Hej panelen!
Jag har en grundmur som är i stort behov av lite kärlek. Är rätt att hela muren ska ge vika annars.
Någon som har en idé om hur jag ska gå till väga?
Min första tanke är att ta bort allt som är löst. Knö in fullt med grovbetong i håligheterna över dom nedre stora stenarna, för att sen foga med kalkbruk.
Vad tror ni?
Jag har en grundmur som är i stort behov av lite kärlek. Är rätt att hela muren ska ge vika annars.
Någon som har en idé om hur jag ska gå till väga?
Min första tanke är att ta bort allt som är löst. Knö in fullt med grovbetong i håligheterna över dom nedre stora stenarna, för att sen foga med kalkbruk.
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilderna om de två nedre mörka stenarna har gett sig av utåt eller bara nedåt. Oavsett känns det som att det är där problemet ligger, och där du måste börja åtgärda. Dvs du behöver se till att de stenarna inte rör sig/sjunker mer. Annars kommer du fylla igen sprickorna i år bara för att se att det blir nya sprickor nästa år.
Det ser ju nästan ut som att det runnit vatten ut på marken mellan de två stenarna och då kan marken ha blivit underminerad. Kan det vara så?
Hur man sen bäst lagar sprickorna vet jag tyvärr inte.
edit: Tittade igen och det ser nog ut som att stenarna i botten rört sig utåt en hel del. Oavsett bör du som sagt åtgärda det först.
Det ser ju nästan ut som att det runnit vatten ut på marken mellan de två stenarna och då kan marken ha blivit underminerad. Kan det vara så?
Hur man sen bäst lagar sprickorna vet jag tyvärr inte.
edit: Tittade igen och det ser nog ut som att stenarna i botten rört sig utåt en hel del. Oavsett bör du som sagt åtgärda det först.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Ser ut som ett utlopp på hängrännan precis ovanför ? Kanske därifrån vattnet kommit. Led någon annanstans i så fall till att börja med.
Först avled vattnet genom ett stuprör, det är det rinnande vattnet som löst upp bruket mellan stenarna. Bruket är troligen kalkbruk vilket är enkelt och billigt att arbeta med. De nedre stenarna borde knuffas uppåt och kila in stenar under.
Tror inte alls att det är någon fara för muren på många år men alltid bra att vara uppmärksam som du nu är!
Tror inte alls att det är någon fara för muren på många år men alltid bra att vara uppmärksam som du nu är!
Klicka här för att svara