Jag behöver ta upp tilluftsventiler i ett par ytterväggar i vår tillbyggnad. Det blir ju då stora hål i väggarnas ångspärr (plast). Har svårt att tänka mig att det går att komma åt att tejpa? Goda råd mottages tacksamt!

Klart att det blir hål. Luften tar lättaste vägen in via ventilen.
Duger väl att köra i lite fogskum runt hålet.

Precis stoppa in ett plaströr i hålet och fyll ut runt röret med fogskum. Enklaste lösningen på problemet.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Försök undvika att hålsåga i själva folien. Använd en lång borr att skapa ett pilothål. Sedan kör du med hålsågen från båda håll utan att borra i folien. Skär sedan upp ett hål i folien som är 1,5 - 2 cm mindre i diameter. När du sedan monterar insatsen för ventilationen, pressar du genom hålet i folien som sedan kommer att smita åt runt själva insatsen.

• Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Det kan vara väldigt svårt att lyckas med det i moderna hus med 45mm isolering innan man kommer in till ångspärren.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
R Runnis skrev:
Klart att det blir hål. Luften tar lättaste vägen in via ventilen.
Duger väl att köra i lite fogskum runt hålet.
Vi satte in 2 tilluftsventiler i somras.
Tog upp hål. Dit med lite fogskum runt om i hålet.
Hade tejpat igen änden på "röret" som går genom väggen.
Tryckte genom snabbt som tusan.
Vet inte om det var rätt, men kom inte på något bra alternativ...

F
Vårt 20 år gamla kataloghus sket man i att täta det. Skruvade av ventilerna och det är otätt runt. Verkar ju funka bra ändå...

pacman42 pacman42 skrev:
Det kan vara väldigt svårt att lyckas med det i moderna hus med 45mm isolering innan man kommer in till ångspärren.
Det är väl just den där luckan på 45 mm som gör att det blir lätt. Har själv gjort det på 9 ställen på egna huset med samma konstruktion.

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
P
G Gubben Ubbe skrev:
Jag behöver ta upp tilluftsventiler i ett par ytterväggar i vår tillbyggnad. Det blir ju då stora hål i väggarnas ångspärr (plast). Har svårt att tänka mig att det går att komma åt att tejpa? Goda råd mottages tacksamt!
Det går till överdrift detta med att det ska vara tätt till tusen med plasten, borra dina tilluftsventiler och montera dessa ingenting kommer att försämras eller förstöras..

• Gilla
Hampusca och 3 till
  • Laddar…
K
Håller helt med Rejäl, klar överdrift att täta varenda kvadratmillimeter

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Okej, värdefulla råd och tips ... Tackar! Skönt att ingen nämnt tejp. ☺️

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.