Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Sedan vet du inte om de spelar poker på datorn eller jobbar:rofl:
Kanske inte när de jobbar hemifrån men sitter man i öppna landskap, vilket jag tror att de flesta tjänstemän numera gör, så ser man rätt väl om det är någon som sitter och spelar poker eller verkligen jobbar.

Mimlan Mimlan skrev:
Jag ringde faktiskt ena ägaren och frågade om den ena gubben var anställd med lönebidrag. Han lyckades nämligen få loss fyra korta gamla läktbitar på 40 minuter! Sa att jag betalar ingen lön för en gubbe som står och hänger på kofoten och pratar i telefon hela tiden.
Att klocka hantverkares raster kanske inte är helt relevant om problemet är att de ”hänger på kofoten”. Då skulle jag inte betala för 8 timmar även om de var på plats i 8 timmar.

• Gilla
Box of rain och 1 till
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Räkna baklänges innan man börjar klaga på en dyr räkning. För att slippa de diskussionerna lämnar vi i 95% av alla jobb fast pris.
Vad skall killarna göra resten av arbetsdagen om det bara blir 1-1,5 tim över när ditt jobb är utfört?
Sammanlagd rast på dagen är 1 tim och 15 minuter. Om du inte håller med pausutrymmen så har de rätt att åka iväg till firman och ta sina raster. Såväl tiden som milersättning debiteras då kunden.

Vi får höra ibland att hantverkare är dyra om de kostar ca 625:-/tim. Vad jag menar är att om du räknar baklänges så försvinner först moms 125:-
Av de 500:- som är kvar så kostar lön och sociala avgifter ca 320:-. Därefter försvinner ca 150:- i övriga utgifter som kontor, telefon, försäkringar, verktyg, administration mm.
Kvar har du ca 30:-/tim.

Om man då inte kan debitera 1,5tim x 470:- = 705:- så behöver samma gubbe arbeta 23,5 tim för att tjäna ihop det.

Hoppas jobbet blev bra dock. Du kan annars prova att ta en billigare hantverkare nästa gång och hoppas på det bästa.
För det första så har jag inte klagat över någon dyr räkning!
Fakturan har inte kommit då de var här idag och slutförde arbetet som först så det återstår att se vad den landar på!
Min frågeställning var:
Hur räknar man arbetstiden?

• Gilla
BjörnKraft och 7 till
  • Laddar…
R
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.

Fast pris är lösningen. Inga rökpauser, privata tel.samtal, hämta grejer...

När jag bytte tak kom firman på morgonen, och hade med ALLT. Inget "åka å hämta"

Två dagars jobb och ny papp, taket riktat, nytt tegel på. Vindskivor och hängrännor bytta. Skorstensplåt och stos utbytta.

Sorry, inte min mening att hoppa på dig. Försökte förklara hur man hur lite som faktiskt blir över. Dessutom hur snabbt vinsten försvinner om man inte kan debitera full arbetstid. ( Därav lämnar vi alltid fast pris.)

På morgonen kan de även haft genomgång av jobbet om vad som skall göras. Kanske även lastat material?

Mimlan Mimlan skrev:
För det första så har jag inte klagat över någon dyr räkning!
Fakturan har inte kommit då de var här idag och slutförde arbetet som först så det återstår att se vad den landar på!
Min frågeställning var:
Hur räknar man arbetstiden?

• Gilla
Björn 77
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Sorry, inte min mening att hoppa på dig. Försökte förklara hur man hur lite som faktiskt blir över. Dessutom hur snabbt vinsten försvinner om man inte kan debitera full arbetstid. ( Därav lämnar vi alltid fast pris.)

På morgonen kan de även haft genomgång av jobbet om vad som skall göras. Kanske även lastat material?
Fast det förklarar inte varför de tar ut 30+80 min rast och åker hem för dagen kl 15!

• Gilla
parsen och 2 till
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Räkna baklänges innan man börjar klaga på en dyr räkning. För att slippa de diskussionerna lämnar vi i 95% av alla jobb fast pris.
Vad skall killarna göra resten av arbetsdagen om det bara blir 1-1,5 tim över när ditt jobb är utfört?
Sammanlagd rast på dagen är 1 tim och 15 minuter. Om du inte håller med pausutrymmen så har de rätt att åka iväg till firman och ta sina raster. Såväl tiden som milersättning debiteras då kunden.

Vi får höra ibland att hantverkare är dyra om de kostar ca 625:-/tim. Vad jag menar är att om du räknar baklänges så försvinner först moms 125:-
Av de 500:- som är kvar så kostar lön och sociala avgifter ca 320:-. Därefter försvinner ca 150:- i övriga utgifter som kontor, telefon, försäkringar, verktyg, administration mm.
Kvar har du ca 30:-/tim.

Om man då inte kan debitera 1,5tim x 470:- = 705:- så behöver samma gubbe arbeta 23,5 tim för att tjäna ihop det.

Hoppas jobbet blev bra dock. Du kan annars prova att ta en billigare hantverkare nästa gång och hoppas på det bästa.
Nu vet jag inte hur du tänker? 625 - moms = 500 Yes, minus max 25% i overhead = kvar 375 - 31,7% = 250:- minus ca 23% i nettoskatt (kommunalskatt - jobbskatteavdrag - skattereduktion + publserviceavgift) vid en beläggning på 85% av 46 veckor = 390.000:- i årslön ger ca 25.000:-/mån kvar efter skatt. Vid 85% arbetad tid i veckan blir det 175:-/tim. EFTER moms, overhead, arbgivavg och inkomst skatt. Rätt långt från dina 30:- men rätt nära de ca 150:-/tim som är gängse timpeng netto för skickliga svartjobbare från öststaterna. Fast de har ju inga pensionsavsättningar förstås....

Redigerat:
  • Gilla
Göran I och 1 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Fast det förklarar inte varför de tar ut 30+80 min rast och åker hem för dagen kl 15!
De kanske gillar att retas lite? ;)

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
De kanske gillar att retas lite? ;)
Säkert men då lär de få mindre i lön….har beställt snickare och inte komiker

• Gilla
  • Haha
Kicki_B och 11 till
  • Laddar…
Nej, det låter lite mycket. Men 75 min + 2x20min resväg t o r = 115minuter. Sista timmen hade de ju kunnat dra ut på jobbet stanna kvar hos dig men om jobbet var klart så ser jag inte vitsen.
De hade ju annars kunnat debitera en högre timpeng eller lägga på mer på materialet.

Som sagt, fast pris är att föredra för alla

Bästa svaret

Oj oj oj vad alla svänger utanför de frågor som ställts av trådskaparen
Skit i löner för olika yrkeskategorier det hör inte hit!!!
Vad har föräldraledighet med en yrkeshantverkares debiteringssätt att göra? Nä lämna den biten omg!!
Nu till ärendet som trådskaparen var ute efter:
Jag jobbar som konsult inom byggbranchen i roller som projektledare, byggledare, byggkontrollant, kontrollansvarig enligt PBL, projektör av byggritningar samt som certifierad entreprenadbesiktningsman, så var det sagt.
Vi börjar från början beträffande avtalet:
I detta fall så verkar det vara avtalat på löpande räkning, detta innebär att kunden skall betala de faktiska entreprenörsfakturorna med avtalat påslag samt den med dagbok redovisade arbetstiden där det klart och tydligt för kunden går att utläsa vad entreprenören gjort på de fakturerade timmarna/ arbeten de utfört. Är detta inte redovisat behöver inte kunden betala något alls för arbetet tills det är redovisat på ett sätt som går att följa eller värre för entreprenören om inget skriftligt avtal som reglerar samtliga arbeten så är det enligt KTJ privatpersonens ord och påståenden som gäller för entreprenaden före allt annat.
Nu till huvudfrågan:
Har ni fått specificerat på fakturan vad entreprenören kräver betalt för, har de redovisat specificerad dagbok om vilka arbetsmoment de utfört(det krävs inte två man att hämta golvlister till ett rum i en timme) den kostnaden är högre än vad listerna kostar, i princip så har alla byggvaruhandlare fri utkörning inom den centrala delen av orten men detta nyttjas tyvärr väldigt flitigt av entreprenörerna så de fyller sin dagliga timdebitering trots att det hade rökt med att en person åkte å hämtade materialet.
Enligt arbetstidsreglerna så har de rätt tillrest 15 på förmiddagen å 15 min på eftermiddagen, allt annat räknas som olovlig frånvaro och icke debiteringsbart, enligt byggnads så har de 30 min lunchrast övrig tid är olovlig frånvaro
Med detta sagt skall du bestrida fakturan som kommer om de räknat med den tid de varit borta från byggarbetsplatsen eftersom du betalar på löpande räkning mot specificerad dagbok och fakturor.
Hoppas detta varit till hjälp och att löser sig för er
Med vänlig hälsning, Peter

• Gilla
  • Älska
Donn och 39 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Säkert men då lär de få mindre i lön….har beställt snickare och inte komiker
Haha. Den var bra.

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad var inte sant?
Jag skrev normalt sett, det utesluter ju inte att det finns de som jobbar som utvecklare utan formell utbildning (har en vän som gör det, sjukt duktig och hänger dessutom här på forumet).
Men jag vill påstå att de inte är så vanliga som du menar på, men har du någon fakta att hänvisa till så är jag inte främmande för att ändra min åsikt.

En hantverkare i sverige tjänar generellt sett inte dåligt, inte om man jämför med i USA.
Men i US har du inte lika hög skatt så jämförelsen haltar...

• Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
Nu förutsätter du att det är företagaren själv som arbetar och att han har kontoret hemma?

N Nisken skrev:
Nu vet jag inte hur du tänker? 625 - moms = 500 Yes, minus max 25% i overhead = kvar 375 - 31,7% = 250:- minus 40% i skatt vid en beläggning på 85% av 46 veckor = 390.000:- i årslön ger ca 25.000:-/mån kvar efter skatt. Vid 85% arbetad tid i veckan blir det 175:-/tim. EFTER moms, overhead, arbgivavg och inkomst skatt. Rätt långt från dina 30:- men rätt nära de ca 150:-/tim som är gängse timpeng netto för skickliga svartjobbare från öststaterna. Fast de har ju inga pensionsavsättningar förstås....

Vilket avtal går du efter när det gäller rasterna?
Frukost 8:45-9:15, kaffe 11:15-11:30, lunch är 13:30-14:00 inom byggnads

P Peter1971 skrev:
Oj oj oj vad alla svänger utanför de frågor som ställts av trådskaparen
Skit i löner för olika yrkeskategorier det hör inte hit!!!
Vad har föräldraledighet med en yrkeshantverkares debiteringssätt att göra? Nä lämna den biten omg!!
Nu till ärendet som trådskaparen var ute efter:
Jag jobbar som konsult inom byggbranchen i roller som projektledare, byggledare, byggkontrollant, kontrollansvarig enligt PBL, projektör av byggritningar samt som certifierad entreprenadbesiktningsman, så var det sagt.
Vi börjar från början beträffande avtalet:
I detta fall så verkar det vara avtalat på löpande räkning, detta innebär att kunden skall betala de faktiska entreprenörsfakturorna med avtalat påslag samt den med dagbok redovisade arbetstiden där det klart och tydligt för kunden går att utläsa vad entreprenören gjort på de fakturerade timmarna/ arbeten de utfört. Är detta inte redovisat behöver inte kunden betala något alls för arbetet tills det är redovisat på ett sätt som går att följa eller värre för entreprenören om inget skriftligt avtal som reglerar samtliga arbeten så är det enligt KTJ privatpersonens ord och påståenden som gäller för entreprenaden före allt annat.
Nu till huvudfrågan:
Har ni fått specificerat på fakturan vad entreprenören kräver betalt för, har de redovisat specificerad dagbok om vilka arbetsmoment de utfört(det krävs inte två man att hämta golvlister till ett rum i en timme) den kostnaden är högre än vad listerna kostar, i princip så har alla byggvaruhandlare fri utkörning inom den centrala delen av orten men detta nyttjas tyvärr väldigt flitigt av entreprenörerna så de fyller sin dagliga timdebitering trots att det hade rökt med att en person åkte å hämtade materialet.
Enligt arbetstidsreglerna så har de rätt tillrest 15 på förmiddagen å 15 min på eftermiddagen, allt annat räknas som olovlig frånvaro och icke debiteringsbart, enligt byggnads så har de 30 min lunchrast övrig tid är olovlig frånvaro
Med detta sagt skall du bestrida fakturan som kommer om de räknat med den tid de varit borta från byggarbetsplatsen eftersom du betalar på löpande räkning mot specificerad dagbok och fakturor.
Hoppas detta varit till hjälp och att löser sig för er
Med vänlig hälsning, Peter

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.