Hej,

Har ett körsbärsträd där en del av stammen är dålig. Tog över fastigheten för två år sedan så vet inte när det började. Går det att rädda baserat på bilderna eller är det bara att ta ner?

• IMG_5834.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5835.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5836.jpeg
    Skapa konto
Tyvärr, inget att satsa på.

Köp ett nytt litet träd, ge det lite omsorg och du blir garanterat belönad.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att det inte är nåt att satsa på men det måste ju inte tas bort genast heller. Jag skulle köpt ett nytt och planterat det på ett nytt ställe, bad mojo där ändå nu :)

Om du tycker om körsbären på det kan du kolla om det går att ta någon frisk gren och ympa över den på nya trädet eller på nåt vildkörsbär som brukar dyka upp här och där.

Tack för svar! Körsbären är nån typ av körsbär man gör sylt på(enligt granne), så inget jag kommer sakna. Bara synd att ta ner ett gammalt fruktträd om det inte behövs. Men då åker motorsågen fram.

Det brukar alltid stå att körsbär inte blir så gamla. Vad det betyder för ett träd är jag inte helt säker på. 50? 100? Körsbärsträden som var stora när jag var barn på 80-talet har iallafall gått hädan…men ekarna ser inte ut att ha åldrats en dag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det brukar alltid stå att körsbär inte blir så gamla. Vad det betyder för ett träd är jag inte helt säker på. 50? 100? Körsbärsträden som var stora när jag var barn på 80-talet har iallafall gått hädan…men ekarna ser inte ut att ha åldrats en dag.
Ekar brukar man säga kan växa upp under 400 år, stå i 400 år och dö under 400 år.

Körsbär runt 100 år, kanske.

kashieda kashieda skrev:
Ekar brukar man säga kan växa upp under 400 år, stå i 400 år och dö under 400 år.

Körsbär runt 100 år, kanske.
Ja, jag har hört liknande om ekar. Körsbär växer iallafall väldigt fort om man vill ha ett nytt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.