Jag skrev tidigare idag en tråd med flera frågor angående ett "svartbygge" som jag blivit anmäld för, men jag kanske ställde för många olika frågor i inlägget så startar en ny tråd för att få svar på en specifik fråga.
https://www.byggahus.se/forum/threa...nhallen-bebyggelse.431514/page-2#post-4421999
Bygglovsavdelningen fick in en anonym anmälan för 8 år sedan. Först nu i vår fick jag reda på att det fanns en anmälan och att en tillsyn skulle göras av en handläggare.
Då de bedömde att mitt hus ligger i en sammanhållen bebyggelse (vilket också verkar vara en felaktig bedömning men det avhandlas i den andra tråden) så bedömde det att det krävs det bygglov för en veranda. Jag rev ned den till grunden och byggde upp en ny för 9 år sen, precis lika stor, och lika hög, men återställde den i originalskick, då den blev förstörd med perspektivfönster och en teakdörr på 60-talet. Verandan har funnits på huset sen ca 1870.

Vad jag undrar är,r när exakt är bygget preskriberat? Hur räknar man, är det 10 år från och med att jag rev ned väggarna (då åtgärden skulle klassats som bygglovspliktig), eller är det när jag rev taket och lade dit ett provisoriskt tak av brädor och presenningar (för ca 13 år sen), men att avsikten var att riva väggarna redan då? Jag har flera foton som visar att det låg presenning på taket av verandan.
Om jag överklagar beslutet till Länsstyrelsen, och det drar ut på tiden, alltså till nästa år, då har det gått 10 år, men kan det fortfarande preskriberas då, eller har en möjligheten "brunnit inne" i samband med att de tagit ett beslut innan det gick tio år, alltså det beslutet de tagit nu (och inte ev nästa beslut av Länsstyrelsen)?

Tacksam för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.