kunden skall betala de faktiska entreprenörsfakturorna med avtalat påslag samt den med dagbok redovisade arbetstiden där det klart och tydligt för kunden går att utläsa vad entreprenören gjort på de fakturerade timmarna/ arbeten de utfört. Är detta inte redovisat behöver inte kunden betala något alls för arbetet tills det är redovisat på ett sätt som går att följa eller värre för entreprenören om inget skriftligt avtal som reglerar samtliga arbeten så är det enligt KTJ privatpersonens ord och påståenden som gäller för entreprenaden före allt annat.
Nu till huvudfrågan:
Har ni fått specificerat på fakturan vad entreprenören kräver betalt för, har de redovisat specificerad dagbok om vilka arbetsmoment de utfört(det krävs inte två man att hämta golvlister till ett rum i en timme) den kostnaden är högre än vad listerna kostar, i princip så har alla byggvaruhandlare fri utkörning inom den centrala delen av orten men detta nyttjas tyvärr väldigt flitigt av entreprenörerna så de fyller sin dagliga timdebitering trots att det hade rökt med att en person åkte å hämtade materialet.
Enligt arbetstidsreglerna så har de rätt tillrest 15 på förmiddagen å 15 min på eftermiddagen, allt annat räknas som olovlig frånvaro och icke debiteringsbart, enligt byggnads så har de 30 min lunchrast övrig tid är olovlig frånvaro
Med detta sagt skall du bestrida fakturan som kommer om de räknat med den tid de varit borta från byggarbetsplatsen eftersom du betalar på löpande räkning mot specificerad dagbok och fakturor.
Hoppas detta varit till hjälp och att löser sig för er
Med vänlig hälsning, Peter
TUSEN TACK för ett tydligt svar!
Nu vet jag hur jag ska tänka när fakturan landar!⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Då blir det lite annorlunda och absolut tillräckligt för att ta upp en diskussion med chefen. Jag tolkade det som att det bara rörde sig om en dag.

QUOTE="Mimlan, post: 4492230, member: 202686"]Exemplet på arbetstiden de var här gällde bara första dagen. Så arbetet var inte avslutat.
Övriga dagar kom de 7:40 och drog kl 14, respektive 13:40!
Jag tillhandahåller rastutrymme åt dem coronasäkrat med tillgång till både micro och kyl samt nybryggt kaffe med hembakta bullar.
Så kommer man bara ihåg sin matlåda när man åker hemifrån så behöver man inte åka iväg och äta under arbetstiden.[/QUOTE]

• Gilla
Mimlan
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Hej. Har du fått fast pris eller går de på löpande räkning?

K Kivinge skrev:
Hej. Har du fått fast pris eller går de på löpande räkning?
Löpande, därav min fråga hur man räknar arbetstiden

Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Ja, tyvärr kan du nog förvänta dej 2x8 timmar. Jag har själv dålig erfarenhet av snickare jag anlitat. Känt mig så totalt blåst efteråt men bara insett att jag måste betala för att inte ställa till med en "scen". Jag är själv företagare o vill inte svärta ner mitt namn i en dispyt med en lokal handy man, ävrn om jag vet att jag har rätt.
Nej, mitt råd är att göra upp ALLT skriftligt och övervaka arbetet minutiöst, annars blir man blåst, tyvärr.

Mimlan Mimlan skrev:
Löpande, därav min fråga hur man räknar arbetstiden
Arbetstid är 07:00-16:00, man utgår ifrån firman vid 07:00 och avslutar dagen där 16:00.
standard tider är 30 min frukost och 30 min lunch.
Vill man ha 15 minuter kafferast vid 11 då får man börja arbeta 06:45

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Har inte läst ett inlägg av tråden men blir bara så förbannat trött på folk som ens orkar tänka tanken av att sitta och klocka hantverkare och sedan förvänta sig bara att få betala för den tid de håller i verktygen. Så j-la låg nivå. Klockar ni alla de som sitter på kontor framför datorn också? Arbetar de oavbrutet sina 8 timmar om dagen? Vad försiggår på deras dataskärmar under alla arbetstimmar? Tänker ni argumentera för att dra av en kvart då de googlar middagsrecept istället för arbetsuppgifter? Höj nivån eller klåpa ihop era installationer själva.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
G grytlappen skrev:
Har inte läst ett inlägg av tråden men blir bara så förbannat trött på folk som ens orkar tänka tanken av att sitta och klocka hantverkare och sedan förvänta sig bara att få betala för den tid de håller i verktygen. Så j-la låg nivå. Klockar ni alla de som sitter på kontor framför datorn också? Arbetar de oavbrutet sina 8 timmar om dagen? Vad försiggår på deras dataskärmar under alla arbetstimmar? Tänker ni argumentera för att dra av en kvart då de googlar middagsrecept istället för arbetsuppgifter? Höj nivån eller klåpa ihop era installationer själva.
Om du inte läst tråden varför gör du då ett inlägg om du inte har en aning om vad den handlar om??

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Villa vista och 25 till
  • Laddar…
G grytlappen skrev:
Men snälla rara, läs tråden innan du spyr galla.

• Gilla
erik_83 och 8 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Stackars barn.
Varför är det synd om barnen?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
För det första så har jag inte klagat över någon dyr räkning!
Fakturan har inte kommit då de var här idag och slutförde arbetet som först så det återstår att se vad den landar på!
Min frågeställning var:
Hur räknar man arbetstiden?
Du ska räkna precis den tid de verkligen har arbetat.

Om sedan företaget tycker att de har arbetat med ditt uppdrag på ytterligare tider, när de inte varit hos dig, så är det deras uppgift att visa detta.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Om du inte läst tråden varför gör du då ett inlägg om du inte har en aning om vad den handlar om??

För att jag vet precis vad det gäller! Det har varit tusen och tusen trådar till med samma rubrik. Vad vet du vad som försiggår efter hantverkarna åkt ifrån dig? Vet du att det ingår i arbetstiden att skriva dokument, så som riskanalyser och checklistor för exempelvis säkra elinstallationer och VVS-arbeten. Att ringa eller besöka grossist för att beställa material eller ta hand om skräp ifrån arbetsplatsen. Lägg ner det där! Du behöver inte tillrätta visa mig. Jag vet anledningen till att varför de allra flesta seriösa hantverkare väljer bort privatpersoner. Du och likasinnade är en av anledningarna!! Klåpa ihop skiten själv och gräv ner huvudet på tomten när villan brunnit ner av taskig elinstallation om du inte tänker respektera hantverkarna och jaga de stackare på 15 minuter hit eller dit. Låt de andas

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Myrstacken och 5 till
  • Laddar…
E Elektriker micke skrev:
Arbetstid är 07:00-16:00, man utgår ifrån firman vid 07:00 och avslutar dagen där 16:00.
standard tider är 30 min frukost och 30 min lunch.
Vill man ha 15 minuter kafferast vid 11 då får man börja arbeta 06:45
Ja, så är ju ETT sätt att organisera arbetstiden.

Men tänk på att detta är hur förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare reglerats. Detta är inget som kunden behöver vara insatt i. Kunden betalar för den faktiska arbetstiden, ingenting annat.

• Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:

Dessa hantverkar skojare.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.